Fiat Tipo 1.4 T-Jet s 227.000 kilometrami bez hýčkania a opatery. Je na odpis?

23.08.2021

V ponuke jazdených áut spoločnosti TODOS sa objavilo niekoľko Fiatov Tipo s veľmi zaujímavými kilometrickými výkonmi. Aktuálne možno v ponuke nájsť Tipo kombi 1.4 T-Jet s 204.000 km, s 254.000 km, Tipo hatchback 1.4 16V s 290.000 km alebo 312.000 km. /Keďže ponuka je dynamická, už nemusí byť aktuálna./ 

Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet 88 kW
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet 88 kW
Najazdených má 227.000 kilometrov na slovenských cestách
Najazdených má 227.000 kilometrov na slovenských cestách

Všetko sú to autá s rokom výroby 2017, zakúpené a prevádzkované u nás na Slovensku. Oslovil som teda spoločnosť Todos Košice, ktorá mi k zodpovedaniu otázky z nadpisu zapožičala ešte neinzerované Tipo. Ide o kombi s motorom 1.4 T-Jet s výkonom 88 kW (120 koní) vyrobené v roku 2017 s 227.000 najazdenými kilometrami. Spomedzi talianov, ktoré má Todos v ponuke, vizuálne pôsobí ako najviac opotrebované. Pozrel som sa teda a to, ako také auto funguje a či má ešte čo ponúknuť kupujúcemu. 

Čo to je a pre koho je dobré? 

Pre každú rodinu alebo prácu. Tipo je kombi segmentu C, teda kompaktné auto ekvivalentné k Peugeotu 308 alebo Oplu Astra. Svojim spracovaním a vzhľadom sa radí medzi menej technologicky prepracované kategórie, čo však nie je na škodu. Nedisponuje ešte žiadnym aktívnym jazdným asistentom. Hodí sa teda buď pre starších vodičov alebo vodičov, ktorí majú čo robiť, aby sa sústredili len na jazdu.

Rozmerovo má na dĺžku 4571 milimetrov, výška je 1514 milimetrov a na šírku meria bohatých 1792 milimetrov. S rázvorom 2638 milimetrov plní podmienky dostatočného priestoru na zadných sedadlách aj na dlhšie cesty. Vďaka vysokému sedeniu je zadná lavica pohodlná a s lakťovou opierkou aj komfortná. V 550 litrovom kufri sa nachádza praktické dvojité dno - takzvaný "cargo box" spolu s rezervou. 

Vo výbave nájdete automatickú jednozónovú klimatizáciu, navigáciu, 5" infotainment U Connect s možnosťou pripojenia telefónu, rozsiahle menu palubného počítača, tempomat, parkovacie senzory alebo elektrickú bedrovú opierku vodiča. Poteší napríklad trvalo vypínateľný systém Stop&Start. Sú tu v rámci Tipa lepšie šošovkové svetlá s klasickou žiarovkou a denné svietenie má Tipo nie len vpredu, ale aj vzadu.

Denné svietenie je aj vzadu
Denné svietenie je aj vzadu

Jazdenky

Ponuku jazdených vozidiel na našom trhu už vplyvom vysokých dovozných a hlavne prihlasovacích poplatkov v neúmernej administratívnej záťaži netvorí toľko áut s neznámym pôvodom. Častejšie teda narazíme v inzercii na kúsky zakúpené a jazdené u nás s jasným pôvodom a dopátrateľnou servisnou históriou. Slováci idú ešte stále masovo po nízkom kilometrickom výkone a obľubujú "atraktívne ponuky" áut s desaťroťčnými pneumatikami, trojročným intervalom výmeny oleja a stvrdnutým rozvodovým remeňom s pôvodnou desaťročnou brzdovou a chladiacou kvapalinou. Ak ste sa tu nenašli, určite čítajte ďalej.
Slovenské auto s dobrým ročníkom a hoc aj vyšším nájazdom, ale pravidelným servisom je určite cennejšie ako na záhrade stvrdnutá jazdenka po zásahu kutilom. Ale taktiež niekedy lepšie ako vytopený nemec, či pregitovaný talian s hrejivými 170.000 kilometrami na budíkoch. Česť výnimkám.

Tipo je dobrý artikel 

Tipo kombi sa na našom trhu objavilo v máji 2016. Cesty plnilo pomaly, no vďaka obľube spoločností, ktoré uskutočňovali nákupy "budget" automobilov sa celkom rozšírilo a neskôr si aj vďaka akciovým edíciám a cenám našlo domov u viacerých slovenských rodín. Veď sme už ani nedúfali, že Fiat prinesie niečo čo preň bolo typické v deväťdesiatych rokoch. Veľké rodinné auto s dospelými rozmermi a vysokou úžitkovou hodnotou. Ale prišlo a ešte aj s oprášeným menom Tipo.

Akciové edície prvej série Tipa
Akciové edície prvej série Tipa

K veci - ako vyzerá?

Na rovinu - karoséria určite opotrebovane. Aj práve preto ma zaujalo. Nechcem žasnúť nad tým, aké je ojazdené Tipo skvelé, ale všimnúť si to, čo môže byť potenciálnym problémom pri kúpe jazdeného Tipa a čo zásadné vyzerá aj po ostrej prevádzke ako nové. Poďme nájsť tieto kontrasty.

Karoséria je pôvodná. Meranie laku poukazuje len na opravu pravého predného blatníka. Predný nárazník už síce nie je pôvodný, ale pohľad na nezasiahnuté nosné časti, a chladiče napovedá len o nejakej praskline, ktorá mohla byť dôvodom výmeny nárazníka. Viditeľné sú stopy po odskakujúcich kamienkoch ako na prednej maske a nárazníku, tak na kapote a blatníkoch. Kamienkom sa nevyhli ani exponované prahy a to najmä taliansky typické miesto za prednými kolesami

Taliani totiž plastový podblatník dávajú za falc plechu. Ten trpí, miesto je však vyriešené tak, aby sa za blatníkom netvorili nánosy blata a auto nekorodovalo z vnútornej - neviditeľnej strany. Trochu horšie je, že ak sa tomuto chcete vyhnúť pomocou "zásterok", máte smolu - originálne lapače nečistôt Fiat nevyrába. Poliaci to riešia plastovými ochranami z 3D tlačiarne.

S týmto Tipom sa nikto nemaznal

Na aerodynamických finletoch a kufrových dverách vidno stopy po tvrdej ruke umývacích kief. Lak celého auta by preto potreboval trochu starostlivosti, Márne to ešte nie je, čo sa zdanlivo zdá hrozné, sa dá vytiahnuť nie drahým profesionálnym leštením. Na karosérii ma ešte zaujali B stĺpiky, ktoré vyzerajú ako z výroby. To preto, že boli navrhnuté pre život, s matným a drsným čiernym povrchom. Pochrómované plastové kľučky dverí - ani jedna sa nelúpe ako je zvykom pri Fiate 500 alebo Alfe Giulietta. Plechové časti bez výrazných preliačin svedčia o tom, že auto bolo skutočne v prevádzke a nestálo pred blokom.

Praktické B stĺpiky a odolné plastové lyžiny na streche
Praktické B stĺpiky a odolné plastové lyžiny na streche

Po otvorení kapoty skutočne vidím, že s týmto autom sa nikto nehýčkal. Dostalo potrebný servis a jazdilo ďalej. Za znečistený motor môže najmä absencia tesniacej gumy prednej kapoty. Pre Tipá totiž nebola samozrejmosťou. Prach mi však napomáha odhaliť, že z vrchného pohľadu je motor kompletne suchý a bez únikov oleja.

Interiér

Otváram dvere a všímam si najskôr poškodené detaily ako natrhnuté gumové tesnenie. Zrejme sa oň niekto často zavadil, až sa začalo podobať ošúpanému banánu. Je to našťastie lacno vyriešiteľná vec, ak to samozrejme niekomu vadí.

Zabuchnutím dverí počujem trochu tvrdší náraz na vnútorné tesnenie. Neskôr som zistil, že hore na dverách chýba dorazová gumka, čo môže byť príčinou. Čalúnenie je celé, volant pôvodný - neporušený. Nekvalitná lúpajúca sa koženka, ktorú na majitelia Fiatov Bravo a Grande Punto určite poznajú, sa tu teda nenachádza. Koberce nie sú nikde pretrhnuté a aj ten kufrový je bez výraznejšieho poškodenia.

Ostatné časti sú veľmi zachovalé. Palubovka nenesie žiadne stopy po opotrebovaní. Trochu použito pôsobí radiaca páka a stredový tunel, na ktorom je pripevnená lakťová opierka. Tá sa trochu hýbe kvôli uvoľnenému stredovému tunelu. Pozorné ucho spozoruje len minimálne zvuky výplní dverí, ale všetko až pri výskumnej jazde po sídliskových komunikáciách. Čo je dôležité, z robustnej palubovky nevychádzajú žiadne pazvuky (pamätáte Stiláci?). Aj oplastovanie kufra a vnútorný tapacír veka kufra sú pevné, nič nelieta, je to skrátka robustné. Ukazuje sa tu, že tvrdé a lacnejšie vyzerajúce plasty v celom interiéri sú napokon trváce a odolávajú aj škrabancom.

Pri sedadlách ostávam prekvapený, že aj veľmi úzke bočné vedenie je stále príjemne tuhé a sedáky nie sú výrazne vysedené. Zadné sedadlá sú zameniteľné s novými. Okrem toho, že by potrebovali vytepovať. V jazdených talianskych autách často natrafím na pazvuky z konštrukcie sedadla spolujazdca, ak na ňom nikto nesedí, tu som však žiadne nepočul.

Jazda

Štartujem, preplňovaný štvorvalec s nepriamym vstrekom paliva si jemne zaševelí a pradie ako by včera zišiel z výrobnej linky. Čakám na chyby a jedna je tu - trochu nerovnomerný chod studeného motora sa po pol minúte vytráca. Stláčam už trochu tuhšiu, ale stále pôvodnú spojku, v rozchodenej kulise ľahko striedam všetky rýchlosti. Tie dráhy už síce poznajú aj svoje alternatívy, ale nie je to zlé. Najmenej istoty mám pri radení dvojky, inak je to dobré. Veľmi dobre vieme, že ani nové Tipo nemá radenie úplne roboticky presné. Rozhodne tu však páka nelieta ako varecha v hrnci.

Brzdám musím dať čas, pretože auto stálo. No po niekoľkých prudších prebrzdeniach začínajú fungovať prekvapivo dobre vrátane poctivej mechanickej ručnej brzdy. Pohľad do servisnej histórie napovedá, že boli kompletne servisované v januári 2021.

Manévrovaním a nerovným povrchom vozovky zisťujem stav podvozku. V prvom rade musím vyzdvihnúť tlmiče. Toto Tipo patrí ešte k tým, ktoré mali štandardne vpredu aj vzadu montované špecifické dvojokruhové tlmiče s technológiou FSD, ktorá je známa skôr z prémiových a športových áut. V krátkosti - keď je frekvencia tlmenia nízka, tlmič je v tvrdšom pracovnom okruhu a auto sa menej nakláňa. Ak sa frekvencia tlmenia zvýši vplyvom nerovnej vozovky, tlmič zmäkne a Tipo sa pekne ponorí. Všetky tlmiče sú pôvodné a na pocit fungujú skvelo. Auto je stabilné a kolesá pri jazde neodskakujú. Pri silných dorazoch je cítiť trochu zníženú tlmiacu schopnosť, no rozhodne nie sú na okamžitú výmenu.

Stav podvozku môžete vidieť na fotkách, korózia karosérie nie je prítomná, plastové kryty podvozku pevne držia a spodný kryt motora, ktorý pravidelne berie mechanikom chuť do práce, je po množstve výmien oleja stále na mieste. Permanentnej prevádzke zodpovedá aj neskorodované výfukové potrubie.

Horšie je to s pevnými časťami. Na ramenách už badať koróziu a vôľu v spodnom guľovom čape vpravo. Hoci sa čap dá vymeniť samostatne, odporúčal by som výmenu kompletného ramena. A to rovno oboch - v dôsledku mierneho plávania. Najskôr to bude pre opotrebované gumené silentbloky ramien. Cena kvalitnejšieho aftermarket dielu je zhruba 80 € za Lemförder alebo 46 € za Magneti Marelli. Listovaním v katalógu ešte doplním aj cenu čapu riadenia za 11 € (Delphi) a tyčiek stabilizátora za 10 € za kus (Delphi). Ceny sú ľudové a dostupnosť náhradných dielov či už lacnejších alebo aj drahších je dobrá.

Na rozdiel od niektorých výrobcov, ktorí autá obúvajú do stále iných pneumatík, bolo Tipo ako nové dlhodobo obúvané do kvalitných pneumatík Continental. Ich kvality a vhodné naladenie so sériovým podvozkom Tipa som si už v minulosti vyskúšal. Preto môžem povedať, že konkrétne Tipo obuté do letných pneumatík Matador Hectorra nie je jazdne rovnaké. Podľa môjho názoru mäkké Matadorky trochu kazia kvalitnú prácu FSD tlmičov a auto na nich nemá toľko istoty ako na Continentalkách, na ktoré bolo naladené. Preto rozhodne odporúčam pri kúpe pneumatík voliť v tomto prípade typ, do ktorého auto obúva výrobca.  

Motor

Jeden z posledných starších motorov s príjemnými vlastnosťami. Najprv trochu z histórie - pamätáte si na dobu, keď nastupovali downsizingové motory? To bolo komentárov - to nič nevydrží, po 50.000 km odíde turbo. Iste, v niektorých prípadoch to tak bolo. Toto ale nie je doménou T-Jetu. Fiat sa totiž k downsizingu postavil pragmaticky a zvolil cestu, ktorou predurčil svoje autá na dlhodobý život. Vzal svoj skvelý, spoľahlivý a konštrukčne jednoduchý atmosférický motor 1.4 FIRE predstavený v roku 2003, ponechal nepriame vstrekovanie paliva a pridal turbodúchadlo. Spravil čo najmenej zásahov, aby ponechal jednoduchú konštrukciu, lacný servis a dlhodobú výdrž. A podarilo sa, motory T-Jet dokonca vydržali na trhu 14 rokov, kým im krídla nepristrihli emisné normy.

Čítajte aj: Rad motorov FIRE končí po 35 rokoch výroby

Čo by ste o T-Jete mali vedieť, ak doň chcete ísť, ale nepoznáte ho? 

Určite tieto fakty. Najprv na prvý pohľad vyzerajúce negatíva. 

Prvým z nich je, že tento motor nikdy nebude jazdiť za päť litrov benzínu. Spotreba sa takmer vždy pohybuje nad siedmimi litrami a pri dynamickej jazde môže atakovať aj hranicu 10 litrov benzínu na 100 kilometrov. Eko jazdou sa dá dosiahnuť aj hodnota pod šesť litrov, no kto by to robil. Druhým faktom je, že s T-Jet si existenciu musel s emisnými predpismi niekoľkokrát vybojovať, čo poznať pri problematických štartoch, kedy T-Jety zvyknú buď kolísať otáčkami alebo na prvýkrát zdochnúť. Nejde o žiadnu vážnu závadu, je to bežný fakt. Tieto neduhy sa však dajú čiastočne, ale aj úplne potlačiť tankovaním kvalitného paliva bez biozložky alebo aditivovaním benzínu v pravidelných intervaloch. Tretím faktom je spotreba motorového oleja. Ak vyslovene jazdíte krátke trasy, ktoré T-Jetu neškodia, môže vás prekvapiť spotreba litrovej fľaše medzi výmenami, čo je síce v norme, no nie každý užívateľ pravidelne otvára kapotu vozidla. Kontrola rysky každý štvrťrok nezaškodí. Motoru doprajte kvalitné palivo a nebojte sa využiť jeho vyššie otáčky.

Ostávajú už len pozitíva. V prvom rade je to jednoduchá a lacná údržba. Motoru treba podľa najtvrdšieho intervalu dopriať výmenu motorového oleja každých 30.000 kilometrov. Výrobca však sám v rozpise odporúča výmenu každých 15.000 kilometrov. Používa sa náplň Selénia K Pure Energy špecifikácie 9.55535-S2 s charakteristikou SAE 5W-40. Liter zoženiete do desať eur (potrebujete 3,4 litra), vložku filtra do päť eur a raz za čas nezabudnite vymeniť aj vypúšťaciu skrutku s tesniacim krúžkom

Netreba zabúdať na 60-tisícový interval výmeny zapaľovacích sviečok. Najlepšou investíciou je zakúpiť originálny diel štyroch zapaľovacích sviečok za dvanásť eur za kus. Ako vidíte v priloženom linku, nemusíte tým živiť autorizovaný servis s vysokou maržou. Ak tieto veci zabezpečíte v požadovanom intervale, s týmito motormi naozaj nebývajú žiadne iné problémy. Pozor ešte na skoro prezretú hadičku jednej z vetiev v motore. 

Ďalším pozitívom T-Jetu je jeho užívateľský komfort. Vyzdvihnúť musím jeho kultivovaný prejav a elán, ktorým stále disponuje aj v týchto 227.000 najazdených kilometroch. Za tento nájazd nebol potrebný žiaden zásah, ani oprava týkajúca sa motora. T-Jet jednoducho ťahá, neruší, nevrčí, je tichý a obstojne spolupracuje s krátko poskladanou prevodovkou. Nebadať na ňom žiadnu stratu chuti do života. Tu je jednoducho vidieť motorárske kvality značky a fakt, že motor, ktorý bežal takmer bez prestávky a prechádzal pravidelnou výmenou oleja, ostáva v dobrej kondícii aj po väčšom počte najazdených kilometrov.

Ako plus hodnotím aj užívateľske naladenie motora. Mne pripomína staršie agregáty ako napríklad dvojlitrový TwinSpark od Alfy Romeo. T-Jet sa pri pohýnaní s istotou nadýchne, zatiahne bez zbytočných kopancov a lineárne potiahne. Postačuje pre dynamické predbiehanie a nie je zbytočné preostrený. 

Diagnostika

Po zapojení bežnej diagnostiky neboli zistené žiadne chyby. Servisné intervaly boli pravidelne dodržiavané a po krátkom sledovaní parametrov motora nebol zaznamenaný žiaden nežiaduci jav.

Záver

Obával som sa, že Tipo po toľkých kilometroch bude vynikať len skvelým motorom. Nie je to tak, Tipo ma prekvapilo tým, že svoje zdanlivé nedostatky ako lacno vyzerajúce plasty premenilo na trvácne komponenty aj po náloži kilometrov za krátky čas. Niektoré plastové časti vŕzgajú - napríklad uchopenie vodičových dverí, s týmto sa však stretávame aj pri nových autách. 

Dôležitejšie je, že časti, ktoré sa uchopujú, sa nelúpu - a to plasty, ale aj chrómové kľučky dverí. Menej trvácne je možno ešte čalúnenie radiacej páky a kryt airbagu volantu. Naopak kožou čalúnený volant ostal ako nový spoločne s čalúnením sedadiel, na ktorom bádať len potrebu vytepovania. 

Poškodenia vzniknuté na podvozkových dieloch sú snáď po 227.000 kilometroch na slovenských cestách očakávané. Fiat na jednej strane vytvoril moderné aerodynamické riešenia karosérie (koeficient odporu vzduchu 0,3), na druhej strane sa však vykašľal na dotesnenie kapoty, čoho dôsledkom je špinavý motor. Kilometrický výkon ešte prezradí dokladne kamienkami obitá karoséria a najmä prahy.

Pri sumári si treba uvedomiť fakt, že auto nejazdilo pre starostlivého vodiča, ale slúžilo na komerčný účel. Množstvo ľudí sa služobných áut obáva, no tieto vozidlá bývajú často motoricky dobré, pretože v prípade porúch by nemohli na tento účel najazdiť 227.000 kilometrov za necelé štyri roky. Aj vďaka tejto úlohe auta boli striktne dodržané intervalové výmeny oleja a všetkých náplní vrátane výmeny rozvodového remeňa a vodnej pumpy, čo sa rozhodne cení. Poctivo vypísanej servisnej knihe sekunduje elektronická história, ktorá napovedá len o pravidelných prehliadkach s drobnosťami ako výmena stieračov, či bŕzd zo začiatku tohto roka.

Čo odporúčam pri záujme o konkrétny kus?

  • Výmenu predných ramien nápravy a zriadenie geometrie
  • Kontrolu čapov riadenia a tyčiek stabilizátora
  • Kontrolu klimatizácie
  • Kontrolu antény rádia
  • Výhľadovo prelakovanie prahov karosérie, ak si chcete auto nechať dlhšiu dobu

Z ponuky TODOS - Jazdené vozidlá sa nejedná o jediný kus. Nájsť môžete rozhodne zachovalejšie Tipá, pri ktorých by sa viaceré nemusia hanbiť za svoj kilometrový stav. Ak uvažujete o niečom stále zánovnom, Tipá z Todosu sú rozhodne vhodnými kandidátmi do výberu vďaka lacnej údržbe a dlhodobej výdrži s poctivou technikou pod kapotou. 

Technické údaje

Dĺžka, šírka, výška: 4571/1792/1514 mm, hmotnosť 1305 kg, objem batožinového priestoru 550 litrov, objem nádrže 50 litrov

Motor: 1.4 T-JET (preplňovaný zážihový štvorvalec) s výkonom 88 kW (120 koní) pri 5000 ot./min, maximálny krútiaci moment 215 Nm pri 2500 ot./min, kód motora 940B7000

Prevodovka: manuálna 6 stupňová

Náprava vpredu: MacPherson, vzadu vlečená jednoduchá, brzdy vpredu aj vzadu kotúčové

Plusy

  • dobrá úžitková hodnota
  • príjemný a odolný motor
  • robustné a odolné plasty

Mínusy

  • lacnejší vzhľad
  • vyššia spotreba paliva
  • neutesnená kapota motora - špinenie