FIAT PANDA Sport 1.0 Firefly BSG - Naozaj športová? (mini TEST)

24.05.2021

Fiat Panda nie je žiadnym trhovým nováčikom. V aktuálnej generácii je na trhu už takmer jednu celú dekádu. Minulý rok však prišla modernizácia, ktorá značne rozlíšila jednotlivé výbavy. Pandy tak dostali 3 rôzne charaktery. Panda pre mestský život - City Life, Panda s SUV vzhľadom - Cross a športová Panda - Sport. Pre tretiu generáciu je Sport úplnou novinkou - aké má vlastnosti?

Vzhľad hravý a športový

Dizajn nie je nový, od premiéry v roku 2012 však takmer vôbec nezostarol. Zrejme je to tým, že je hravý a takmer všade nesie motív zaobleného štvorca. Okná, kľučky dverí, otvory kolies, svetlá a skrátka všade, kam sa pozriete, nájdete zaoblený štvorec. Vďaka verzii Sport sú tu špecifické plastové lemy kolies a prahov, na čierno lakované spojlery predného a zadného nárazníka, čierne kryty zadných svetiel a logo Sport na prednom blatníku. V tomto prípade jednoznačne platí, že kolesá tvoria auto, dokazujú to čierne lakované 16" disky s brúsenou čelnou plochou. Celkový štýl ešte dotvárajú tmavo ladené denné svetlá v nárazníku, či chrómové lemy hmloviek.

Zatiaľ čo v exteriéri to chce pri hľadaní štvorcov trochu sa zapozerať, v interiéri sa doslova premnožili. Kľučky dverí, otvory pre budíky, ovládanie klimatizácie, radiaca páka.. všade sú zaoblené štvorce. Vďaka charakteru Sport je interiér kompletne čierny. Sedadlá sú čalúnené čiernou textíliou, bočnice sú športovo kožené. Kožený je aj volant a radiaca páka. Pestrosti pridáva prešívanie červenou a svetlo sivou niťou. Čierny je aj strop a stĺpiky dverí, svetlejší je len obklad palubnej dosky. 

Jednoduchá, ale použiteľná

Model 2021 prináša nový infotainment U Connect s dotykovou obrazovkou vo veľkosti 7 palcov. Vďaka nemu si na obrazovke môžete zrkadliť smartfón prostredníctvom aplikácie Android Auto alebo Apple Car Play. Oficiálne je funkčnosť podporovaná prostredníctvom kábla, niektoré smartfóny však umožňujú spojenie bezdrôtovo. Vďaka tomu tu môžete mať navigáciu alebo vlastnú hudbu.

Kvôli displeju sa stredové výduchy klimatizácie presunuli na vrch palubnej dosky, ich funkcia však nie je nijako obmedzená. Vďaka novým funkcionalitám si naladíte napríklad kvalitnejší zvuk rádia prostredníctvom DAB príjmu. Zvuk zo štyroch predných reproduktorov je celkom použiteľný. Je to aj vďaka tomu, že hlavné reproduktory nie sú utopené dole v dverách ale vyššie. Škoda, že zadné reproduktory Fiat stiahol z výroby v roku 2018. V menu infotainmentu nájdete napríklad aj kompas.

Mierna kritika smeruje k celkovej koncepcii auta. Tá konštrukčný vek Pandy nezaprie a je cítiť, že súčasne konštruované mini autá dokážu s priestorom čarovať o kúsok lepšie - napríklad Suzuki Ignis alebo Hyundai i10. Pri výške 187 centimetrov som si v aute trochu hľadal vhodnú polohu sedenia. Absencia pozdĺžne nastaviteľného volantu je citeľná, po chvíli si však zvyknete a doladiť sa to dá výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča. Na cestu do Prahy ale určite zvolíte radšej niečo iné. 

Sedenie vzadu je pri rázvore 2300 milimetrov skôr núdzové a krátkodobo použiteľné aj pre dospelých, pre deti úplne v pohode. Nenechajte sa zmiasť troma opierkami hlavy na zadnej lavici, možno pre tri deti. Nechýbajú isofixy. Za vodičom väčším nohám môže prekážať batéria mild hybridného pohonu. Nad hlavou je ale vďaka vysokej stavbe karosérie dostatok miesta vpredu aj vzadu. Poteší celkom použiteľný kufor s objemom 225 litrov. Pod kobercovým čalúnením sa tu ukrýva plnohodnotná rezerva, to sa dnes už často nevidí. 

Nový motor a prevodovka

Pod kapotou sa ukrýva už ani nie tak čerstvý trojvalcový agregát Firefly. Do Pandy prišiel už minulú jar a v Južnej Amerike ho Fiat predáva od roku 2016. Má objem 999 cm3, 51,5 kW (70 koní), 92 Nm a ako brigádnika zamestnáva malý elektromotor od Samsungu s výkonom 3,6 kW. Ten mu vypomáha najmä v nízkych otáčkach a v momentoch, kedy trojvalec potrebuje nakopnúť - napríklad v stúpaniach. Motor používa len 2 ventily na valec, ich časovanie je variabilné. Konštruktéri mysleli aj na dlhodobé používanie, preto je nasávanie výfukových spalín pre EGR ventil umiestnené až za katalyzátorom. Tak ako EGR, aj výfukové zvody sú chladené samostatnou vetvou, čo urýchľuje zahriatie, znižuje emisie a spotrebu paliva. 

Skúsenosť začnem od prevodovky. Takto vyskladaná prevodovka by mohla vyučovať na vysokej škole prevodoviek. Jej kvalty sú ideálne krátke a rýchlosti zapadajú ľahko. Kulisa nie je chirurgicky presná, ale páka v nej beží ľahko, jedine spiatočku musíte radiť s citom. Najviac ma prekvapila ľahkosť, s akou sa auto pohýna. Moment nábehu ťahu je vyslovene ako v elektrickom aute. Ak vás v meste otravuje neustále radiť, tu zistíte, že to môže byť naopak zábava. Tá potom končí vo vyšších rýchlostiach, kedy sa už dynamika stráca. Občas ale prekvapí aj podpora elektromotora. Keď už máte pocit, že to chce podradiť, vtedy zaberie elektromotor a Panda je za horizontom bez podradenia. Perfektné zladené!

Samostatnou kapitolou je zvuková kulisa a kultivovanosť nového trojvalca. Nepostrehol som žiadne vibrácie na voľnobeh ani typický rušivý zvuk mixéra. Motor je kultivovanosťou porovnateľný so štvorvalcom 1.2 FIRE. V čom má určite navyše, je najmä zvuk. Je skutočne zábavný, až vyslovene športový ako sa pre verziu Sport patrí. Ďalší šok nastane, keď si Pandu vypočujete zvonku. Netuším ako to Taliani robia, ale toto im fakt vyšlo.

Podvozok

Ide stále o klasickú Pandu naladenú na mestský komfort. Podvozok nie je pre Sport nijako špecifický, jedine 16" kolesá obuté do pneumatík s rozmerom 195/45 dotvárajú tvrdšiu športovú atmosféru. Auto nie je vyslovene uskákané, no je citeľne tvrdšie. Žiadne rany do karosérie som však nezaznamenal. Vytknúť možno len fakt, že kolesá so šírkou 195 milimetrov prenášajú do karosérie o trochu viac hluku ako by to bolo povedzme na bežných rozmeroch 175/65 R15. Jazdné vlastnosti v zákrutách nemá veľký zmysel hodnotiť, neotravujte - tu sme pri Pande. Pravdou ale je, že široké pneumatiky v zákrutách Pande pomáhajú v udržaní jazdnej stopy.

Riadenie je typicky mestské, ľahko ovládateľné, volant sa dobre drží a na ďalšie uľahčenie ovládania je tu fiaťácky režim City. Pri jazde po okreskách sa celkom zabavíte, lepšej stabilite by určite pomohol zadný stabilizátor. Zatiaľ čo 500vka na rovnakom podvozku ho má, pri Pande chýba. Hej Fiat, Sportka ho potrebuje!

Na podvozku sa v rámci modernizácie objavila ešte jedna zmena, ktorá citeľne vylepšila aerodynamiku a znížila spotrebu. Celá podvozková časť okrem zadnej nápravy je pedantne ukrytá plastovými krytmi, tu Fiat rozhodne zainvestoval.

Výbava

To je oblasť, v ktorej Panda môže vyslovene prekvapiť. Zrkadlenie smartfónu, ovládanie rádia na volante a plne automatická klimatizácia. To človeku rozhodne v meste stačí. Panda však prekvapí vyhrievanými sedadlami, zrkadlami a pozor - kompletne vyhrievaným čelným sklom. Ak by sa vám málilo, pri verzii 4x4 si môžete priplatiť aj za elektrický ohrev kúrenia. V meste pomôžu ešte zadné parkovacie senzory. Škoda, že sem Fiat nedotiahol parkovaciu kameru z Tipa, k displeju by sa celkom hodila. Ale človeku dáte prst a už chce celú ruku..

Potešia premyslené riešenia, napríklad zaujímavo tvarovaná ručná brzda alebo množstvo odkladacích priestorov pre nápoje. Vyslovene perfektná je obrovská schránka pred sedadlom spolujazdca. Pod ňou sa nachádza aj klasický "kastlík". Simply clever top topov je štrbina na smartfón, ktorá sa nachádza za dotykovým displejom. Už žiadne lietanie telefónu po aute.

Kúpiť alebo nekúpiť?

Či je Panda Sport naozaj športová, nechám na vás. Mňa zaujala štýlom, ktorý v sebe má. Nepozerá sa na konkurenciu, kráča vlastnou cestou, pretože si dobre uvedomuje, čím je a na nič viac sa nehrá. V rebríčkoch predajnosti v Európe je takmer stále v prvej desiatke. Ak uvažujete o autách segmentu B, ktoré na to, aby dobre vyzerali, potrebujú cenu 18.000 eur, určite si skúste Pandu, prekvapí! Ak netrpíte úchylkou na mäkčené plasty alebo prehnane hermeticky utesnenú kabínu v malom aute, toto malé auto je rozhodne zaujímavé pre zváženie. Potešia vás navyše dobré možnosti výbavy a overená konštrukcia podvozku a karosérie. 

Atmosférický motor je rozhodne plusom, ten vyslovene hladko sviští a s Pandou obstojne cvičí. Na všestrannej použiteľnosti ešte pridáva šesťstupňová manuálna prevodovka. Cenovo najzaujímavejšia je v porovnaní s ostatnými verziami práve verzia Sport. Tá začína na cenníkovej cene 12 190 eur, v ktorej dostávate presne tieto štýlové kolesá, špecifický paket karosérie a napríklad aj dotykový displej, za ktorý si v nižších výbavách priplatíte 500 eur.  

S výbavou, ktorú má táto zoznamovacia Panda stoji auto cenníkových 14 060 eur, vďaka stále platnému zvýhodneniu 1000 eur by bola cena 13 060 eur. Konkrétne auto s dvojfarebným lakovaním však môžete mať vďaka zvýhodneniu predajcu už za 12 500 eur.

Podľa môjho názoru - rozhodne kúpiť! Skvelo a plnohodnotne poslúži ako po meste, tak na dochádzanie. Je svižná, akceptovateľne priestranná a náklady na prevádzku budú minimálne.

Technické údaje

Dĺžka: 3686 mm, šírka: 1882 mm so zrkadlami, výška: 1551 mm, rázvor 2300 mm

Motor 1.0 Firefly (999 cm3, 3 valce, 2 ventily na každý valec) s BSG - integrovaný štartérgenerátor, výkon motora 51 kW (pri 6000 ot./min), krútiaci moment 92 Nm (pri 3500 ot./min), výkon elektromotora (krátkodobo 3,6 kW, po dobu 30 minút 2,07 kW). Maximálna rýchlosť 164 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h za 13,9 sekúnd. 

Kombinovaná spotreba 5,3 - 5,6 litra / 100 km.

Brzdy vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Pneumatiky 195/40 R16.

Plusy

  • Kultivovaný motor s dobre poskladanou prevodovkou
  • Reálna pomoc elektromotora
  • Zrkadlenie smartfónu
  • Zimný balík s vyhrievaným čelným sklom

Nedostatky

  • Tvrdší podvozok na 16" diskoch
  • Menej miesta na šírku
  • Volant nastaviteľný len výškovo

Obrovská vďaka za možnosť zoznámenia sa s Fiatom Panda Sport patrí predajcom vo Fiate Prešov.