Fiat Panda - modelový rok 2022

02.04.2022

Autor: FK

Najmenší päťdverový model Fiatu a jeden z posledných automobilov segmentu A v Európe prichádza ďalšou modernizáciou, ktorá bude už piatou v poradí pre aktuálnu generáciu. Panda označená ako séria 5 zamierila už aj na Slovensko. Pozrime sa, čo vzala a čo naopak pridáva.

Tri verzie série 5 - zľava City Cross, Cross a City Life
Tri verzie série 5 - zľava City Cross, Cross a City Life

Hneď na začiatok veľké sklamanie

Panda totiž prišla o modelovú radu SPORT. Azda najatraktívnejšia verzia s extra dávkou štýlu vďaka 16" diskom v dvojfarebnom vyhotovení, štýlovou kombináciou matného a lesklého plastu na karosérii a tmavým interiérom s čiernym stropom. SPORTka bola ponúkaná aj v špecifickej matnej sivej farbe. Exkluzívny paket Pandemonio pridával červené brzdové strmene a kožou čalúnený volant s červeným prešívaním.

Rovnako končí ponuka základnej verzie 4x4 označovanej ako WILD. Vybavením vychádzala z verzie City Life a šlo o najvýhodnejšiu ponuku 4x4 takmer na celom európskom trhu.

Vizuálne, ale aj technologické zmeny

"Celoplošnou" zmenou je, že Pandu už bez ochranných plastových lemov nekúpime. Keďže nie každý dokonale pozná rad Panda, jednotlivé zmeny prejdeme postupne od najnižšej výbavy až po najvyššiu. Rad Panda stále zachováva rozdelenie zo série 4 na dve rodiny - LIFE (Panda a City Life) a CROSS (City Cross, Cross a novinka RED).

Zaujímavosťou pre slovenský trh je, že základnou farbou sa odteraz stáva čierna Cinema.

Panda - solídny základ pre všetkých

Najvýraznejšou zmenou pre najnižšiu verziu Panda je paket ochranných plastových lemov karosérie. Novinkou je tiež nový predný a zadný nárazník, ktorý v minulosti debutoval pre Pandu Trekking. Základná Panda tak dostala viac štýlu a zvonku už nevyzerá ako to najchudobnejšie v ponuke.

Zmeny sa odohrali aj v interiéri. Východzia Panda síce štartuje len s prípravou pre rádio, no v novom pakete Panda Tech dostáva úplne nové rádio s DAB príjmom, 5" displejom a USB vstupom. K paketu ešte patrí sada tlačidiel ovládania rádia a telefónu na volante. Telefón sa s rádiom spája prostredníctvom Bluetooth pripojenia. Manuálna klimatizácia je stále prítomná.

Komu sa mália 14" kolesá, v pakete Panda Plus dostane väčšie - 15" s novými štýlovými krytmi, ktoré pochádzajú z verzie City Life. Navyše k tomu dostane zatmavené zadné okná. Pod kapotou ostávajú motorizácie 1.0 Firefly Hybrid s výkonom 70 koní a legendárny 1.2 FIRE na skvapalnený plyn (LPG) s výkonom 69 koní.

City Life - nie len pre mestský život

Nad základnou verziou Panda ostáva vybavenie City Life. Pôsobí trochu bohatšie vďaka základne montovaným 15" kolesám s krytmi v novom farebnom vyhotovení, lakovaným krytom spätných zrkadiel a štandardne dodávaným pozdĺžnym strešným lyžinám. Ochranné plastové lemy sú v tomto prípade použité aj na exponovaných častiach dverí.

V interiéri nájdeme lepšie čalúnené sedadlá, štandardne dodávané rádio s 5" displejom a nechýba tiež manuálna klimatizácia. City-Life-ku možno bohate dovybaviť pomocou paketov.

Paket City zahŕňa elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, zadné parkovacie senzory a úplnú novinku pre Pandu - dažďový a svetelný senzor. V ďalšom pakete Safety sú k dispozícii bočné airbagy na sedadlách a systém autonómneho núdzového brzdenia. Vďaka paketu Flex Light sa Panda stáva 5-miestnou s troma pásmi na delenej zadnej lavici a vodič si nájde lepšiu polohu za volantom vďaka výškovo nastaviteľnému sedadlu.

Klasický paket Winter pridáva vyhrievané predné sedadlá, ale aj kompletne vyhrievané čelné sklo. Ponuku paketov uzatvára Convenience a automatickou klimatizáciou, hmlovkami, zatmavenými zadnými sklami a sadou tlačidiel ovládania rádia a telefónu na volante. Motorová paleta kopíruje ponuku verzie Panda.

Panda City Cross - vstupenka do sveta SUV

Málokto vie, že populárna Panda Cross sa ponúka v rôznych vyhotoveniach. Najzákladnejšou, teraz ešte viac ako kedykoľvek predtým, je verzia City Cross. Tá totiž novým modelovým rokom prichádza o plastovú ochranu dverí a strešné lyžiny. Ostali jej však robustné nárazníky a LED denné svietenie.

Exteriér dopĺňajú dvojfarebné kryty 15" oceľových kolies a vyššia svetlá výška. City-Crosska nahrádza starší a menej sympatický interiér s modrou koženkou novým a vkusnejším, z verzie City Life. Ako základ dostáva 5" rádio, cez jednotlivé pakety je však možné doobjednať aj 7" dotykový displej infotainmentu U Connect.

Pakety City, Safety, Flex Light a Winter kopírujú ponuku City Life. Novinkou je paket Tech so spomínaným 7" displejom, automatickou klimatizáciou a sadou tlačidiel na volante.

City Cross možno vybaviť buď motorom 1.0 Firefly Hybrid alebo preplňovaným motorom 0.9 TwinAir s pohonom všetkých kolies. K pohonu prislúcha aj otočné tlačidlo pre voľbu jazdného režimu, ktorý odpovedá aktuálnym adhéznym podmienkam.

Cross - najvyššia výbava s najvyšším cieľom

Na prvý pohľad Crosska upúta úplne novou metalickou farbou modrá Misano. Pande Cross veľmi pristane a v ponuke nahradí modrú Ceramico. Nová metalíza je k dispozícii aj pre nižšiu City-Crossku.

Nový modelový rok pre Cross znamená odobratie dodatočnej ochrany dverí, tie už nemajú tak bohaté oplastovanie. V interiéri ostáva "drevená" palubná doska - rozumejme plastový obklad s vkladanou drevenou štruktúrou, kožou čalúnené výplne dverí a boky sedadiel. Štandardom je 7" displej infotainmentu U Connect a automatická klimatizácia. Nové farebné vyhotovenie prinášajú aj kryty 15" kolies.

Komu chýbajú strieborné doplnky karosérie - na prednom a zadnom nárazníku, strieborné strešné lyžiny a strieborné lemy dverí, nestratili sa. Odteraz budú v pakete Shine Cross a pridajú sa k ním zatmavené zadné sklá a výraznejšie kryty kolies. Okrem toho je možné voliť aj paket Flex Light z City-Life verzie a klasický paket Winter.

Najvýraznejší z ponuky je jednoznačne interiér verzie Cross, ktorý ostáva verný kombinácii kože a svetlo-sivého čalúnenia so žltým prešívaním.  Aj v prípade Crossky je možné voliť motor 1.0 Firefly alebo 0.9 TwinAir 4x4.

Fiat Panda (RED)

A všetko o tejto verzii nájdete v článku v odkaze.

Panda tu bude ešte dlho

Výroba totiž v talianskej továrni Pomigliano d´Arco pobeží až do roku 2026. Dovtedy stíha ešte minimálne série 6 a možno aj 7. Je mimoriadne sympatické, ako si Taliani svoj národný poklad cibria každým rokom. Nie je sa čomu čudovať, Panda stále láme predajné rekordy a stabilne drží ročný predaj - za rok 2020 to bolo 145.907 a za rok 2021 137.723 predaných kusov.

Nová Panda série 5 je už v predaji aj na Slovensku. V celej Európe je však aktuálne pozastavený predaj verzie 4x4 s motorom 0.9 TwinAir z dôvodu nedostatku materiálu pre jeho výrobu. K dispozícii ostáva verzia Panda s možnosťou motora 1.2 FIRE na LPG, všetky ostatné verzie sú k dispozícii s motorom 1.0 GSE Firefly HYBRID.