Fiat Tipo kombi 1.3 Multijet s 223.000 km na tachometri

24.04.2022
Autor: František


Ponuku jazdených automobilov spoločnosti Todos už istú dobu spestrujú talianske modely Fiat Tipo. V niektorých prípadoch sa jedná o autá s takým nájazdom kilometrov, nad ktorým bežný kupujúci ohrnie nos a pokračuje ďalej v hľadaní. Otázkou je, či robí chybu, alebo sa oplatí venovať pozornosť aj Tipu s takýmto nájazdom. Obzvlášť ak ide o veľké rodinné kombi s najmenším naftovým motorom v ponuke.

Myslím si, že rôzne prebiehajúce mračná nad automobilovým priemyslom ako pandémia, čipová alebo materiálna kríza časom donútia vodičov hľadajúcich jazdené autá venovať pozornosť aj autám s vyšším nájazdom. Predĺžené čakacie doby aj na jeden celý rok významne ovplyvnia aj trh jazdených vozidiel - jednak ceny, ale aj nájazdy. Posunie sa teda absolútne neopodstatnená hranica vnímania "rentability" zo súčasných 200 na 300.000 kilometrov? Uvidíme. Zatiaľ sa pozriem na auto, ktoré takýto pomerne "vyšší" nájazd už má.

Fiat Tipo kombi PLUS

Poďme k veci. Na overenie ďalšieho jazdeného Tipa som si tentokrát vybral Tipo kombi z roku 2017 s naftovým motorom 1.3 MultiJet, teda veľmi zriedkavo vyberaným motorom súkromnou klientelou. Ide o verziu 357.145 z nultej série, teda výbavu Plus, ktorá v roku 2017 začínala na cenníkovej sume 16.850 eur po zľave. Len pre informáciu dodám, že za rovnakú sumu v cenníku dominovala verzia s motorom 1.4 T-Jet na LPG.

Výbava

Príplatkovú výbavu tu tvorí rezervné koleso za vtedajších 100 eur (dnes stojí 350 eur) a tri pakety. Prvým je paket Comfort za 500 eur, ktorý zahŕňa predné hmlové svetlá, prednú lakťovú opierku s úložným priestorom, automatickú klimatizáciu, zadnú lakťovú opierku s držiakom nápojov a nastaviteľnú bedrovú opierku sedadla vodiča.

Druhým paketom je Style Plus za 400 eur, ktorý zahŕňa 16" disky z ľahkých zliatin, zatmavené zadné okná a predné koberčeky (naozaj vám Fiat dal len tie predné).

Príplatkovú výbavu ukončuje paket Smart Plus za 400 eur, ktorý vo vtedajšej konfigurácii obsahoval zadné parkovacie senzory a UConnect rádio s navigáciou a 5" dotykovou obrazovkou. Suma sumárum - nákupná cena pre bežného zákazníka 18.250 eur.

Motorizácia

Naftovému štvorvalcu pod kapotou obchodné označenie doprialo zaokrúhlenie na objem 1.3-litra. Ide však o preplňovaný maloobjemový diesel s objemom 1248 kubických centimetrov. Maximálny výkon 70 kW (95 koní) dosahuje pri 3750 ot/min a krútiaci moment 200 Nm je dostupný pri 1500 ot/min.

Jedna-trojka bola vždy v Tipe spárovaná s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Maximálka pre kombi je 180 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h 12,3 sekúnd a udávaná kombinovaná spotreba 3,7 litra na 100 km. Pre úplnosť dodám, že auto váži 1300 kg.

Skúšaný exemplár väčšinu svojho kilometrického výkonu slúžil v autopožičovni a s dnešnými 223.000 kilometrami na tachometri si hľadá nového majiteľa. Je vôbec rentabilné si také auto kúpiť?

Ako vyzerá?

Pri pohľade na exteriér a hlavne lak je vidieť, že umytie a voskovanie je pre toto Tipo tak trochu neznámy pojem. To však nie je prekvapením, prechádza si tým takmer každé firemné vozidlo. Lak by si určite zaslúžil celkové preleštenie. Stav karosérie je pomerne dobrý, na žiadnych miestach nie je vidieť pokročilú koróziu. Výraznejšie poškodenie je len na pravých predných dverách (menšia preliačina) a pravom prednom prahu, ktorý pravdepodobne zažil stret s obrubníkom.

Zásah karosérie posypovým materiálom maskuje hlavne biela farba karosérie, ktorá splýva s podkladovou vrstvou farby. Karoséria preto na prvý, ale ani druhý pohľad nie je v zlom stave. Exponované časti za zadnými dverami sú z výroby kryté ochrannou fóliou. Zároveň je vďaka ním vidieť, že exemplár nebol lakovaný a fólie svoju funkciu plnia.

Typická disciplína pre Tipo sú obité prahy za prednými kolesami - tu možno vidieť obnažený plech a povrchovú koróziu. Skúsenosti ukazujú, že obnova je ľahká (zbrúsiť a prelakovať) a pred opätovným poškodením vám pomôžu aj praktické chrániče z 3D tlačiarne, ktoré zoženiete v Tipo klube. Originálne lapače nečistôt sa totiž nedodávajú.

Naopak detaily ako chrómové kľučky dverí, lesklé čierne aerodynamické finlety zadného skla, lišta prednej masky alebo matné čierne obklady B-stĺpikov sú absolútne bez poškodenia.

Vyzdvihnúť treba aj ďalšie chúlostivé miesto - začiatok strechy nad čelným sklom. V tomto prípade vidno obitie od kamienkov, žiadna korózia sa však tak ako pri niektorých iných značkách v rovnakom veku neukazuje.

Interiér

Pred usadením si všímam tesnenia dverí a dosadacie plochy, tu totiž benzínové Tipo začalo ukazovať svoje slabšie kvalitatívne stránky. V tomto exemplári však nenachádzam nič podobné.
Tesnenia sú celé a dverám nič nechýba. Sedadlo vodiča vykazuje známky použitia, najmä na nástupnej hrane sedacej časti, no žiadne výrazné priehyby, ani labilné bočnice som nespozoroval. Po usadení cítim jeho pôvodný tvar, ktorý si pamätám z nového Tipa a rovnako to platí aj pre ostatné sedadlá.

Volant a radiaca páka sú trochu obleštené, po odmastení ako nové. Zvlášť radiaca páka poukazuje na fakt, že keď veľmi dobre padne do ruky, čo je prípad Tipa, tak aj po rokoch si drží svoj tvar a netrpí na odieranie. Určite stavu prospieva aj kvalitné čalúnenie.

Ďalšou typickou disciplínou je lamentovanie nad interiérovými plastami Tipa. Ich vzhľad síce nie je lichotivý, svoje kvality však ukazuje používaním. Netrpí na mikroškrabance, ani kopance od topánok. Aj tento exemplár je toho dôkazom, plasty sú zachovalé, pevné a nedoškriabané. Menší šok mi zakaždým spôsobuje mohutná palubná doska s divným tvarom, nazývam to s "kopcom" pre rádio. Nastavením vhodnej polohy sedadla a volantu však vo výhľade nijako neobmedzuje.

Batožinový priestor s objemom 550 litrov nemá odreté plasty, ani koberec. Ten je mimochodom hrubý a kvalitný, čo vyzdvihujem najmä po čerstvej skúsenosti s kobercom Hyundai i30 kombi, kde stačí razantnejší posun predmetu po podlahe kufra a je vymaľované... V Tipe si mohli dať konštruktéri akurát dať viac záležať na aretačnom systéme krycej rolety. Systém Magic Cargo s dvojitou podlahou osobne považujem za zbytočný, pretože pod pevné dno vojdu len maličkosti. V podlahe nájdeme aj rezervné koleso a príslušenstvo na jeho výmenu.

Trochu kritiky

Jednoznačne najhoršou časťou interiéru je stredová krytka airbagu volantu s logom Fiat. Trochu temperamentného trúbenia na cestách a jej pôvodný tvar už nikto nikdy nevráti. Výnimkou nie je ani toto Tipo. Náhradnú krytku sa mi ako samostatný diel nájsť nepodarilo, iba kompletný airbag. Ide však len o vizuálnu vadu.

Horšie reagujú aj tlačidlá ukryté zo zadnej časti volantu určené pre ladenie rádia. A to je všetko. Kilometre, používanie, ani zub času v tomto Tipe naozaj nič viac nenechali.

Štartujeme a ideme jazdiť

Prvý štart je fajn, niekoľko presunov na pár metrov, kým sa auto vystavuje pre predaj, zimné skladovanie, nahromadenie korózie na brzdách a sadzí vo výfuku však potrebujú trochu jazdy. S veľkým očakávaním slabých stránok naftového štvorvalca sa púšťam do používania.

Zvyknúť si treba na radenie päťstupňovej prevodovky, pretože je trochu nepresné. Záber spojky je výborný, brzdy sú po "očistení" také ako v Tipe poznám - veľmi jemný, až komfortný nábeh, pri prudkom stlačení však fungujú veľmi efektívne. Platí, že aj najslabšie naftové kombi má kotúčové brzdy vpredu, aj vzadu.

Manévrovaním a nerovným povrchom vozovky zisťujem stav podvozku posadenom na špecifických tlmičoch typu FSD s dvoma pracovnými okruhmi. Tie sú na vozidle stále pôvodné, v tomto prípade už cítiť, že sú na sklonku svojej životnosti, nie však na okamžitú výmenu. Niekoľko desiatok tisíc kilometrov zvládnu určite.

Ak by k tomu prišlo, aké sú možnosti pre nové tlmiče?

Buď zvoliť originálny dvojokruhový tlmič s technológiou FSD od Moparu z predaja náhradných dielov v autorizovanom stredisku Fiat. Alebo siahnuť po náhrade od 68 eur za FEBI. K dispozícii je aj diel s označením "s paketom pre zlé cesty" za 74 eur, či sa však jedná o náhradu s technológiu FSD však nie je uvedené. V prípade zadných tlmičov stojí náhrada od FEBI približne 53 eur, resp. 51 eur s označením "pre zlé cesty". Takmer vždy platí, že "aftermarket" tlmiče budú tuhšie ako originály.

Ostatné časti podvozka sa javia ako tuhé a pevné. Klepot od tyčiek stabilizátora, či spodných ramien tu nepočuť. To, akým spôsobom Tipo stále zvláda zopár ostrejších prejazdov zákrut a hlavne rozbitých ciest, je však obdivuhodné. Skrátka tu sa ukazuje, že naladenie podvozku nebolo pre toto auto len obligátnou disciplínou.

Vizuálny stav podvozku je primeraný kilometrickému výkonu. Nájsť tu možno povrchovú koróziu spotrebných dielov ako sú spodné ramená, čapy riadenia a tyčky riadenia. Nemecké modely by sa mohli inšpirovať hlavne stavom nápravnice prednej nápravy - je ukážkovo chránená, bez akéhokoľvek poškodenia a korózie.

Čo by si zaslúžilo pozornosť, je geometria. Tú skrátka treba absolvovať minimálne raz ročne - nechávajte to prosím aspoň kontrolovať, vyhnete sa zbytočným problémom. V tomto exemplári vidno nie len nerovnomerné zjazdenie pneumatík, ale aj potrebnú neustálu korekciu volantu. Ak by bolo potrebné pre presné nastavenie geometrie vymeniť konštrukčné časti podvozku, už pri benzínovom Tipe sme si povedali, že nejde o nijako mimoriadne nákladné záležitosti.

Pevná časť podvozku je zachovalá a nevykazuje žiadne vystupujúce nástrahy, na ktoré je potrebné po porcii kilometrov dávať pozor. Neodstávajú ani aerodynamické kryty podlahy alebo tepelné štíty.

Motor

Predsudkový pohľad hovorí - veľké auto, maloobjemový motor, vždy sa to bude trápiť, pomaly zahrievať, do kopca to nebude vládať a pri naloženom aute s tým nič neobehnem. Sen o nízkej spotrebe sa potom rozplynie ako politická strana Za ľudí. Cez prsty som sa na motorizáciu 1.3 MultiJet pozeral aj ja, preto som tieto predsudky postavil zoči-voči realite.

Otáčky a reakcie malého diesla

Prvé rozjazdy ma naučili mať mimoriadne citlivú nohu na spojke, aj plyne. Jednotka má vyložene ostrý nástup, po ktorom sa letargickejšie motor škriabe po 2000 ot/min, kedy výraznejšie zatiahne. Tým nechcem povedať, že pod 2000 otáčok sa nič nedeje, no je potrebné na to pamätať pri jazde s posádkou, aby netrpela trhaním.

Pole, v ktorom sa malý diesel cíti výborne je 2 až 4 tisíc otáčok. Nad 4000 sa už zvyčajne nič nedeje, maximálny výkon 70 kW a krútiaci moment 200 Nm sú už pasé. V meste sa mi vyplatilo jazdiť na nižších otáčkach (1500-2000), keď má motor dostatočne dobrý záťah, naopak pri jazde na okreske a diaľnici sa vyplatí motor držať medzi 2 až 4000 ot/min.

Pri jazde mestom rýchlosťou 50 km/h točí diesel 1500 ot/min na 4. prevodovom stupni, neobťažuje žiadnymi vibráciami ani dunením. Na okreskách pri rýchlosti 90 km/h točí na 5. prevodovom stupni 2000 ot/min, diaľničná rýchlosť 130 km/h znamená 3000 až 3100 ot/min. Šiesty prevodový stupeň tu trochu chýba.

S prázdnym autom môže byť jazda aj prekvapivo dynamická, pri naloženom si treba predbiehacie manévre trochu rozmyslieť. Motor sa ale v oboch prípadoch vie obstojne oprieť o krútiaci moment a predbiehanie je rozhodne oveľa svižnejšie ako s atmosférickým motorom 1.4 FIRE 16V. V akcelerácii 80-120 km/h určite nesklame.

Zohrievanie

Schválne som sa sústredil aj na ohrievanie malého diesla v stále chladnom období. Najnižšia teplota bola 8°C, kedy som zmeral, ako dlho vlastne trvá ohrievanie na prevádzkovú teplotu. Na ukazovateli teploty chladiacej kvapaliny odstupňovaného od 50 do 90°C som prvý pohyb zaznamenal po 4 minútach jazdy. Prevádzkovú teplotu 90°C ukazovateľ zaznamenal po 7 minútach jazdy. Po desiatich minútach jazdy palubný počítač hlásil akceptovateľnú teplotu aj pre olejovú náplň. Čo je podľa môjho názoru výborné.

Pri studenom štarte ma prekvapil okamžitý horúci vzduch z kúrenia. Všetky naftové Tipá z roku 2017 mali totiž štandardne montované elektrické vykurovanie kabíny, preto netreba mať obavu o tepelnú pohodu. PTC vykurovanie je možné zvoliť do akéhokoľvek Tipa aj dnes, stojí 200 eur.

Spotreba

Tu začína kapitola, kvôli ktorej budete malý diesel zbožňovať aj cez chýbajúcu šestku. Pri prvej jazde som sa s Tipo zdržiaval hlavne v meste a na mestských okruhoch. Na spotrebu som sa nesústredil, až kým som tam nespozoroval 4,3 litra na 100 kilometrov.

Tipu som trochu pritvrdil a doprial dynamiky, aj tak sa spotreba zdržiavala na hodnote 4,8 litra. Najvyššia zaznamenaná hodnota bola 5,1 litra na 100 kilometrov. Spotrebu radikálne nezvyšuje ani poskakovanie v kolónach, naopak "uškodiť" z čísla začínajúceho štvorkou jej môže jazda na diaľnici. Tipo 1.3 MultiJet sa najlepšie cíti v meste a pri dennom dochádzaní do práce z periférií miest.

S 50 litrovou nádržou sa bez problémov dá dosiahnuť 1000 kilometrový dojazd, ktorý najmä v tomto období výrazne ušetrí náklady.

Kultivovanosť

Obzvlášť musím vyzdvihnúť kultivovanosť malého diesla. Žiadne dunenie, vibrácie, dokonca ani pri studenom motore. Skrátka zakaždým veľmi tichý štart a kultivovaná prevádzka sú rozhodne atribútmi, ktoré hovoria za tento agregát. Je výborne odhlučnený a veľmi dobre izolovaný od vibrácií. Ja som si naň skrátka tak zvykol, že jazda s ním mi chýba!

DPF filter

Je jedinou starosťou, ktorá môže raz za čas prísť nevhod. Podľa údajov riadiacej jednotky je DPF filter stále v dobrej kondícii, vypaľoval sa priemerne každých 506 kilometrov.

Čo treba vedieť o údržbe Tipa 1.3 MultiJet?

Malý diesel potrebuje pravidelnú výmenu oleja a tankovanie kvalitnej nafty, to je celé. Odvďačí sa za to skvelou spotrebou a obstojnou dynamikou. Výmenu motorového oleja výrobca predpisuje na každých 20.000 kilometrov alebo 2 roky, pri jazde na krátke vzdialenosti a v sťažených podmienkach každý rok. Do motora je potrebné liať predpísaný olej viskozity 0W30 (ACEA C2) značky Selenia WR Forward so špecifikáciou 9.55535-DS1 alebo MS.90047. Potrebujete 3,9 litra a samozrejme olejový filter dostupný od 2 eur.

V tomto prípade by som odporúčal investovať už aj do výmeny oleja v prevodovke, budú na to potrebné 2 litre predpísaného oleja Tutela Transmission Gearforce špecifikácie 9.55550-MZ6 alebo MS.90030-M1.

Palivový filter je vyhrievaný a jeho výmena je potrebná každých 60.000 kilometrov alebo každé tri roky. Jeho cena začína na sume približne 21 eur za MAHLE. V prípade vzduchového filtra je cena približne od 4 eur za BLUEPRINT a jeho výmena je potrebná každých 40.000 kilometrov alebo každé dva roky.

Každé dva roky výrobca odporúča meniť aj brzdovú kvapalinu a filter vnútorného priestoru - ten zoženiete od približne 4 eur za FILTRON.

Každých 6 rokov a 120.000 kilometrov, prípadne v sťažených podmienkach 4 roky a 60.000 kilometrov výrobca odporúča meniť hnací remeň príslušenstva, teda "drážkový" alebo "klínový" remeň. Jeho cena je približne 7 eur za FEBI, avšak presnú dĺžku pre váš typ auta si vždy nechajte skontrolovať podľa VIN čísla. Pri výmene nezabúdajte na kontrolu stavu napínača a kladiek.

Naftová jednotka 1.3 MultiJet má pohon rozvodového mechanizmu riešený pomocou reťaze, kde platí tradičné "nemení sa". Výrobca počíta s tým, že vydrží celú životnosť automobilu. Interval jeho výmeny nie je v manuáli uvedený. Je však potrebné myslieť na to, že ani reťaz nie je večná a výmena bude raz potrebná. Náhradnú reťaz nájdete medzi autodielmi podľa obsahu sady od 51 eur za INA. Výmena je v tomto prípade trochu komplikovanejšia a zahŕňa aj odstrojenie motora zo spodnej časti.

Záver

V tomto prípade platí, že Tipo s 223.000 kilometrami na tachometri nie je žiaden vyžmýkaný prepadák. Pozeráme sa na používané auto po ťažkom firemnom živote. A práve obstojný stav a celkový vzhľad tohto exempláru hovoria o tom, že ani takýto život mu výraznejšie neodoberá z jeho funkčnosti a poslania, na ktoré bolo postavené. Štartuje, komfortne jazdí, má nízku spotrebu, je tiché a bezpečné. A navyše ide stále o mladé a atraktívne auto s praktickou a takmer vymierajúcou karosériou kombi.

Motor je tichý, jazda veľmi komfortná. Občas počuť na tých našich cestách nejaký zvuk obkladu dverí z tvrdých plastov, nič otravujúce, ani neopraviteľné silikónovým sprejom. Údržba auta je jednoduchá a prevádzka veľmi lacná. Dokazuje to aj servisná história, v ktorej za celý čas prevádzky dominujú najmä položky predpísanej údržby.

Možno prekvapí, že Tipo postretla takmer pri každej výmene oleja aj výmena tyčiek stabilizátora. Ide však o nenákladnú položku, ktorá sa dá s radosťou strpieť. Skúsenosti hovoria, že voľba kvalitnejších tyčiek stabilizátora dá pokoj aj na dlhšie obdobie ako 20-40.000 kilometrov - napríklad.

Za zmienku stojí, že počas celých 223.000 kilometrov nebol potrebný žiaden servisný zásah pri elektronickej chybe, ani žiadna komplikovaná alebo drahá oprava. Vždy len bežná údržba so sumou prehliadky v autorizovanom servisnom stredisku do 250 eur.

Čo odporúčam pri záujme o konkrétny kus?

  • Výmenu pneumatík a zriadenie geometrie
  • Kontrolu tlmičov na teste s prípadným zásahom

Z ponuky TODOS - Jazdené vozidlá sa nejedná o jediný kus. Nájsť tu môžete aj ďalšie Tipá za pomerne zaujímavé ceny v dnešnej šialenej dobe cien jazdených vozidiel. Tipo je skutočne posledná  a stále dobrá voľba jednoduchého a "doma" opraviteľného rodinného auta so slušnými vlastnosťami v každom smere. Stávka na overenú techniku sa Fiatu vyplatila a krčmové klišé o nespoľahlivých alebo hnijúcich Fiatoch je skrátka výmysel. Jazdené Tipo funguje!

Auto pre vznik tohto článku zapožičala spoločnosť TODOS, s.r.o.

Vďaka patrí najmä predajcom pobočky Todos Košice.