TEST Fiat 500e (RED): už nikdy viac "spaľovák" do mesta!
Autor: František
Hoci všetci pištia pri zákaze spaľovacích motorov v autách, nalejme si čisté talianske víno a povedzme si, ako to v skutočnosti je. Už teraz je pomerne veľké percento vodičov a vodičiek zvyknutých na jazdných asistentov, potrebujú špičkovú konektivitu bez potreby riešenia zložitých systémov a káblov, potrebujú sa dopraviť možno 30 kilometrov denne a to za priemernej rýchlosti 25 km/h. Potrebujú komfortné auto, ktoré nebude frflať, otravovať zvukmi a vibráciami. Potrebujú sa po meste prepravovať bez hustého dymu z výfuku a bez omeškaní z dvojspojkových prevodoviek automatov. Ak si to uvedomia, tak potrebujú v skutočnosti jednoduché auto, ktorým pokojne môže byť aj Fiat 500e.
V článku nájdete:
- Genézu vzniku
- Analýzu dizajnu
- Mapovanie vývoja
- Popis testovaného modelu
- Popis techniky
- Popis praktickej stránky
- Popis ovládateľnosti a užívateľského zážitku
- Popis jazdných vlastností
- Ekonomika jazdy a cena auta
- Záver
Genéza vzniku
Tá úplne pôvodná päťstovka prišla ako náhrada za Topolino v roku 1957. Jej úloha bola v tom čase revolučná – mobilizovala Talianov bez ohľadu na ich majetkové pomery. A nie len Talianov. Európania jazdili päťstovkou, pretože bola zrodená na účel zmestiť sa a presunúť sa. Keďže áut vtedy nebolo tak veľa, z pôvodnej päťstovky sa stala skutočná legenda zapamätateľná na dlhé roky.
Jej vtedajší hlavný konštruktér Dante Giacosa ju nenavrhol s úmyslom vytvorenia ikony, z ktorej raz niekto vyrobí retro. Ale stalo sa. Odkazuje to na skutočnosť, že Talianov stačí nechať pracovať a oni vždy vynájdu niečo, čo nám otvorí oči a hlavne srdce. Ak niečo navrhujú, dajú do toho všetko a výsledkom je nie len funkčnosť, ale aj vysoká estetická stránka, duša a charakter v hmotnej veci.
Fiat naozaj päťstovku nezahodil a vyrobil z nej retro, ktoré predstavil presne 50 rokov po debute prvého Fiatu 500. Stalo sa tak v roku 2007 v Turíne, kde sa verejnosti ukázal úplne nový Fiat 500 (model 150/312). Obrovský každoročný predajný úspech tohto modelu priviedol Fiat k myšlienke, že by na svet mohol priniesť opäť niečo, čo by spôsobilo podobný zvrat ako v roku 1957. Najmilšou cestou sladkej päťstovky totiž Európanom, ale vlastne už aj Američanom ukázal cestu elektrifikácie.
Treba povedať, že elektrifikácia Fiatu 500 nie je až takou novinkou. Model, o ktorom sám niekdajší séf koncernu FCA Sergio Marchionne hovoril úplne verejne, že na ňom Fiat prerába a vyslovene vyzýval k tomu, aby si ho ľudia nekupovali, bol elektrifikovaný Fiat 500 druhej generácie. Vyvinutý bol pre prísne emisné predpisy v Kalifornii, ale určite ste ho videli už aj u nás, pretože sa sem dostal individuálnymi dovozmi. Nikdy sa ale u nás oficiálne nepredával.
Dizajn
Navrhnúť vzhľad tretej generácie Fiatu 500 malo na starosti dizajnérske oddelenie Centro Stile Fiat pod vedením šéfdizajnéra menom Klaus Busse. Interiéry viedol Andreas Wuppinger, samozrejme na novej päťstovke pracovalo omhoho viac mien.
Historická päťstovka sa stala tak veľmi ikonickou, že navrhnúť jej nástupcu malo veľmi jasné pravidlá. Uzavretá predná časť typická pre pôvodnú Fiatku z roku 1957, ktorá mala motor vzadu a nepotrebovala veľké predné mriežky, sa pri elektrickej päťstovke mohla opäť vrátiť. Preto je predná časť uzavretá, len s minimalistickou mriežkou v spodnej časti.
Typický tvar prednej kapoty zasahujúci do blatníkov, veľmi jasná dvojitá rezaná línia po boku karosérie a charakteristický sklon zadného skla. Dizajnéri mali vďaka novej platforme a o 2,2 centrimetra zväčšenému rázvoru osí kolies jemne voľnejšie ruky vo vyladení mohutnejších proporcií. A pridali množstvo zaujímavých moderných prvkov, inšpirovaných minulosťou.
Novinkou sú predné svetlá, ktorých horný oblúk rozdeľuje práve dominantná predná kapota. Samotné svetlá využívajú efekt nekonečného zrkadla, teda pokiaľ sú LEDkové. Veľmi zaujímavým prvkom sú smerovky vystupujúce z blatníkov, ktoré by akoby určovali ďalší smer línie po boku karosérie. Zhranatené zadné svetlá dopriali päťstovke tretej generácie trochu odvážnejší postoj na ceste a elegancii rozhodne pridáva veľmi čisté stvárnenie každého detailu auta bez zbytočných nevkusných kórejských výstrelkov.
Elektrický Fiat 500e je aerodynamickejší vďaka uhladenej prednej časti, plochému podvozku, menším otvorom medzi kolesami a karosériou, a napríklad aj mohutným zadným spojlerom. Zatiaľ čo päťstovka z roku 2007 má koficient odporu vzduchu 0,325 (v závislosti od verzie) pri čelnej ploche 2,01 m2, nová elektrická päťstoečka znížila koeficient na 0,32 pri zväčšenej čelnej ploche na 2,13 m2. Možno hovoriť teda o tom, že nová päťstoečka je aerodynamicky efektívnejšia.
Aj dizajn interiéru nadväzuje na pôvodnú päťstovku z roku 1957. Je jednoduchý, minimalistický a napriek integrácii mnohých najnovších technológií sa konštruktéri a informatici snažili zachovať vysoký užívateľský dojem pri minimálnom úsilí spoznávať nové technológie. Dizajn sedadiel, výplní dverí a celkové stvárnenie interiéru zachováva pôvodného "ducha 500".
Skutočne to vyzerá tak, že Taliani len vzali pôvodnú päťstovku z roku 2007 a implementovali do nej faceliftové prvky. Je to ale úplne inak. Nový Fiat 500 tretej generácie je od podlahy úplne nové auto a so svojim predchodcom nemá vôbec nič spoločné. A je úctyhodné, že Taliani kompletný vývoj auta od podlahy zvládli len za dva a pol roka. Ale keď to dokázali už pri úžasnej Giulii...
Vývoj Fiatu 500e mal jasný cieľ a pravidlá. Fiat už trochu voči európskej konkurencii meškal s uvedením elektromobilu na trh a teda nerobil žiadne zbytočné odkladania a prestoje vo vývoji. Pravidlá dizajnu boli jasné – len evolučné zmeny, pravidla konštrukcie zase opačné – revolúcia v rade Fiatu. Za dva a pol roka vznikla sériová podoba novej elektrickej päťstovky na úplne novej platforme vyvinutej len v réžii samotného Fiatu.
Päťstovka tretej generácie slúži aj trochu ako spomienka na horšie pandemické časy. Jej premiéra, ktorá sa mala uskutočniť na ženevskom autosalóne v novembri 2020, musela byť nahradená plánom B. Odohrala sa pomerne milým odhalením troch exkluzívnych edícii päťstovky priamo v uliciach Milána, šlo o jednorazové edície Kartell, Bvlgari a Armani.
Pozrite si fotogalériu troch exkluzívnych edícií
Sériovú päťstovku odhalil šéf automobilky Olivier Francois,
ktorý to urobil netradične. Po auto si prišiel rovno do výrobného závodu
v talianskom Mirafiori, kde sa zhostil šoférovania úplne čerstvo
vyrobeného kabrioletu v úvodnej edícii "La Prima".
A teraz je rad na mne a testovanom Fiate 500e (RED)
Na týždenný test som dostal plne elektrický Fiat 500 vo výbave (RED). V tomto momente nájdete (RED)ku už len ako skladové vozidlo, pretože spolupráca Fiatu a organizácie (RED) bola dohodnutá na obdobie rokov 2021 až 2023, do výroby tak nové neobjednáte. O čo ale išlo?
(RED) je organizácia, ktorá bojuje proti globálnym chorobám ako sú napríklad AIDS alebo COVID. Kúpou produktov označených (RED) prispeje organizácia na boj proti spomínaným problémom ľudstva. Fiat spolu so značkami Jeep a RAM sa zaviazali prispieť minimálne štyrmi miliónmi dolárov a vytvorili preto špecifický rad (RED). V prípade značky Fiat to boli modely Panda, Tipo, 500X alebo 500 hybrid. Fiaty vo výbave (RED) sú špecifické svojimi štylistickými doplnkami, ale zároveň disponujú balíčkom, ktorý zlepšuje hygienické prostredie auta. Ale poďme k testovanej Fiatke.
Konkrétny Fiat 500e (RED) má špecifické logá (RED), červený znak FIAT vzadu a 500 vpredu, červené spätné zrkadlá a krytky kolies. Ja osobne by som bol ešte odvážnejší a ku krásnej sivej metalíze, ktorú Fiat mimochodom prestal vyrábať, by som pridal kompletne červené kolesá. V interiéri nájdeme rovnako trochu červenej. Červené je lemovanie sedadiel s čiernymi poťahmi, logo na volante a výplň palubnej dosky.
Ďalším špecifikom modelu (RED) je kožený volant ošetrený biocídmi, ktoré majú antibakteriálne a protiplesňové vlastnosti. Odpovedajúco účinnými látkami je hygienicky zabezpečený aj batožinový priestor a poťahové látky sedadiel a dverí. Vzduchový filter klimatizácie bol taktiež ošetrený biocídom, ktorý má antibakteriálne a protiplesňové vlastnosti. V tejto 500ečke sa dokonca nachádzala UV-C "lampa", ktorá žiarením v stredovom tuneli vydezinfikovala malé predmety – napríklad kľúč od auta.
Technika Fiatu 500e
Ako som už spomínal, platformu si Fiat vyvinul sám a celé auto je vyslovene posledným čistokrvným Fiatom, ktorý bol nie len navrhnutý a vyvinutý, ale aj vyrobený v Taliansku bez akéhokoľvek zdieľania podvozkov či komponentov s napríklad francúzskymi súrodencami.
Fiat 500e je plne elektrický model a aj keď v minulosti zaznievali obavy o jeho uplatnení na trhu, chystaná implementácia spaľovacieho motora pod kapotu sa napokon vďaka jeho úspechu vôbec nechystá. Úlohu uspokojiť zákazníkov nepripravených na elektromobilitu ku sklonku kariéry preberá starší Fiat 500 hybrid.
Testovaná päťstovka ukrýva batériu s kapacitou 42 kWh pod podlahou interiéru. 400V lítium-íonová batéria je usporiadaná do 96 sériovo a 2 paralelne zapojených buniek. Samotná batéria má hmotnosť 294,3 kilogramu, teda pri váhe 1365 kg testovanej verzie Fiatky 500e (RED) batéria predstavuje 21,5 % hmotnosti.
V prednej časti pod kapotou sa nachádza elektromotor s permanentným magnetom od firmy Mopar. Výkon 87 kW (118 koní) je na predné kolesá poháňaný cez prevodovku so stálym prevodovým pomerom 9,6. Krútiaci moment 220 Nm umožňuje v meste testovanej päťstovke zrýchliť z 0 na 50 km/h za 3,1 sekundy, na stovku je to 9 sekúnd.
Praktická stránka malej Fiatky
U mňa ako fanúšika malých áut do mesta si na adresu päťstovky žiadnu kritiku z hľadiska praktickosti neprečítate. Fiat 500e je auto, ktoré bohato stačí na cesty do práce, na prácu v meste a výlety do blízkeho okolia. Ak v aute neplánujete skladovať bicykle (pretože aj taký príklad /do mesta prisťahovaného/ človeka poznám), tak nie je o čom. Pre dvojicu a v krajnom prípade trojicu pasažierov s batožinou fiatka úplne stačí. Ak ste štyria, môže sa stať, že jeden človek si už batoh do kufra nestihne priložiť.
Oproti pôvodnej päťstovke z roku 2007 sa výrazne zlepšilo sedenie a pozícia za volantom. Sedák je širší aj dlhší, preto sa sedí komfortnejšie. Poteší už aj pozdĺžne nastaviteľný volant. Výhľadové podmienky sa nezlepšili, dokonca sklá Fiatov 500 vyzerajú úplne totožné, aj keď nie sú. Tu by Fiat mohol zapracovať najmä pri čelnom skle a v oblasti spätného zrkadla, kde radarové "krytky" trochu prekážajú pri výhľade v meste.
Celú situáciu zhoršil fakt, že verzia (RED) nemala výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a tak som sa časom prichytil pri krivej polohe sedenia. Je to škoda a určite päťstovku odporúčam s výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča.
Vyskúšal som si aj sedenie vzadu a samozrejme ak nie ste dieťa, ide o núdzové sedenie na krátku, možno dvojhodinovú trasu. Svojho času som z Gelnice do Košíc (asi 40 minút cesty) sedenie vzadu v druhej generácii Fiatu 500 vydržal bez ujmy, veď koľkokrát musí človek urobiť kompromis aj pri väčších autách.
Batožinový priestor má už klasických 185 litrov presne tak ako
u predchodcu. Po sklopení sedadiel dostanete 550 litrov a tentokrát
som pomeral aj rozmery. V základnom usporiadaní je to na šírku presne
jeden meter, na dĺžku 54 centimetrov. Po maličké platé je to 54 cm
a ak sklopíte sedadlá, po strop naložíte najviac 89 centimetrov vysoký
predmet. Pod podlahou batožinového priestoru sa nachádza sada pre opravu
defektu a rezervu si žiaľ zvoliť nemôžete, pretože sa sem na rozdiel od
predchodcu nezmestí. Inak - pre zvýšenie aspoň akej-takej praktickosti Fiatu 500e určite odporúčam delené zadné operadlo.
Ovládanie Fiatky a užívateľská stránka
Elektrický Fiat 500 sa mi ovládal ľahko a jednoducho. Chvíľu som si zvykal na to, že pri odomykaní diaľkovým ovládaním spoznáte moment odomknutia len zopnutím svetiel bez sprievodu mechanického "ťuknutia". Otváranie dverí zvnútra a zvonku prebieha elektronicky stlačením mikrospínača - vnútri tlačidlom, vonku v úkryte dverí. Blokovanie dverí je teda len akási zmena v "kóde" - popisujem to ako laik, ale v elektronike ním som. V prípade núdze sú samozrejme možné aj mechanické postupy.
Tiché otváranie a zatváranie je možno zmeniť v menu tak, aby ho sprevádzalo "ťuknutie" klaksónom. Pokiaľ som s elektrickou Fiatkou jazdil vo Francúzsku, tam mi to nevadilo, ale u nás na sídlisku som si to pochopiteľne nezapínal. Skrátka uvítal by som niečo lepšie, toto mi naozaj prvé dni vadilo, pretože som nevedel, či som auto zamkol.
Čo ako laik v elektronike viem rozoznať, je skvelá grafika, vysoké rozlíšenie a výborné reakcie infotainmentu. Skutočne ich má päťstovka na vysokej úrovni. Displeje sú vždy výborne čitateľné - za každých svetelných podmienok. Pred vodičom sa v "kaplnke" nachádza plne konfigurovateľný displej s možnosťou zobrazenia aj mapy z navigácie. 10,25" displej infotainmentu na palubnej doske ponúka širokú škálu konfigurovateľnosti vďaka widgetom, na ktoré si môžete vyvodiť svoj odkaz. Tieto veci má 500e-čka skutočne na vysokej úrovni, ktorá vydrží iste mnoho rokov aktuálna.
Veľmi sa mi páči, že Fiat 500e má minimum ovládačov na palubnej doske. Prítomné sú 3 klávesové ovládacie panely. Vľavo pred vodičom pre ovládanie hmloviek a ďalších funkcií, vpravo jeden pre voľbu jazdy P/R/N/D a pod infotainmentom, kde sú vyvedené ovládače klimatizácie. Aj tu spoznať, že je to čistý vývoj Fiatu, pretože tu nemáme napríklad funkciu max auto, ktorú poznáme z Jeepu Avenger.
Príjemne sa dalo zvyknúť na ovládanie hlasitosti na akejsi stredovej konzole vystupujúcej z podlahy. Ovláda sa tu aj elektrická parkovacia brzda a jazdné módy Normal, Range a Sherpa. Keď už sme pri nich, Normal je taká klasika, auto v ňom rekuperuje len veľmi mierne, opačná situácia je v režime Sherpa, kedy auto uvoľnením akcelerátora brzdí až do zastavenia, režim Range zase slúži k obmedzeniu výkonu a prístrojov pre zachovanie čo najdlhšieho dojazdu.
Dobrou zmenou oproti pôvodnému Fiatu 500 je presunutie ovládačov okien zo stredovej konzoly na dvere. Ich spínače dodávajú pekné spomienky na Alfa Romeo 8C, MiTo a Breru, odkiaľ táto skupina ovládačov pochádza :)
Ak by ste nevedeli, na čo slúži spínač zo zadnej strany volantu - ľavá skupina na prepínanie staníc a pravá na prepínanie hlasitosti. Fiat vyvinul aj nové páčky ovládania stieračov a smeroviek, tie sú opäť omnoho lepšie ako na pôvodnom Fiate 500 z roku 2007 ale aj 2023.
Jazdné vlastnosti a výsostná kvalita spracovania
Pružné zrýchlenia, bezstarostné spomalenia, to všetko sú
výhody tak nejak spojené s elektromobilom. Vieme však, že nevýhodou môže byť
hmotnosť, ktorú navyšuje batéria. Práve tá často elektromobilom pomáha v lepších
jazdných vlastnostiach. Veď v Jeepe Avenger som sa skutočne cítil ako vo
vynikajúco jazdne odladenom aute. Môže za to určite aj lepšie ťažisko
elektromobilov a rovnomernejšie rozloženie hmotnosti oproti modelom so spaľovacím motorom.
Fiat 500e nie je výnimkou v zavedenom trende a pokiaľ presadnete zo staršej generácie päťstovky, prekvapí vás. Je to úplne iná, komfortnejšia, luxusnejšia, pohodlnejšia a bezstarostná dimenzia jazdy. Päťstoečka omoho lepšie filtruje nerovnosti a drží v zákrutách. Aj keď predná náprava je klasická, typu Mac Pherson a zadnú tvorí tuhá priečka, podvozok neodskakuje ani v sérii nerovností. Samozrejme, na niektorých jemných natriasajúcich pohyboch trochu cítiť väčšiu hmotnosť auta. Ale nie je to nič, čo by uberalo z komfortu jazdy.
Veľmi dobré pocity plynuli z tuhosti karosérie. Ak sa poobzeráte po interiéri auta, v strešnom paneli, ale aj v zadných stĺpikoch je pekne vidieť obrysy robustných stĺpikov, ktoré posádku chránia pre nárazmi.
Tuhosť
karosérie a kvalita spracovania boli veľkým prekvapením. V aute nikdy
nič nedrnkotalo a aj keď je interiér tvorený prevažne tvrdými plastovými
obkladmi, je poskladaný naozaj pedantne. Skrátka malá Fiatka na mňa pôsobila ako prémiovo fungujúce a vysoko kvalitne spracované auto. Obrúsený diamant!
Jazda je zábavná ale časom je to o cite
Už aj v príspevkoch na facebooku som prezentoval veľmi jednoduché ovládanie a samotnú nenáročnosť na užívateľskú pozoronosť pri jazde Fiatom 500e. Skutočne do auta sadnete, odbrzdíte ho, na klávesnici si zvolíte D a môžete vyraziť. Nič viac netreba riešiť.
Zrýchlenia sú veľmi promptné a mestské trojsekundové odpichy na 50 km/h bravúrne ukazujú majiteľom starších naftových frajerín ukazujú, že patria do histórie na zbernom dvore. Päťstovka je v rámci mesta veľmi dobre odizolovaná, počkajte, naozaj nadpriemerne odizolovaná ako od kolies, tak od okolitého prostredia. Komfort na palube ešte zvyšuje fakt, že vás neotravujú žiadne vibrácie a aj cez sériu mestských nerovností neprichádzate o prémiový pocit z drahších modelov.
Aj na okreskách päťstovka funguje veľmi príkladne. Okolo 90-100 km/h dodržuje deklarovaný dojazd a s vylepšenou aerodynamikou funguje dynamicky a komfortne. Stúpaní alebo zákrut sa netreba vôbec báť, pretože elektromotor má dostatok sily a predpokladám, že ani pri plnom zaťažení nebude mať s disponujúcim výkonom v číslach preplňovaného štvorvalca akýkoľvek problém. Aj jazdná stabilita v zákrutách je na výbornej úrovni a odpovedá nízkemu ťažisku vďaka batérii.
O zastavenie auta sa stará rekuperácia, špeciálne v režimoch Range a Sherpa, neskôr nastupujú vpredu kotúčové brzdy s priemerom 281 mm (verzia s nižšou kapacitou batérie má menšie) a vzadu bubnové brzdy s priemerom 203 mm, čo je pri elektromobile rozhodne lepšie riešenie. Drvivú väčšinu brzdení totiž zvládnete aj rekuperáciou, ktorá funguje aj stlačením brzdového pedálu v režime Normal.
Hoci je nová 500e (RED) veľmi jednoduchá na ovládanie, treba pochopiť jej význam a funkciu. Je ako smartfón. Aj na ňom zistíte, čo mu prospieva a čo vám neprináša väčší dojazd. K autu sa môžete správať totálne energeticky neefektívne, ale aj opačne. A pri prechode zo spaľováku si treba zvyknúť na to, že to funguje skoro opačne. Preto hovorím, že je to o cite a keď si na elektrické auto zvyknete, je veľmi malá pravdepodobnosť, že sa niekedy vrátite k nižšiemu komfortu v modeli so spaľovacím motorom.
Dojazdy elektrickej Fiatky
Asi najkritickejšia téma pre elektromobily. Údaje presné pre verziu (RED) hovoria o tom, že v kombinovanom režime podľa cyklu WLTP päťstovka prejazdí 322 až 331 kilometrov. Ak jazdíte len v meste, malo by to byť 460 až 470 kilometrov. Aká je realita?
Treba na úvod povedať, že som, mal ideálne podmienky - leto, teplo, prostredie bez mrazov a extrémov. Auto som dostal veľmi čerstvé, malo len 900 kilometrov
a myslím si, že práve počítadlo dojazdu potrebuje trochu viac štatistiky
jazdy, aby dokázalo odhadnúť reálny dojazd. Pri prvom nabití na 100% počítadlo
ukázalo dojazd 230 kilometrov. Jazdil som "do prázdna" (do 3% kapacity batérie) a najazdil som 282,2 kilometrov v kombinovanom režime – aj v meste, aj 130-tkou, aj
okresky, najčastejšie však v meste a s priemernou rýchlosťou 36 km/h. Priemerná spotreba sa ustálila na 12,8 kWh/100 km.
Slovenské diaľničné režimy boli takéto. Na cestu z Bratislavy do Košíc som vyrážal s nabitím na 94% a za hustého dažďa som v Budči pri Zvolene batériu dobíjal zo šiestich percent. Spotreboval som 19,6 kWh na 100 km. Do Košíc som potom v okreskovom cykle ale s nadpriemernou rýchlosťou došiel so spotrebou 14,6 kWh/100 km. Celková priemerná spotreba je teda 17,1 kWh/100 km pri priemernej rýchlosti 91 km/h.
Opačnou cestou som zvolil vlažnejšie tempo v peknom počasí a 130-tku
som dosiahol len výnimočne. Len pre info, nabíjal som jedenkrát v Budči z 12 na 90% za 40
minút, takže do Bratislavy to takto stačí v lete, pričom na "behačky" ešte ostane zhruba 40 kilometrov dojazdu, s ktorým sa v meste pochopiteľne lepšie hospodári. Spotreba do Bratislavy sa ustálila na hodnote 15,6 kWh/100 km, len pre istotu dodávam, že diaľnice som plachtil rýchlosťou 110 km/h.
Pre zjednodušenie uvádzam aj samostatné merané priemery. Spotreba v meste 12,2 kWh, okresky predpisovo 13,2 kWh, diaľnica predpisovo 130 km/h 21,3 kWh/100 km. Informácia, ktorá sa zíde - maximálka na diaľnici je obmedzená na 150 km/h.
Čo za to?
Testovaná päťstovka vo verzii (RED) sa už v novom cenníku nenachádza, nájdeme ju len v staršom cenníku pre skladové vozidlá, na ktoré stále môžete natrafiť.
Zoznam výbavy testovanej verzie (RED) je veľmi krátky. Základná cena auta je 32.550 €, pričom príplatok tvorí bezdrôtová nabíjačka smartfónu v poličke palubnej dosky za 150 € a 16" disky kolies s pneumatikami Good Year rozmeru 195/55 R16 za 400 €. Sivá metalíza Mineral Grey je štandardom a výsledná suma je teda 33.100 € s DPH. Veru, mohlo by to byť aj menej...
Aktuálnu ponuku nového cenníku nájdete na tomto odkaze.
Záver
S päťstovkou sa mi jazdilo veľmi dobre. Prekvapila ma vysoká kvalita spracovania, robustný interiér a konektivita na veľmi vysokej funkčnej a grafickej úrovni. Fiat 500e môže byť naozaj vzorom aj pre niektoré prémiové značky. Trochu som trpel na nízku úroveň výbavy, najviac mi prekážala absencia výškovo nastaviteľného sedadla a vzhľadu zvonku neprospievali halogénové svetlá.
Vyzdvihnúť chcem
- Prémiový pocit z jazdy
- Nádherný ikonický dizajn
- Krásne spracovaný interiér
- Vysoká úroveň konektivity a užívateľského zážitku
Zmeniť by som chcel
- Pomerne vysokú cenu
- Halogénové svetlá, obzvlášť v roku 2023
Doplnková fotogaléria niektorých detailov
Malý bonus
Vidieť dve generácie automobilov vedľa seba a v rovnakej výbave poskytne pohľad, ktorý dokáže odhaliť vysokú podobnosť, ale aj úplné rozdiely. Fiat 500e je špecifický tým, že konštruktéri k nemu pristupovali ako k ikone, ktorú chcú zmodernizovať, ale nechcú zmeniť jej charakter. Ako sa im to podarilo, môžete vidieť na porovnaní vo fotogalérii. Vďaka za požičanie vozidla na fotenie patrí dlhodobému partnerovi Fiat Prešov, ktorý má pre Vás stále Fiaty 500 HYBRID skladom ihneď k odberu!
Ďakujem za čítanie a zároveň importérovi Fiat na Slovensku za zapožičanie vozidla.
Našli ste chybu? Napíšte mi prosím. Napravím to.