Prichádza Alfa Romeo Tonale: Motory a podvozok. Vážení, takto sa elektrifikuje!

08.02.2022

Autor článku: FK

Spoznali sme prvé informácie o úplne novom modeli Alfa Romeo Tonale. Prichádza s novými motormi, naladením a novými technológiami, na ktorých sa Alfa významne podpísala. Pozrite sa na to, ako sa talianski konštruktéri vysporiadali s nutnou elektrifikáciou svojej prvej elektrifikovanej Alfy Romeo.

Pod kapotu mieria hybridy, ale aj diesel

Základnou globálnou motorizáciou pre nové Alfa Romeo Tonale bude benzínový štvorvalec 1.5 GSE (Firefly) mild-hybrid s výkonmi 96 kW (130 koní) a 118 kW (160 koní). Obe výkonové verzie budú spriahnuté s novou 7 stupňovou automatickou prevodovkou a rozdiel medzi nimi tvorí turbodúchadlo s variabilnou geometriou prítomné v silnejšej verzii. Pôjde o mild-hybridy s dvoma elektromotormi - zatiaľ čo jeden bude len pomáhať rozjazdom (štartérgenerátor BSG), ten druhý - integrovaný v automatickej prevodovke dokáže autom hýbať sám a to vďaka výkonu 15 kW a krútiacemu momentu 55 Nm.

Táto technika nedávno debutovala aj v nových Jeepoch Renegade a Compass. Rovnako ako v nich, aj Tonale bude kombinácia 1.5-ky s elektromotorom poháňať len kolesá prednej nápravy avšak s Alfou vyladeným dynamickým vektorovaním krútiaceho momentu. V oboch výkonových verziách systém pracuje s 48-voltovou palubnou sieťou.

Pod kapotu zamieri aj naftová jednotka 1.6 MultiJet kombinovaná s 6 stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Ponúkne výkon 96 kW (130 koní), poháňať bude kolesá prednej nápravy. Bude to jediný diesel v ponuke novej Alfy, ktorý bude k dispozícii len pre vybrané trhy, medzi ktorými by nemal chýbať ani ten náš, slovenský.

Štvorkolka s elektromotorom

V Alfe Romeo označovaná ako Q4 bude zastúpená plug-in hybridnou jednotkou. Predné kolesá bude poháňať 1.33-litrový štvorvalcový benzínový motor GSE, tie zadné budú poháňané elektromotorom na zadnej náprave. Energiu bude čerpať 15,5 kWh batérie. Aj túto kombináciu už poznáme z Jeepov, Alfa Romeo Tonale však prichádza s naladením až na 202 kW (275 koní). Verzia sľubuje aj čisto elektrickú jazdu s dojazdom 80 kilometrov. O zmenu rýchlostí sa tu stará šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom.

Ten je použitý aj v prípade benzínu, ktorého sa v Európe určite nedočkáme. Ide o motorizáciu 2.0 GSE s výkonom 190 kW (255 koní) kombinovanú s 9 stupňovou automatickou prevodovkou. Poháňa všetky štyri kolesá a my ho už teraz severnej Amerike závidíme. Žiaľ, emisné normy.

Výrazne prepracovaný koncernový podvozok

Nie je tajomstvom, že Tonale stojí na platforme Fiat Small Wide, ktorú používa napríklad Jeep Compass. Tonale meria na dĺžku 4528, na šírku 1835, na výšku 1604 milimetrov. Rázvor náprav je identický s Compassom - 2636 mm. Skvelá platforma Giorgio, na ktorej stojí Stelvio, Giulia, ale aj Jeep Grand Cherokee by bola pre tento segment skrátka príliš drahá. Oproti Compassu však boli výrazne prepracované jazdné vlastnosti a celkový prejav novinky.

Ostré riadenie typické pre Alfa Romeo

Pri stavbe Tonale sa konštruktéri tak ako pri modeloch Giulia a Stelvio zamerali na optimálne rozloženie hmotnosti. Prednú nápravu typu McPherson optimalizovali pre čo najrýchlejšiu a najprecíznejšiu zmenu smeru jazdy. Tonale sa pýši aj najlepším pomerom riadenia v C SUV segmente, bude tradične ostré ako v ostatných modeloch.

Aj prepracovaná zadná náprava typu McPherson s troma ramenami má zaistiť vynikajúce správanie v zákrutách. Tonale využíva ako prvá Alfa aj tlmiče typu FSD, teda s dvoma pracovnými okruhmi ktoré sa prispôsobia aktuálnym cestným podmienkam. Mäkšie naladenie od nich možno čakať na horších cestách, tuhšie v zákrutách.

Emotívne zákruty vďaka unikátnej technológii

Vďaka prepracovanému brzdnému systému bude Tonale rezať zákruty ako priklincované. Krútiaci moment totiž dokáže prenášať na vonkajšie predné koleso v zákrute a to zadné vnútorne si pribrzdí. Vďaka tomu dokáže zákruty zvládať výrazne lepšie a rýchlejšie.

Pre milovníkov riskovania prichádza do jazdného selektora DNA aj režim vypnutej trakčnej kontroly.
Pre milovníkov riskovania prichádza do jazdného selektora DNA aj režim vypnutej trakčnej kontroly.

Elektronické odpruženie "Dual Stage Valve"

Elektronické tlmiče vyvinuté v spolupráci s firmou Magneti Marelli sú vybavené špeciálnym  ventilom vo vnútri tlmiča, ktorý svojim nastavením poskytne rôzne krivky tlmenia. K dispozícii sú dva režimy Comfort a Sport. Prvý z nich je prednastavený pre režimy A, teda Advanced Efficiency a N ako Normal. Poskytujú najvyšší možný komfort na nerovných vozovkách. Naopak režim Sport pre D, teda Dynamic a ESC Off (nový režim) obmedzuje náklony karosérie a zvyšuje vertikálnu tuhosť. Režim má za cieľ zlepšiť dynamiku vozidla v zákrutách.


Nezmeškajte ani ďalšie informácie o novom modeli Alfa Romeo Tonale.