TEST Jeep Avenger e-Hybrid - funguje lepšie, ako to o sebe prezentuje
Jeep Avenger je ešte stále na našom trhu pomerne čerstvou novinkou. Minulý rok k nám prišiel ako plne elektrický automobil, neskôr, tak trochu potajme, ako čisto benzínový a to nie je ani zďaleka koniec. Sloboda pri voľbe pohonu Avengera naberá nový rozmer v podobe najnovšej mild-hybridnej sústavy známej zo skupiny Stellantis. Sľubuje vysokú efektivitu a až polovicu času prevádzky v meste bez použitia spaľovacieho motora – je to ale reálne? Zistil som v teste!
Avenger – trieda mestských crossoverov
Malé mestské autá vyrástli. Sú stále pomerne malé, veď Avenger má na dĺžku len 4,08 metra, čo je rozmerovo úplne klasické mestské auto, mimochodom najpredávanejší segment v Európe. Vyrástli teda v tom zmysle, že sa zmenili na crossovery a v množstve prípadov preberajú aj výbavu a vlastnosti z vyšších a luxusnejších tried automobilov. Inak to neurobil ani Jeep Avenger a prichádza veľmi dobre pripravený bojovať medzi silnú konkurenciu v segmente mestských crossoverov.
Avenger je teda tradičný európsky B-segment a akási alternatíva k súčasnému modelu Renegade. Ten v budúcej generácii, ktorú spoznáme v roku 2026 až 2027, trochu porastie a nechá medzi "najmenšími" už len Avengera. Ak sa vám stále páči Renegade, ešte je k dispozícii. Jeho výroba by mala byť ukončená postupne do konca roku 2025, kedy oslávi 11 rokov na trhu.
Vedeli ste, že Jeep Avenger "516" sa mal volať vlastne Jeep Junior? Meno zmenil na poslednú chvíľu.
Jeep využil k stavbe auta koncernové "orgány" Stellantis, veď bez nich by jeh vznik nebol ani možný, resp. vznikla by len elektrická verzia. A tak napríklad preberá elektrickú sústavu, podlahovú platformu a ďalšie detaily. Po dizajnovej stránke bol navrhnutý a konštrukčne kompletne vyvinutý v Taliansku.
Konštruktéri zapracovali na veľkej časti auta a prácu si "sťažili" tým, že pre lepšiu svetlú výšku, lepší nájazdový, prejazdový a odjazdový uhol kompletne prepracovali prednú a zadnú časť použitej platformy eCMP2, aby sa mohol Jeep pýšiť vynikajúcou obratnosťou nie len v meste, ale aj v teréne, ktorého sa rozhodne nebojí. Odpovedajú tomu aj nájazdový, prejazdový a výjazdový uhol 20, 20 a 35 stupňov.
Má šmrnc a pôsobí väčší ako v skutočnosti je
Ak Avengera zatiaľ poznáte len z fotografií, naživo vás prekvapí, že je menší, ako by ste čakali. Ďalšie prekvapenie je, že on je ešte menší, ako si človek myslí, keď hľadá parkovacie miesto. Dĺžka len niečo cez 4 metre ho predurčuje na vynikajúcu obratnosť v meste a napriek tomu, že pôsôbí veľkým dojmom, je vynikajúco praktický z hľadiska rozmerov.
Dizajnom je to tradičný Jeep. Podrobne som to rozoberal v prvom teste Avengera, avšak aj časom na ňom objavujem malé detaily ako napríklad rám vytvorený z hrany okolo čelného skla alebo množstvo ukrytých takzvaných "Easter Eggs", teda malých odkazov - či je to lienka na lište strechy alebo chlapec pozorujúci hviezdy na čelnom skle v jeho protiľahlých rohoch. Je tu množstvo detailov, ktoré pripomínajú, že mám tú česť s Jeepom a cítiť z toho kreativitu a zmysel pre dobre spracovaný produkt.
Nenašiel som nič, čo by mi vzhľadovo prekážalo. Avenger má veľmi veľký potenciál svojim konzervatívno-kreatívnym dizajnom odolať aj zubu času a ostať pekným a sympatickým aj o desať rokov. Je to Jeep, ktorý je našťastie po niektorých prešľapoch z minulosti naozaj pohľadným autom.
Priestorovo postačujúci interiér
Navzdory tomu, že Avenger sa považuje za malé auto, interiér prekvapí vzdušnosťou. Vďačná je horizontálna architektúra palubnej dosky, tá je pomerne vysoko položená, je tu množstvo priestoru aj pre väčšie postavy a bohatá šírka v oblasti lakťov na svoj segment. Výplne dverí opticky skrášľujú strieborné lišty a príjemná je mäkčená opierka na lakeť vo dverách. Sedadlá pomerne jednoduchej konštrukcie potešia na krátke alebo stredné trasy, na tie dlhšie by si zaslúžili už aspoň bedrovú opierku. Voliteľne je však možné do Avengera od modelového roku 2024 objednať aj sedadlo s masážnou funkciou.
Vzadu je to skromnejšie ak hovoríme o priestorovej ponuke. Je to daň za multienergickú platformu, ktorá síce ponúka variabilitu voľby pohonu, ale trochu uberá z priestorovej ponuky interiéru. Ja si so 187 cm výškou sám za seba sadnem už len s kompromismi, ale menšie postavy problém mať určite nebudú. Sedenie je pomerne dobré, materiálovo skromnejšie pôsobia výplne dverí. Z vybavenia je tu USB nabíjanie ústiace zo stredového tunela. Lakťová opierka, resp. často s ňou prepojený otvor na lyže tu chýba, naopak praktickosti pomáhajú sedadlá delené v pomere 60:40.
Batožinový priestor má objem 380 litrov, čo nie je vôbec na svoju triedu málo. Vstup doň je dostatočne široký, nakladacia hrana netvorí takmer žiadnu prekážku. Vnútri poteší využiteľnosť, pretože "kufor" je pravidelne tvarovaný a čalúnený po všetkých stranách. Na podlahe sa nachádza polohovateľné dno a ak sa pozriete celkom dole, nájdete tam elektroniku prémiového audiosystému JBL. Rezervné koleso sa, žiaľ, nedodáva, ale priestor tam naň v tejto verzii s hybridom je.
Musím povedať, že pri teste prvého Avengera v plne elektrickej verzii som našiel niekoľko kvalitatávnych nedostatkov. Bol to jeden z prvých vyrobených kusov a pravdepodobne sa časom niektoré veci doladili. Domnievam sa tak, pretože v prípade Avengera e-Hybrid som mal dojem vynikajúco postaveného auta s pevným interiérom, kde ma nič nerušilo. Žiadne spoje ani plasty som nepočul, opieracie plochy boli tuhé. Avenger e-Hybrid na mňa pôsobil vysoko kvalitným dojmom v rámci svojej triedy.
Pracovisko vodiča
Nastavenie sedadla je výškovo aj pozdĺžne dostatočné, aj nižšie postavy si nájdu svoju polohu "v nebi". Naopak postavy s dlhšími nohami poteší široké rozpätie pozdĺžneho nastavenia volantu. Prístroje sú pomerne jednoduché. Pred vodičom sa nachádza asi desaťpalcový displej s čiastočnou konfiguráciou zobrazenia, z palubnej dosky vystupuje potom displej infotainmentu. Menu v oboch displejoch je jednoduché a nenáročné na používanie. Mne ako technicky viac zameranému trochu chýbal otáčkomer a akákoľvek informácia o teplote oleja, chladiacej kvapaliny a podobne. Pritom Fiat 600 hybrid - súrodenec Avengera takéto údaje obsahuje.
Veľmi sa mi páči množstvo odkladacích priestorov a to vo dverách, široká štrbina v palubnej doske, veľký otvor v stredovom tuneli namiesto radiacej páky, kde sa nachádzajú aj dva konektory pre USB typu C (jeden pre nabíjanie, jeden pre dátový prenos) a 12V zásuvka. Priestor je osvetlený a tak vidíte aj na plochu pre nabíjanie smartfónu napriek tomu, že je ukrytá pomerne hlboko. Do tejto schránky pokojne schováte aj veľkú pet-fľašu. Praktické sú aj odkladacie priestory medzi prednými sedadlami s konfigurovateľnými deliacimi priečkami, páči sa mi mäkká lakťová opierka s možnosťou posunu a ďalší extra ukrytý priestor pod ňou.
Funkcionality pre každý deň
Avenger v najvyššej výbave Summit, v aktuálnej akčnej Adventure alebo aj v základnej s príplatkovým balíkom Infotainment & Comfort dostáva bezkľúčový vstup a štart. Funguje jednoducho, kľúč máte vo vrecku a auto sa priblížením samo odomkne a zamkne.
Oceňujem užívateľsku jednoduchosť a možnosť konfigurovať si svoje widgety v infotainmente s HD displejom s rozlíšením 1980x720. Aj obraz z cúvacej kamery je veľmi ostrý a presný. Páči sa mi smart riešenie, ktoré znamená, že si pri cúvaní kamera načíta okolie auta a na obraze máte vynikajúci prehľad o okolí auta. Nie je to úplné 360° zobrazenie, ale ak "precúvate" dĺžku auta, získate kompletný "dronový" prehľad.
Pomerne netradičným prvkom v tomto segmente je nenáročný vstup do batožinového priestoru buď podkopnutím pod zadný nárazník alebo stlačením mikrospínača. Motorizované otváranie kufra sa mi zdá teraz o čosi lepšie doladené ako to bolo v prvom teste Avengera. Ak však budete auto umývať tak dôsledne ako ja a pištoľou s vodou si "podkopnete" zadný nárazník, odporúčam si auto radšej zamknúť, mne sa totiž otvoril kufor :)
Atmosféru interiéru dopĺňa ambientné osvetlenie vo dverách, na krajoch palubnej dosky, v jej strede a v stredovom tuneli. Všetky tieto svetielka si môžete konfigurovať v infotainmene ako na intenzite, tak na farbe - na výber sú žltá, biela, svetlozelená, svetlomodrá, tmavomodrá, fialová a červená. Jednotlivé osvetlenia si môžete zvoliť aj pre športový režim jazdy, aby sa atmosféra prispôsobila podľa charakteru jazdy - ja som si napríklad pre režim šport vybral červenú.
Jeep Avenger v testovanej výbave Summit ponúka full LED projektorové predné a zadné svetlomety. Páči sa mi, že sa tu nezabudlo na hmlovky a Jeep má aj prisvecovanie do zákrut. LED svetlomety majú príjemný dosvit, automatické diaľkové svetlá fungujú promptne a nestávalo sa mi, aby mi niekto blikal, že ho oslepujem. Zadné svetla so svojou typickou Jeep grafikou a aj odkazom prednej masky Willysa priamo vo svetle pôsobia jednoducho a funkčne. Len pripomínam, že v základe štartuje Jeep Avenger s klasickými LED diódovými prednými svetlami v parabolách, tento má projektorové svetlá so šošovkou.
Novinky pod kapotou
Tlačová správa hovorí, že až polovicu jazdy v meste Jeep dokáže jazdiť na elektrinu aj napriek tomu, že je mild-hybrid. A z reálnej skúsenosti môžem povedať, že sa mu to darí v oveľa väčšej miere.
Pod kapotou Avengera sa nachádza úpla novinka pre celý koncern Stellantis. Na trh prichádza nová generácia motorov, ktoré nesú označenie EB2 (niektoré zdroje označujú ako EB3) 3. generácie. Motor bol oproti svojmu predchodcovi kompletne prepracovaný a okrem varibilného časovania ventilov a práce v Millerovom cykle dostal napríklad aj optimalizáciu pre čo najnižšie trenie.
Asi najväčšou novinkou je zmena rozvodového mechanizmu, kde pri pôvodnej konštrukcii rozvod poháňal remeň máčaný v olejovom kúpeli. Tu je to už odolná reťaz s nízkym trením. Motor je po koncepčnej stránke trojvalec preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek - mimochodom vyrábané na Slovensku pri Prešove. Objem ostal nezmenený oproti predchodcovi a to 1199 kubických centimetrov. Je to teda 1.2-ka Turbo benzín.
A kde je ten hybrid?
Hlavnú úlohu však v tomto prípade hrá prevodovka. Ide o novú automatickú prevodovku od firmy Punch, ktorú vyrábajú vo francúzskej továrni Metz a v talianskom Mirafiori. Nesie označenie eDCS6, teda má 6 prevodových stupňov a je elektrifikovaná. V jej vnútri sa nachádza integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW alebo 29 koní, pracuje pod napätím 48V.
Vďaka tomu, že jedna spojka pracuje na spojení hnacieho hriadeľa a spaľovacieho motora a tá druhá na spojení elektromotora, Avenger jazdí aj výlučne na elektrinu. Inak, mnoho zdrojov túto prevodovku, aj sám výrobca a tlačová správa označujú ako "dvojspojkovú". V skutočnosti sa však zásadne líši od tradičnej konštrukcie dvojspojkových prevodoviek, možno to vidieť aj na obrázku nižšie.
Ako funguje elektrický člen e-drive v prevodovke? Ten istý elektromotor, ktorý dodáva autu "šťavu" na rozbeh, ju dokáže aj získavať - výkonom 24 kW. Ukladá ju do batérie pod sedadlom vodiča s kapacitou 0,89 kWh a efekt pre vodiča je ten, ktorý autom rekuperačne brzdí, čiže auto spomaľuje. Polovica kapacity batérie je "ochranná", teda ostáva vždy k dispozícii, druhá polovica využiteľná.
Ak sa vám zdá kapacita dosť nízka, je to batéria typovo stavaná pre mild-hybrid, čiže sa musí rýchlo vedieť dobiť ale rýchlo musí aj svoju "šťavu" vedieť vypustiť. Po uvoľnení akcelerátora auto výrazne brzdí a rekuperuje. Pri následnom rozbehu auto ide prioritne na elektrinu a pri požiadavke na výkon vyšší ako dokáže dodať elektromotor, plynulo zapojí "spaľovák".
Celý systém funguje veľmi dobre. Je zladený, žiadne kopance alebo trhnutia som počas testu nespozoroval. Zvyknúť si treba len na trochu iné zvuky, ako sme doteraz boli naučení počúvať. Auto totiž na elektrinu jazdí tak, že ten elektromotor počuteľne pracuje s prevodovkou a strieda otáčky ako by bol spaľovák. Aj štartovanie motora je iné, pretože plynulo nabieha cez štartérgenerátor umiestnený na mieste alternátora. Mimochodom, aj ten dokáže autu dodať ďalších 12 koní v prípade potreby prudkej akcelerácie. Prioritne sa však stará o štartovanie motora v pokoji a bez vibrácií.
Zhrňme si to teraz v praxi
Ráno idete do práce, batéria je nabitá dajme tomu na 60%. Aj keď je zima, topenie funguje, pretože Avenger má elektrické kúrenie. Rozbiehate sa na elektrinu, občas sa zapne spaľovací motor. Prejdete zopár kolón, pohybujete sa 20-30, možno 40 km/h rýchlosťou a Avenger ide plynulo prioritne na elektrinu. Prídete do práce a na displeji pred vodičom sa zobrazia prekvapivé čísla - v niektorých prípadoch sa mi podarilo dokonca 70% pohybov vykonať len na elektrinu, čo sa samozrejme prepisuje aj do spotreby paliva.
V prípade, že jazdíte diaľnice alebo okresky, Avenger e-Hybrid sa v tomto režime správa už ako klasické auto so spaľovacím motorom. Elektromotor pomôže pri akcelerácii okamžitým zapojením do práce, ale priorita ostáva na preplňovanej 1.2-ke s veľmi slušnou dynamikou.
Naozaj musím vyzdvihnúť prácu prevodovky a celkového zladenia systému. Jednotlivé prechody a zmeny režimov sú veľmi plynulé, radenie je hladké a ponúka aj športovú jazdu pomocou pádiel pod volantom. V režime šport so stuhnutým riadením a lepšou odozvou akcelerátora je Avenger slušne dynamický a dovolím si trvdiť, že postačí absolútne každému režimu jazdy.
Ďalšia veľmi dobrá vlastnosť tejto sústavy je pohýnanie sa v hustej premávke. Poznáte situáciu, keď sa v kruhovom objazde vytvorí medzera a potrebujete prudko vyštartovať? Elektromotor perfektne zapĺňa dieru medzi reakciou spaľovacieho motora a prevodovky a Avenger vystrelí ako elektrické auto - toto je za mňa naozaj dobrý bezpečnostný prvok pre menej skúsených vodičov, ale aj pre tých skúsenejších.
Čo hovoria čísla?
Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,5 až 5,5 litra benzínu na 100 km. So 44 litrovou nádržou tak môžete uvažovať o dojazde cez 900 kilometrov v tom najlepšom prípade. Mne sa podarilo mestskú spotrebu na extrémne krátku trasu 3 kilometre držať v ranných studených štartoch okolo 6,5 až 7,0 litra benzínu na 100km, po dlhšej jazde spotreba klesala na priemerných 4,7 až 5,7 litra - v meste. Okresky vs. dedinky (50:50) som dokázal udržiavať na hodnote 4,8-5,0 s priemernou rýchlosťou 72 km/h a diaľnica vychádzala na 6,2-6,5 litra pri rýchlosti 130 km/h. Auto som však preberal s hodnotou nájazdu 337 kilometrov a tak verím, že čísla dokážu byť časom ešte optimistickejšie.
Objem motora 1199 cm3; Maximálny výkon sústavy 74 kW (100 k) / 5500 ot.; Maximálny krútiaci moment 205 Nm / 1750 ot.; Maximálna rýchlosť 189 km/h; Pohotovostná hmotnosť 1355 kg; Udávaná kombinovaná spotreba na 100 km je 4,5 - 5,5 litra benzínu (WLTP).
Jazdí tak dobre ako elektrický?
Treba uznať, že batéria v podlahe elektromobilu má pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a tak som bol trochu v očakávaní, čo dokáže hybridný Avenger. Predsa len rozloženie hmotnosti medzi nápravy a nízko položené ťažisko vďaka batérii v podlahe hrá svoju dôležitú úlohu pri preplietaní sa zákrutami. Avenger e-Hybrid však na tom nie je oveľa horšie. Ponúka vyrovnanú, komfortnú jazdu aj na 18" zliatinových diskoch, neprenáša príliš veľa vibrácií a pružením pôsobí veľmi dospelo.
Páči sa mi, ako pri prechode nerovnosťou doľahne naraz predkom aj zadkom a neprenáša kinetickú energiu spredu dozadu a opačne. Posádka teda vníma nerovnosť naraz a Avenger tak nepôsobí ako malé uskákané mestské auto. V zákrutách nemá tendenciu sa príliš nakláňať a celkovo na mňa pôsobil stabilne a odhodlane na každú akciu. Ani prudké pohyby na trochu preposilovanom riadení mu nespôsobili žiadne problémy.
Nie je to športové auto, ale vďaka kolesám v rohoch karosérie sa s ním dokážete aj veľmi slušne povoziť pre radosť. Veľmi dobre si počína aj na rozbitých cestách, jazdný komfort vďačí najmä rozumnému profilu pneumatiky (215/55 R18). Ak však jazdíte dlhodobo nespevnené povrchy, určite by bolo rozumnejšie zvoliť menšie 17-palcové disky.
Zavesenie je to jednoduché - ekonomické. Vpredu klasické MacPherson, vzadu vlečená tuhá priečka.
A čo terén?
S dvadsať centimetrovou svetlou výškou toho prejdete pomerne dosť. Aj napriek tomu, že je tu pohon len prednej nápravy, má Avenger špecifické režimy, ktoré pomôžu v ťažších situáciách. Vyberať je možné okrem cestných režimov eco, šport a normál aj terénne režimy blato, piesok a sneh.
Rozdiely medzi nimi sú okamžite rozpoznateľné a každý z nich urobí maximum pre dané podmienky. K dispozícii je aj zjazd z kopca. Čo však musím vyzdvihnúť je citlivosť pohonu vďaka elektromotoru. Pohyby na elektrinu sú po centimetroch a človek dokáže presne a bezpečne dávkovať pohon tak, ako je to v danej situácii potrebné.
Aj s dvojkolkou sa dostanete cez rôzne kríženia náprav a Avenger pozitívne prekvapí, ako obratne a hravo zvláda ťažšie situácie. Ak by ste však predsa potrebovali pohon štyroch kolies, stačí počkať do konca roka 2024, Avenger e-Hybrid 4x4 s elektropohonom zadnej nápravy je na ceste. Rovnako bude mild-hybridom bez potreby dobíjania zo siete a okrem vyššieho výkonu (136 koní) ponúkne aj o chlp robustnejší paket karosérie.
Späť zatiaľ k e-Hybridu. S týmto 4x2 Avengerom môžete prejsť aj horšie úseky, jeho podvozok je chránený robustnými plastovými krytmi a tak netreba mať obavu, že by ste poškodili karosériu. Podbehy kolies sú naozaj dôkladne oplastované, prahy ukryté a dvere vynikajúco chránené veľkoplpošnými lištami. Naviac sa nemusíte báť, že plast karosérie nezoženiete v rovnakom vyhotovení, všetky sú vyrábané technológiou, v ktorej je konkrétna farba súčasťou hotového výrobku.
Záver
Avenger e-Hybrid je podľa mňa skvelý univerzál. Ponúka to, na čo sme zyknutí pri presune na dlhé trasy a zároveň sa vie správať v meste ako full hybrid. Najväčím prekvapením pre mňa je, ako dokáže efektívne využívať svoj pohon a v meste reálne šetrí vašu peňaženku. Tu sa správa naozaj ako full-hybrid. Vyzdvihujem odladenie systému a hlavne prevodovky, pretože pôsobí užívateľsky veľmi príjemne a nenecháva ma v ničom na pochybách. A to sa u v dnešnej rýchlej automobilovej dobe často nevidí.
Čo musím vyzdvihnúť najviac - Avenger pôsobí veľmi odolne. Okolo celej karosérie sú plasty, podvozok má vysokú svetlú výšku a podbehy kolies sú dôkladne oplastované, mimochodom aj odhlučnené plsťou z vnútornej strany. Svetlomety sú v zákryte a tak by som sa nebál s Avengerom chodiť či už po prepchatom mestskom centre, alebo aj mimo spevnených ciest. Prehľad o okolí máte vďaka 360° parkovacím senzorom a smart kamere. Avenger na mňa pôsobí ako skvelý univerzál a trochu mi pripomína Pandu Cross.
Hlavné plusy
- dobre tvarovaná karoséria odolná voči metstkým aj terénnym nástrahám
- ľahké a intuitívne ovládanie auta a infotainmentu
- dobre odladaný mild-hybridný systém
- odhlučnenie od podvozku
Hlavné mínusy
- nedohľadateľná teplota motora/oleja/vody na displeji
- pomenej miesta pre zadných pasažierov - daň za multienergickú platformu
- k hospodárnosti full-hybridov mu chýba ešte malý krok
- pre niekoho môže byť prekvapením, ak náhle auto prestane brzdiť rekuperáciou pri dosiahnutí plnej úrovne nabitia batérie
Cena modelu od: 19.990 €
Základná cena testovaného modelu 5/2024: 26.990 €;
Príplatky: Paket Infotainment 3UconnectTM s 10,25" dotykovým HD (1980x720) displejom a navigáciou, informácie o dopravných značkách, prémiový audiosystém JBL (6 reproduktorov + centrálny reproduktor + subwoofer: 1100 €
Cena testovaného modelu 5/2024: 28.090 €; kompletný rozpis výbavy nájdete vo fotogalérii.
Našli ste chybu? Napíšte mi, ja ju opravím. Ďakujem.