TEST Jeep Avenger - najmenší z najväčších
Jeep už svojím názvom evokuje niečo veľké, terénne a odolné. Veď aj každé SUV predsa voláme slangovo "džíp". Sami zákazníci automobiliek svojim dopytom spôsobili to, že už celkom stačí, aby auto hlavne vyzeralo ako niečo veľké, terénne a odolné. Ani zákazníci Jeepu nie sú iní a chcú jazdiť na Jeepe aj v meste, zároveň sa ale nechcú vzdať slobody mimo spevnených ciest. Jeep sa teda rozhodol želanie splniť. Výsledkom je nové mestské SUV Jeep Avenger. V týždňovom teste som vyskúšal, ako funguje a prinášam pre vás článok nie len s mojimi zisteniami, ale aj s mapovaním vzniku tohto najmenšieho z najväčších.
Autá sa nám v Európe pomerne dosť zväčšujú a
vyzerajú stále odvážnejšie. Je to najmä preto, že všetky chcú byť SUV-čkami. Nový Jeep Avenger ním ale naozaj je a predstavuje akési nové ponímanie mestského B-segmentu, ktoré
kedysi zastupovalo napríklad Fiat Punto alebo Lancia Ypsilon. Dnes je to odbornou terminológiou plnohodnotné subkompaktné SUV.
Netreba za tým však hľadať vedu, Avenger je pomerne malé mestské auto. V číslach to znamená, že je dlhý 4,08 metra, na šírku
má 1776 milimetrov a najprekvapivejšia je výška, ktorá má len 1528 milimetrov. Najmä posledný údaj vás prekvapí pri pohľade naživo. Avenger totiž klame telom - na to aký má robustný vzhľad, je naozaj nízky, čo nie je na škodu.
Platforma udáva rázvor osí kolies 2560 milimetrov, čo je len o 1 centimeter menej ako má väčší Renegade. A keď už sme pri ňom – Avenger ho nenahrádza, ale dopĺňa ako menší súrodenec. Má za cieľ osloviť aj mladšie publikum, pre ktoré reklamne argumentuje, že je voľbou slobody. Tak si to podrobnejšie rozoberme.
Genéza vzniku
Mnoho ľudí pozadie vecí nezaujíma, čo je podľa môjho názoru na škodu. Veľmi ma teší, že tu sme na Stellantis //// Fans a preto sa môžeme plnohodnotne, a pekne poporiadku venovať genéze ako k vzniku tohto auta vlastne došlo. Lepšie tak napríklad pochopíme, prečo je nový Jeep Avenger postavený francúzskom "základe" - platforme CMP2/e-CMP2.
Jeep ako značka sa
v koncerne FCA (Fiat Chrysler Automobiles) ocitol pred necelými desiatimi rokmi, keď sa spoločnosť FCA
Italy spojila s Chrysler Group, kde Jeep predtým patril. Spolupráca však už
začala skôr a to v roku 2009. Jeep tak prišiel k vtedy pomerne
aktuálnym platformám a technológiám Fiatu. Využil to vo svoj prospech a postavil hneď dva menšie,
civilnejšie SUV s ohľadom na európsky trh – hovorím o modeloch
Compass a Renegade, ktoré využili základy platformy FCA Small Wide. Fiat
si vtedy do skupiny priniesol zlaté vajce, pretože Jeep bol v rámci
vtedajšieho FCA dlhodobo veľmi profitový a vďaka nemu ťažil niekoľko rokov pre svoj rozvoj. Compass ako zástupca segmentu C-SUV a Renegade B-SUV sa stali úspešnými globálnymi modelmi vyrábanými v Taliansku, Mexiku a Číne, Compass dokonca aj v Indii a Brazílii.
Iná téma, ale súvisí - názor nebohého šéfa FCA Sergia Marchionneho na elektromobilitu sa jeden čas stal virálny, kedy jasne požiadal každého, kto chcel elektrický Fiat 500 (2. generácie), nech na to radšej zabudne. Koncern FCA musel totiž dotovať každý predaný kus – podobne ako to bolo aj s inými malými elektroautami. Elektrifikácia sa teda v koncerne FCA nenosila, investície do elektrifikácie ostali v koncepčných fázach a to značne skomplikovalo budúcnosť (dnes už minulosť). Až prišlo do tuhého.
Časom sa trh pre crossovery výrazne diferencoval a
v jednej veľkostnej kategórii majú dnes výrobcovia aj dvoch zástupcov
naraz, aby pokryli medzeru na trhu. Jeden je povedzme prémiovejší a ten
druhý o trochu menší a jednoduchší - napr. Hyundai Kona vs. Bayon, Volkswagen T-Roc vs. T-Cross a Taigo. Pod modelom Renegade, ktorý využíva na dnešné pomery už prémiový podvozok, vznikol priestor na jednoduchší a hlavne profitabilnejší model. Do hry navyše začala vstupovať aj emisná politika EÚ - a tu sa už spájame s témou elektrifikácie.
Jeepov malý crossover sa síce vyvíjal, ale opodstatnene meškal. Problém nastal s platformou a výrobnou cenou. Keďže už Renegade je "malé auto na veľkom podvozku"
a jeho platforma FCA Small Wide je priveľká, začalo sa
uvažovať o tom, ako ďalej. So sprísňujúcou sa emisnou a bezpečnostnou
politikou EÚ prišiel problém aj s tým, že žiaden normám vyhovujúci koncernový základ
nedokázal v tej dobe poňať akúkoľvek formu elektrifikácie bez masívneho prílevu peňazí. A bez toho to v Európe nejde. Základy Fiatu Panda boli primalé, platforma Punta "FCA Small" pristará a tak sa projekt malého Jeepu odsunul na "lepšie časy".
Pravidlá sa v Európe naďalej sprísňovali a dopyt po mestských crossoveroch stúpal. Projekty 516 (tento Jeep Avenger), a popri ňom vyvíjaná dvojica 364 (Fiat 600) a 966 (Alfa Romeo B-SUV) raz bežali, potom zase nebežali. Nie veľmi známy je aj fakt, že skupina FCA sa po neúspešnom hľadaní partnera pre vývoj malých crossoverov pustila napokon do zväčšovania svojej novej platformy pre 3. generáciu Fiatu 500 v jej elektrickej forme. V roku 2018 sa však tento projekt opäť pozastavil a následne aj ukončil, pretože sa zrodila nová dohoda.
Koncern FCA sa ešte pred samotným
vznikom Stellantisu dohodol s francúzskym koncernom PSA na zdieľaní
platformy CMP v jej rôznych modifikáciách (najprv len CMP a e-CMP). Napokon
došlo k oveľa rozsiahlejšej spolupráci a neskôr k samotnej fúzii koncernov FCA a PSA do nového gigantického
hráča – skupina Stellantis.
Lenže zase problém - spomínané crossovery boli prispôsobené už modifikovanej platoforme z malej elektrickej päťstovky. A teda bolo potrebné zase ich prerobiť na nový základ - CMP. Ak zmeníte podvozkový základ, musíte zmeniť kompletné proporcie auta, prerobiť dizajn, sadu rozmerových požiadaviek a množstvo ďalších detailov. Talianska divízia v Turíne však intenzívne pracovala, autá prerobila až dospela k tomu, že až vyše 60% komponentov platformy CMP napokon prerobila na svoju podobu a to prioritne pre potreby Jeepu.
Navrhnutá bola kompletne nová predná a zadná stena auta, ktorá
musela byť kratšia pre lepšie nájazdové uhly. 30 milimetrové skrátenie
deformačných zón predstavuje obrovské množstvo práce. Konštruktérom sa to ale podarilo a výsledkom je
rovnaká bezpečnosť ako pred úpravou a vynikajúce nájazdové uhly nového
malého Jeepu - tie predstavovali akési hranice pri navrhovaní Avengera. Modifikovali sa aj zavesenia kolies a ďalšie detaily. Až
vznikol plnohodnotný základ e-CMP2 so zdieľanou technikou pre modely značiek
Fiat, Alfa Romeo a samozrejme Jeep.
Späť k Avengerovi so sympatickým dizajnom
Také Jeepovské špecifiká hneď cítiť
pri pohľade zvonku, pretože hoci Avenger je malé auto, prekvapí veľkými vystúpenými kolesami v rohoch sympatickej karosérie s minimálnymi prevismi. Nič nikde netrčí, predok je
krásne uhladený a napriek tomu to auto vôbec nevyzerá ako nejaká guľa. Ako vpredu, tak vzadu je Avenger vyslovene seknutý,
čo uľahčuje parkovanie a spôsobuje aj ľahký prístup do
batožinového priestoru. Prejazdnosť terénom zlepšuje aj voľba vždy
maximálneho
a tu možného priemeru kolies 700 mm, čomu je prispôsobený rozmer
pneumatík vždy so šírkou 215 mm a profilmi od 55, cez 60 až do 65% pri
šestnástkach.
Avenger bol navrhnutý a aj vyvinutý
v Európe. Šéfom dizajnu projektu 516 (Avenger) je Talian Daniele
Calonaci, ktorý hovorí o Avengerovi ako o balíku maximálnej možnej
schopnosti pri minimálnych rozmeroch. Čísla ako nájazdový uhol 20°, prejazdový
32° a výjazdový 20° predstavovali pri navrhovaní auta hranice, cez ktoré sa nesmelo prekročiť.
Schopnostiam pridáva aj vždy zachovaná svetlá výška 200 mm (údaj výrobcu) - nameraných o niečo viac, brodivosť je udávaná dokonca na hodnotu 230 mm.
Ďalším aspektom tvoriacim dizajn
Avengera je navrhnutá 360° ochrana auta. Čo to znamená? Hoci má Avenger hranaté tvary, pôdorys
je veľmi pekne zaoblený a každú vonkajšiu kontaktnú plochu auta
tvorí ochranný plast. Najviac poškodzovanou plochou na aute bývajú rohy predného
nárazníka a preto sú navrhnuté s odklonom 45° navyše chránené plastovou ochranou. Aj predné svetlá sú zapustené v maske chladiča,
aby pri náhodnom kontakte došlo k poškodeniu prioritne plastov. Toto sa už
dnes nenosí a veľmi to chválim.
Ak sa pýtate, či sú prahy prekryté, aby ste si nezašpinili nohavice - čiastočne sú. Spodná časť plastového prahu je však výrazne zahnutá smerom pod auto, čo už tak neprekáža. Trochu si ale budete musieť zvyknúť na pomerne masívne prahy pri nastupovaní. Oproti doterajším Jeepom je to mierna zmena.
Jeep navyše používa plasty bez akejkoľvek povrchovej alebo dodatočnej úpravy a prifarbovania na rozdiel od
podobných mestských crossoverov. To, čo vidíme na aute, takto to vypadlo
z formy bez dodatočnej úpravy. Bez laku, bez zbytočných omrviniek. Dúfajme, že ak nejaký poškriabete, bude výmene za nový primeraná aj cena.
Štýl "Made in Italy"
Z hľadiska štylistiky je Avenger mimoriadne sympatické auto, za čo podľa mňa vďačí svojej kompaktnosti. Najprv vás šokuje, aký je nízky a potom prekvapí, aký je pekný. Tvary výrazne vystupujúcich a svalnatých otvorov kolies sú hranaté a tvary bočného profilu nadväzujú na starý Jeep Willys. V hornej časti karosérie vidíme odkaz na autá ako Jeep Compass alebo Jeep Grand Cherokee.
Veľmi dobre na mňa pôsobí maska chladiča a pomerne
jednoduchý svetelný podpis, ktorý nie je agresívny, skôr neutrálny. V hornej časti sa nachádza denné svietenie so smerovkou, v dolnej stretávacie svetlo s automatickým diaľkovým svetlometom. Ako hlavný svetlomet, tak aj LED hmlovka s funkciou prisvecovania do zákrut je ukrytá v plastovej ochrane. Pekným detailom je aj aerodynamická hrana pod hmlovkou, ktorá pomáha odtrhnúť prúd vzduchu a usmerniť ho bližšie k predným kolesám.
Veľmi pekné
sú zadné svetlá, ktoré napriek tomu, že sú jednodielne, sú štíhle a elegantné. Opticky ich rozširujú lakované plastové vložky. Svetlá v sebe nesú motív "X" prevzatý z modelu Renegade,
ktorý evokuje prelis na kanistri s benzínom. Aj celkové dymovo-čierne
stvárnenie je estetické a dobre zapadá k sivo-čiernej karosérii
s príplatkovou farbou Granite. Avenger sa mi páči tak ako je a vôbec
nič by som na ňom z hľadiska dizajnu nemenil. Vážne.
Interiér v zmysle "hyper-storage"
Interiér bol navrhnutý s optimalizáciou priestoru pre predných pasažierov. Na moje prekvapenie som ale nameral rovnakú šírku v lakťoch ako vpredu, tak vzadu. Palubnú dosku konštruktéri posunuli vyššie, rozdelili ju horizontálne a ukryli do nej 10,25" displej prístrojového štítu, ofukovače klimatizácie, stredový displej infotainmentu, ktorý síce vyzerá ako výrazne vystupujúci, ale neprekáža výhľadu. Ovládacie prvky rádia a klimatizácie sa minimalizovali do jednej lišty s mechanickými tlačidlami, pod ňou sa nachádzajú štyri "klávesy" pre ovládanie jazdy. Jednoduché, minimalistické.
Páči sa mi pomerne malý volant s jednoduchou ovládateľnosťou. Na ľavej strane sa ovláda už klasicky asistencia jazdy - adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhoch a podobne, na pravej strane sa nachádza zmiešané ovládanie rádia a informácii v palubnom displeji.
Pod žltou časťou palubnej dosky
sa nachádza veľká štrbina pre drobnosti, mala by tam byť vždy gumená podložka –
v tomto aute však chýbala... Skrinka pred spolujazdcom má pomerne veľký objem
a vmestíte tam aj papier veľkosti A4 bez pokrčenia. Chladená nie je, ale to dnes už nemajú ani autá vyššej triedy.
Stredový tunel je rozdelený do troch častí. Prvá je krytá magnetickým trojdielnym krytom, ktorý sa dá variabilne otvárať. Keďže kryt je pogumovaný, využíval som ho aj na uloženie telefónu, pričom som si cez otvor natiahol kábel na nabíjanie. Ten bol pripojený do USB-A vstupu vo vnútri konzoly, kde sa nachádza aj USB-C vstup. Kto má funkciu bezdrôtového nabíjania smartfónu, môže využiť tu prítomnú nabíjačku s bezpečným miestom pre telefón - najmä počas jazdy. Do konzoly vmestíte aj užšiu fľašu nápoja alebo "kolu z mekáča" a zapojíte si tu napríklad vysávač do 12V zásuvky. Za touto schránkou sa v stredovom tuneli nachádza ďalší priestor s dvoma variabilne vkladateľnými priehradkami a pomerne dobré miesto pre odkladanie je aj pod posuvnou lakťovou opierkou.
Prekvapil ma rozsah nastavenia sedadla a najmä jeho
spodná úroveň, v Avengeri môžete oproti doterajším mestským Jeepom sedieť naozaj nízko. Milé je, že aj v najvyššej
polohe vidíte typicky vystupujúci výlisok prednej kapoty, ktorá umocňuje pocit typu
"Wrangler".
Vzadu sa sedí pomerne dobre - pre mňa 187 cm vysokého človeka to však už nie je tak komfortné v disciplíne "sám za sebou". Pri sedení mi ale neprekážala najviac priestorová ponuka, s tou by som sa uspokojil. Nepochopiteľné pre mňa boli opierky hlavy, ktoré majú pridlhý "jazyk". Na šírku je to v poriadku pre dvoch, v stredovom tuneli si pasažieri nájdu aj USB vstup. Napriek batérii v podlahe som tu mal dostatok miesta aj pre chodidlá.
Na želanie je dostupné aj kožené čalúnenie, tu bolo látkové s koženými časťami a konzervatívne poňatými žltými časťami. Pochvaľoval som si mäkkú opierku hlavy vpredu. Samozrejmosťou sú vyhrievané sedadlá, volant sa pre Avenger nevyhrieva.
Bohato je čalúnený batožinový priestor s elektricky výklopnými dverami. Kufor má objem 355 litrov, po sklopení je to 1250 litrov. Dvojité dno ukrýva priestor pre povinnú výbavu alebo nabíjací kábel. Ešte nižšie sa nachádza sada pre opravu defektu.
Musím povedať, že interiér je
naozaj funkčný a priestranný ako sa deklaruje. Nikde
som sa neudieral, pomerne
masívny stredový tunel mi neprekážal a aj dlhé trasy som zvládal
v komforte. Odkladacích priestorov je tu dostatok, najmä veľký otvor
namiesto radiacej páky vyslovene zvádza v aute nosiť zbytočnosti. Privítal by som
len väčšie kapsy vo výplniach dverí. Tie sú síce podsvietené, ale zmestí sa do nich ledva pol litrová fľaša.
Materiálovo je to, priznajme, jednoduchšie
auto, aspoň údržba bude jednoduchšia. Palubná doska a výplne dverí sú z tvrdého plastu, kožou
čalúnený je volant a opierky predných dverí. V zadných dverách sú výplne dverí kompletne plastové. Takže žiadne náznaky prešívania kože a falošné pocity prémie.
Páčia sa mi takzvané "easter eggs" od Jeepu – odkazy na Jeep Willys v kolesách, maske chladiča, ikonka chlapca pozorujúceho hviezdy na čelnom skle, obrysy hôr, maska chladiča v zadnom spojleri, kompas na radare prednej masky, lienka na strešnej lyžine a rôzne iné.
Výbava, infotainment
Testovaný Avenger je
v najvyššej aktuálne dostupnej výbave Summit. Z výbavy spomeniem pre
mňa dôležité prvky - automatická jednozónová klimatizácia s možnosťou predhriať alebo vychladiť si auto pred jazdou, väčší 10,25"
digitálny prístrojový štít, sada
jazdných asistentov s vedením v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat,
automatické full-led stretávacie a diaľkové svetlá, a hmlovky
s prisvecovaním do zákrut. Prítomný je aj asistent zjazdu z kopca a vyhrievaný priestor stieračov na čelnom skle.
Infotainment je zvládnutý dobre, poteší jednoduchou grafikou a intuitívnym ovládaním. Odozva na
dotyk je výborná, prístrojový štít zase nemá zbytočne komplikované
rozloženie a jednoducho sa prepína. Páči sa mi ich prepojenosť, teda stredového displeja s prístrojovým štítom pred šoférom. A páčilo by sa mi ešte viac, keby Jeep ostal verný svojmu aktuálnemu systému U-Connect z Compassu. Ani tento nový U-Connect však nie je zlý a po nastavení skratiek a predvolieb ovládania poteší promptnosť jeho reakcií. No ale chápete... Chýba mi skrátka najlepší infotainment na svete - U-Connect z 500e-čky.
Výborná je parkovacia kamera, ktorá je vcelku smart. Avenger ju má v zadných dverách, odkiaľ dokáže načítavať terén pri cúvaní, zapamätá si ho a poskytne tak takmer 360° výhľad. Ak sa približujete k prekážke, tesne pred ňou sa kamera prepne zo širokouhlého záberu priestoru na detail obrysu auta, ktorý umožňuje veľmi presné zaparkovanie. Sú tu aj dobre viditeľné navádzacie čiary.
Prístrojový štít pred vodičom je pomerne jednoduchý a prehľadný. Informácie v ňom možno preklikávať vo dvoch úrovniach - prvá tlačidlom na konci ľavej páčky, ktorou sa preklikáva 5 individuálne navolených kariet. Druhá tlačidlom pravej páčky, kde sa zobrazí krátkodobá, dlhodobá a aktuálna spotreba energie na určitý čas. Po každej jazde sa na displeji zobrazí aj štatistika z poslednej jazdy.
Pohon
A sme doma - ale aby vám vlak neušiel, čítajte. Na pohon Avenger používa elektromotor s označením M3 od e-motor, čo je druhá generácia vysoko účinného 400-voltového elektrického motora. Poháňa predné kolesá, má výkon 115 kW, teda 156 koní a krútiaci moment 260 Nm. Páči sa mi, že na kolesá je motor prepojený reduktorom s dobrým pomerom a zrýchlenia nie sú otravne prudké. Šetrí to krčnú chrbticu a pasažierom na zadných sedadlách z akcelerácie neprichádza nevoľno.
Avenger dokáže vyšprintovať na 100 km/h za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h. Z kopca sa spustíte dodatočným maximom 152 km/h, viac to však nejde. Keďže je to plne nad rýchlostným limitom zákona, pre mňa táto maximálka nepredstavuje obmedzenie. Predchádzanie vie Avenger vykonať promptne a sila elektromotora je k dispozícii okamžite aj pri 130 kilometrovej rýchlosti. Len musíte v režime normal trochu pritlačiť akcelerátor "k stene" - o tom ešte bude reč.
Úložiskom energie je tu lítium-iónová batéria NMC 811, ktorá
pozostáva zo 17 modulov a 102 článkov. Má kapacitu 54 kWh, pričom využiteľných je 51 kWh. Je
rozložená do podlahy a to konkrétne pod predné sedadlá, stredový tunel
a pod zadné sedadlá s batožinovým priestorom. Zospodu je chránená
tzv. "kĺznymi krytmi", aby nedošlo k jej poškodeniu v teréne – náklad
naviac, ktorý byť nemusel, ale Jeep na to myslel.
Nabíjanie je možno vykonať jednosmerným prúdom (DC), čo pri 100 kW výkone nabíjačky zodpovedá nabíjaniu 20 až 80 % za 24 minút v režime rýchleho nabíjania a 11 kW striedavým prúdom (AC), čo zodpovedá 0 až 100 % nabitiu za 5,5 hodín pri pripojení k bežnej stanici. Ak budete nabíjať doma klasickou 220V zásuvkou, zaobstarať si k tomu musíte kábel a čas - a trvať to bude v závislostí od podmienok okolo 27 hodín z 0 na plnú kapacitu 100%. Jeep inak dodáva, že systém pohonu bol vyvinutý a testovaný tak, aby vydržal extrémne počasie: až do -30°C na zimných cestách a až do 40°C v lete.
Spotreba energie
Efektivita elektrického pohonu závisí aj od aerodynamiky. Tu je sa skrýva odpoveď na to, prečo má malý Jeep výšku len 1528 milimetrov. Priemet predného obrysu automobilu, teda čelná plocha má veľkosť len 2,25 m2 a koeficient odporu vzduchu 0,33. Tieto parametre v súčine patria medzi popredné v tejto triede a vďaka ním má Avenger kombinovaný dojazd 380-400 kilometrov.
Ja som v Avengera odskúšal na pomerne komplexnom okruhu
pozostávajúceho z kľukatých okresiek na severe Slovenska, z diaľnice
bez ale aj so stúpaním a z mestskej dopravnej zápchy. Cesta mi trvala asi
päť hodín s krátkymi prestávkami. Celú cestu som hlasno hral, aj spieval
na heligónku, ale aj klimatizoval. Batériu som vyšťavil zo 100% na 7%
a dosiahol som úroveň 314 km. Posledných 6 kilometrov som skúšal, či auto
funguje v režimoch šport, piesok, blato a sneh, až som klesol na 4%
a radšej zašiel na nabíjačku. Opätovné nabitie do plna trvalo
rýchlonabíjaním hodinu a 53 minút. Z bežnej úrovne 20 až 40% trvalo
nabíjanie do 100% rýchlonabíjaním vždy do jednej hodiny. Spotreba? 15,2 kWh/100 km, pričom výrobca deklaruje v kombinovanom režime 15,4-15,9 kWh/100 km. Slušné.
V ďalšom teste dojazdu som jazdil väčšinou len okresky s priemernou rýchlosťou 47 km/h. Keďže bolo extrémne teplo, využíval som aj funkciu MAX AC so samostatným tlačidlom, ktorá okamžite aktivuje plný výkon klimatizácie a vychladí interiér veľmi rýchlo. Štúdia dopadu na zdravie človeka nie je prílohou článku :). Dojazd som tu odskúšal na úroveň 3% batérie a výsledkom bolo 380 najazdených kilometrov. Spotreba sa teda v druhom teste dojazdu pohybovala na úrovni 12,9 kWh na 100km.
Ak budete Avengera využívať na diaľnici, spotreba energie sa vyšplhá cez 22 kWh/100 km. Tu je určite priestor na zlepšenie, nehovoríme však o grandturisme na dlhé trasy, skôr o mestskom SUV, ktorému dojazd nad 300 kilometrov bude bohate stačiť.
Cesta z Košíc do Bratislavy mi trvala približne štyri a pol hodiny. Cestoval som v rýchlostných limitoch, okresky som trochu zaokrúhlil na trojciferné číslo a výsledky sú - priemerka 19,1 kWh/100 km a jedno nabíjanie v Budči pri Zvolene - z 24% na 83% to trvalo 33 minút a cesta mohla pokračovať ďalej. Vo fáze 80% a viac to nabíjanie trvá trochu dlhšie, na osemdesiatke bolo auto už za 25 minút. Ak sa pýtate, či ma nabíjanie nejako časovo obmedzilo - nie, neraňajkoval som pred cestou, takže auto som nechal nabíjať až dovtedy, kým som nedopil kávu a nezjedol hot-dog.
Ako vlastne Avenger jazdí?
Veľmi ma prekvapil - pozitívne. V zákrutách
cítiť veľkú oporu 18" kolies s pneumatikou 215/55 R18. Dostatočný profil pneumatiky zase udržuje komfort na nerovnostiach. Za pohodovej jazdy po rovinkách som mal jemne húpavý, crossoverovský pocit - veľmi príjemný. Ako uvádza sám Jeep, podvozok urobili tuhším o 20%,
čím dosiahol elimináciu nakláňania v zákrutách a lepšiu absorpciu bočných
síl. Celkom je to cítiť, pretože Jeep sa v zákrute najprv zľahka mäkko oprie a potom pritvrdí pocitom solídneho udržania jazdnej stopy.
Po rozbitých okresných cestách
s typickými slovenskými nerovnosťami si Avenger viedol veľmi dobre. Avšak
séria väčších nerovností pri pomalej jazde už dokáže nejakú tú ranu karosérii uštedriť. V mestskej džungli som sa cítil absolútne v nadvláde.
Vynikajúci polomer natočenia kolies typický pre platformy CMP dovoľuje extrémne promptnú manipuláciu
s autom a ľahké parkovanie.
Riadenie je na pocit trochu vláčne najmä okolo stredovej polohy. Najviac ma prekvapilo nastavenie bŕzd. Hoci má Avenger na oboch nápravách kotúčové brzdy s priemerom 302 mm a vzadu 268 mm, po brzdách musíte naozaj šľapať. Prvé metre boli pre mňa mimoriadne prekvapivé a čakal som výrazne lepší brzdný výkon.
Avenger je akusticky pomerne
dobre naladený, povedal by som odpovedajúco ku kategórii týchto áut. Na
okreskách je veľmi tichý, na diaľnici už počuť trochu obtekajúci vzduch.
Akustika je značne podmienená tým, že ide o elektrické auto, ktorému
neprekryje väčšinu zvukov spaľovací motor a jeho vibrácie. Od podvozku je Jeep utlmený výborne, kryt pod motorom má plstenú úpravu a podvozok je kompletne zakrytovaný. Plastové podblatníky síce nie sú pokryté kobercom, avšak z vnútornej strany karosérie sú dodatočne prekryté akustickou penou. Aj som vám ju chcel odfotiť a v toľkom šťastí mi pri tomto úkone telefón spadol do predného nárazníka. Tento "odkladací priestor" určite odporúčam, pretože si tam odcestoval bez ujmy asi 12 kilometrov!
Podvozok využíva vpredu zavesenie typu MacPherson s hliníkovými spodnými ramenami, vzadu je použitá tuhá náprava "zabalená" do plastov kvôli aerodynamike, koróznej odolnosti a ochrane kabeláže nad nápravou.
Jazdné režimy
Jeep Avenger ponúka na výber až 6 rôznych režimov alebo skôr úprav nastavenia jazdy. Režim SPORT je spojený so stuhnutím riadenia a okamžitými reakciami bŕzd a akcelerátora. Režim NORMÁL má také naozaj normálne nastavenie, niekoho môže prekvapiť, že ak požaduje prudšiu akceleráciu, musí výrazne zatlačiť akcelerátor až do "kick-down" tlačidla na podlahe. Režim ECO šetrí batériu a zníži klimatizačný výkon, výkon palubných prístrojov - napríklad aj basov autorádia a samozrejme nastaví letargické reakcie na akcelerátor. Jeho význam je opodstatnený pri šetrení dojazdu alebo pri požiadavke na relaxačnú jazdu.
Avenger má aj 3 nastavenia trakčnej kontroly. Režimy BLATO, SNEH a PIESOK vytvárajú rozdiely pri rozjazde na rôznych povrchoch. Zatiaľ čo režim BLATO a SNEH dovoľuje väčší preklz kolies, v režime PIESOK je Avenger veľmi opatrný a akceleruje striedmo. Podľa môjho malého testu majú tieto režimy trakčnej kontroly svoje opodstatnenie a dokážu pomôcť v ťažších podmienkach mimo spevnených ciest. Nejako amatérsky som sa to snažil zachytiť aj do videa.
Avenger v noci
Tradične som si testované vozidlo vyskúšal aj pri jazde v noci. Full-LED predné svetlomety majú v danej triede veľmi fajn výkon, osvetlenie vozovky je dostatočne široké. Páči sa mi, že tu nechýbajú hmlovky, čo sa tiež už dnes nenosí. Automatické diaľkové svetla majú citlivosť, s ktorou som bol spokojný, pretože v mojom prípade zachytávali aj jedno svetlo cyklistu a motorkára. V prípade stretu s autami sa prepínali veľmi promptne.
Malé výhrady mám k ambientnému podsvieteniu interiéru - hoci vyzerá veľmi efektne a je možné si na ňom zvoliť asi osem farieb, krajné svetlá mi celkom výrazne prekážali pri sledovaní spätných zrkadiel. Možno to chce zvyk. Páči sa mi ale, že podsvietené sú aj ikony tlačidiel na volante a odkladacie priestory. Dobre osvetlený je aj batožinový priestor a to LED svetlom (teplý bonz na žiarovkové svetlo v Tonale).
Čas na rozbeh
Avenger je nový model, niečo mu teda musíme odpustiť, časom ale určite očakávam doladenie. Asi najšokujúcejšie boli pre mňa zvuky. Ja viem, že sme v kategórii jednoduchých mestských crossoverov, ale výrazné vŕzganie pri každom rozjazde z miesta nerobí dobrý dojem - vy ste ho mohli počuť aj vo videu vyššie. Aj kvalita niektorých obkladov interiéru by si zaslúžila doladenie. Na obranu však musím dodať, že väčšina plastových častí interiéru, ktoré človek drží alebo využíva, je solídne spracovaná a nevydáva žiadne známky nekvality.
Galéria fotiek z výroby v poľskej továrni Tychy, zdroj fotografií
Verím, že výroba v Poľsku, kde sa Avenger vyrába, tieto veci dotiahne aj nástupom súrodenca Jeepu - Fiatu 600 a na perfekcionistickú úroveň doladí aj pri príchode Alfy Romeo Junior. Mimochodom, Jeep jej zrejme prenechal meno, veď niektoré nálepky to samé dokazujú a aj informácie z vývoja hovoril o tom, že Avenger sa dlho vyvíjal ako Jeep Junior.
Ako teda hodnotím nový malý Jeep?
Mne sa úprimne veľmi zapáčil. Kompaktné rozmery a pomerne dobrý vnútorný priestor s batožinovým priestorom 351 litrov sú plne postačujúce aj pre rodinu. ISO-fix sa nachádza aj na prednom sedadle spolujazdca a manipuláciu s batožinou uľahčuje krátky zadný previs a pomerne nízka nakladacia hrana. Priestorovo Avenger dpovedá autám medzi segmentami B a C. Na trasy do 500 kilometrov s plným obsadením štyrmi osobami bude podľa mňa postačujúci a na mestské využívanie nadštandardne dobrý.
Vyhovuje mi aj plne použiteľný dojazd 400 kilometrov, nech je to hoc aj reálnych 350. V meste sa však dokáže výrazne navýšiť aj cez 500 kilometrov a to je už slovo do boja. S nabíjacími časmi do pol hodiny rýchlonabíjaním to už nie je zlé ani pri dlhších presunoch, preto si myslím, že elektrický Avenger má svoje opodstatnenie.
Koľko Avenger stojí?
Avenger je u nás na Slovensku dostupný len ako plne elektrická verzia*. Tú hviezdičku si dobre zapamätajte. Na rozdiel od okolitých krajín základná výbava "Avenger" chýba, u nás predstavuje základ druhá výbava Longitude od 37.990 €. O dve tisícky vyššie prichádza výbava Altitude a na cenovke 42.990 € pristáva testovaný model Summit. Prítomné boli tri príplatky - sivá metalíza Granite s čiernou strechou za 1500 €, paket Infotainment Summit za 550 € s väčším prístrojovým štítom pred vodičom (10,25") a čítaním dopravných značiek, a žltá farba palubnej dosky za 190 €. Spolu to vychádza na cenníkovú sumu 45.040 €. A to veru nie je málo... Veď pozrite si sami cenník.
Ako Stellantis Fans si poviete na obranu - elektromobil, tak sú drahé baterky. Jeep, tak je drahý štýl. Ale táto suma naozaj ani pre mňa - fanúšika koncernu FCA nepredstavuje rozumnú voľbu pre súkromnú fyzickú osobu, či sa na mňa niekto nahnevá alebo nie. Tak si to radšej vyhodnoťme.
Čo by som vyzdvihol z Avengera?
- Naozaj veľmi sympatický dizajn karosérie s robustným podvozkom a aerodynamickým vrchom
- Výbornú manipuláciu v meste - skvelá parkovacia kamera a polomer otočenia kolies
- Odkladacie priestory v interiéri Avengera
- Svetlá a celkové možnosti vybavenia pre tento segment
Čo sa mi nepáčilo a je potreba zlepšiť z môjho pohľadu?
- Kvalita montáže interiéru a vŕzganie pri rozjazdoch
- Cena
- Obmedzená dostupnosť verzií na slovenskom trhu
A teraz k tej hviezdičke
Jeep Avenger bude už v októbri tohto roka predstavený s novým mild-hybridným motorom. Pod kapotou ukryje novú pohonnú jednotku 1.2 GSE Turbo spárovanú s hybridnou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Vďaka elektromotoru integrovanému v prevodovke poskytne výhody full-hybridnov. Dostupné by mali byť výkonové verzie 110 a 136 koní. Na ďalší rok v lete sa potom pridá plne elektrický Avenger s robustnejším vzhľadom a pohonom 4x4. Ide o vývoj čisto talianskej divízie Stellantis, takže štvorkolka sa neskôr dostane aj pre iné talianske autá na tejto platforme - ahoj Abarth 600e, čakám ťa.
Ak ani to však pre vás nepredstavuje ideálne riešenie, mám pre vás tajnú informáciu. Ak sa vám Jeep naozaj páči a máte záujem o čisto benzínovú verziu - utekajte k predajcom a stihnite sa informovať o alokovanom určitom množstve Jeepov Avenger s motorom 1.2 Pure Tech s výkonom 100 koní a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Bude mať určite zaujímavejšiu cenu, tá by sekla aj mne.
Porovnanie s modelom Renegade
Ako posledné tu mám zopár porovnávacích obrázkov s väčším súrodencom - modelom Renegade. Vnútorný priestor je porovnateľný, batožinový takmer totožný. Napriek tomu je Avenger od Renegade kratší o 15,2 centimetra a nižší o 11,2 centimetra. Avenger je aj užší a to o 2,9 centimetra. Tak čo, meníte za Avengera?
Ďalšie fotografie
Za zapožičanie vozidla ďakujem importérovi Jeep Slovensko.
Našli ste chybu? Napíšte mi prosím. Napravím to.