LANCIA YPSILON: Most z histórie do budúcnosti Lancie - 3. časť

17.12.2023

Autor: František

Lancia ako automobilová značka v súčasnosti patrí do medzinárodného koncernu Stellantis. V rámci dlhodobej stratégie dostala desať rokov na to, aby predstavila strategický plán, ktorým sa opätovne presadí na trhu v Európe, konkrétne v segmente prémiových áut spolu so značkami Alfa Romeo a DS Automobiles. Má naplánované tri nové modely (Ypsilon, Gamma, Delta), z ktorých bude ako prvý úplne nový Ypsilon – malý mestský hatchback B-segmentu. Ten spoznáme vo februári 2024.

Jeho štyri predošlé generácie a genézu vývoja dokumentujeme v tretej časti s názvom "most z histórie do budúcnosti Lancie". Aj takto sa totiž dá nazvať model, ktorý značku držal a vlastne aj drží vo všetkých ťažkých časoch útlmu.

V tejto časti bude reč o tretej generácii tohto modelu. Ypsilon s kódovým označením "843" debutoval v roku 2003 a vyrábal sa až do roku 2011. Na tejto ceste častom ho sprevádzala jedna modernizácia a niekoľko modelových verzií. Ako sa dočítate v článku – svojim modelovým predchodcom neostala nič dlžná a opäť priniesla luxus a nadštandardnú výbavu do segmentu mestských automobilov.

Začneme ako vždy - od dizajnu

Stvárnenie karosérie vzniklo v Centro Stile Fiat pod vedením riaditeľa Mike Robinsona, ktorý stál napríklad aj za zrodom kontroverzného konceptu Lancia Dialogos. Ten sme v sériovej podobe spoznali ako Lancia Thesis. Tento dizajnový jazyk napodobnenia a povedzme renesancie starších typov Lancií bol použitý aj pri návrhu modelu Ypsilon tretej generácie. Tvorcovia sa pri tvorbe inšpirovali historickým modelom Lancia Ardea. Porovnaním Ardey a Ypsilonu skutočne možno nájsť spoločné črty. Je zaujímavé, ako citlivo Lancia dokázala spojiť historický odkaz so svojou vtedajšou novinkou.

Typ Ypsilon rozvíjal myšlienku plynulých línií od svojho predchodcu (Lancia Ypsilon 2. generácie od dizajnéra Enrica Fumiu) a stvárnenie karosérie sa drží elegantnej a celistvej siluety. Kapotu a predný nárazník spája veľká predná maska rozdelená na dve časti chrómovou linkou. Predné svetlá sú trojrozmerné, zadné po prvýkrát vertikálne a zasahujúce od okien až po nárazník. Dvere kufra zdobí obrovská chrómová lišta s osvetlením evidenčného čísla. V rámci vývoja bola uvažovaná aj praktickejšia koncepčná verzia s tzv. samovražednými oproti otvárajúcimi sa dverami, tá sa však do sériovej výroby nedostala a v ponuke tak bol po celý cyklus len trojdverový hatchback.

Koncepčne bol Ypsilon tretej generácie tak trochu inšpirovaný svetom MPV automobilov. Poskytoval tak bohatý priestor na výšku a vďaka veľkým predným dverám aj pohodlné nastupovanie na zadné sedadlá. Inšpirácia tvarom staršieho typu Ardea pomohla dizajnu tieto vyššie proporcie pomerne dobre ukryť. Ypsilon tak nepôsobí "pandoidne" vysoko. Zatiaľ čo vyššia stavba vylepšila vnútorný priestor, priniesla aj daň zhoršenej aerodynamiky. Koeficient odporu vzduchu sa oproti predchodcovi zvýšil na cx rovné 0.33. 

Interiér sa tvarovo inšpiroval predošlou generáciou typu Ypsilon 840. Združený prístrojový panel sa nachádza v strednej časti palubnej dosky, na ktorú je napojená už tradične čalúnená časť – tentokrát látkou airtex alebo alcantarou v závislosti od verzie. Čalúnenie sedadiel mohlo využiť alcantaru, airtex alebo kožu v rozličných farebných kombináciách. 

Najmä špeciálne edície boli obohatené inovatívne vzorovanými poťahovými látkami s variabilnou potlačou. Z praktickej stránky vylepšovali sedenie vysoko ukotvené sedadlá, zadné sedadlá boli dokonca posuvné a nezávisle polohovateľné, čím vytvárali variabilitu batožinového priestoru, ktorého objem varioval v číslach od 215 do 290 litrov.

Technika z Fiatu Punto

Typ Lancia Ypsilon 843 konštrukčne vychádza z Fiatu Punto 2. generácie (model 188). Podvozkovú platformu Punta technici skrátili na rázvore o 72 milimetrov na 2388 mm. S dĺžkou karosérie 3778 mm je Ypsilon o 22 milimetrov kratší od trojdverového Punta 188. Na prednej náprave bolo použité tradičné zavesenie typu MacPherson so stabilizátorom, zadná náprava využíva dve vlečené ramená spojené torznou priečkou. 

Oproti Puntu boli prepracované tlmiče a uloženia ramien v záujme zvýšenia komfortu. Napriek tomu, že sú predné ramená geometricky rovnaké ako na Punte, rozdiel je v uložení a aj dnes môžete nájsť v autodieloch nesprávne nalinkované ramená. Vpredu boli použité vetrané kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Športové verzie použili kotúčové brzdy aj na zadnej náprave a mali o čosi tuhší a nižší podvozok vďaka odlišným pružinám. 

Ovládateľnosť vylepšoval elektrický posilňovač riadenia s dvoma módmi (klasický a zjemnený – tzv. CITY), ktorý bol vždy v štandarde rovnako ako ABS a elektronický brzdový asistent. Typ Ypsilon chcel zvýšiť jazdnú bezpečnosť, preto bola voliteľná aj elektronická kontrola stability (ESP) a ak už k nehode došlo, posádku chránilo vždy 6 až 10 airbagov.

Oproti Puntu je Ypsilon koncepčne veľmi prepracovaný. Sedadlá sú ukotvené vyššie, z auta je lepší výhľad a ovládateľnosť výrazne zlepšuje vysoko umiestnená radiaca páka, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant a vysoká variabilita nastavenia sedadiel. 

Veľký rozdiel v porovnaní s Puntom druhej generácie je v celkovom naladení vozidla a v kvalitatívnom dojme. Konštruktéri pridali množstvo tlmiacich materiálov a naladili lepšie aeroakustické vlastnosti. Pridané tlmiace materiály sa objavili v podlahe, palubnej doske, v podblatníkoch, zadné otvory kolies majú kobercovú výplň a výrobca nešetril ani na antivibračných materiáloch v priestore pre rezervu, v blatníkoch a dverách. 

Prekvapivo práve dvere a ich vnútorná výplň sú na taliansku a dokonca sicílsku výrobu netradične precízne utesnené a hru konštruktérov s detailmi možno spoznať aj podľa zvuku ich zatvárania. Celok dodáva prémiový akustický dojem na danú kategóriu áut a ani pri jazde diaľničným tempom posádku nevyrušuje napriek vyššej stavbe karosérie ani prehnaný šum vetra.

Tak ako bolo tradíciou, Lancia Ypsilon priniesla množstvo nadštandardnej výbavy voči konkurentom vo svojom segmente. Prvýkrát tu bola použitá dvojzónová automatická klimatizácia s nezávislou reguláciou prúdenia vzduchu vodiča a spolujazdca. Dvojdielne strešné panoramatické okno bolo elektricky otvárateľné, k dispozícii bol prvýkrát tempomat a dažďový alebo aj parkovací senzor vzadu. Voliteľne bola prítomná aj navigácia – buď z príslušenstva alebo integrovaná v 2DIN rádiu s displejom, ku ktorému si zákazník mohol zvoliť aj prémiový audiosystém BOSE s CD meničom a zosilovačom.

Výroba na hlbokom juhu Talianska

V roku 2003 sa tretia generácia typu Ypsilon začala montovať v závode Fiat v Melfi. V júni 2005 výrobu Taliani presunuli na Sicíliu do závodu v Termini Imerese Palermo. Ypsilon sa zakrátko stal najpredávanejším automobilom radu Lancia a ročne sa v Palerme vyrobilo vyše 60 000 kusov - možno aj na základe miestnej príslušnosti a hlbokému talianskemu rodokmeňu. Výroba bola ukončená v roku 2011, kedy zo závodu vyšli posledna automobily na dlhé obdobie.

Motory

Ypsilon vstúpil na trh v roku 2003 s troma benzínovými motormi - tradične boli použité výborné štvorvalcové motory z radu FIRE (Fully Integrated Robotised Engine). Základ tvoril agregát s objemom 1.2 litra s 8V rozvodom a maximálnym výkonom 44 kW, slušnejších 59 kW a viac sily v otáčkach dodávala verzia 16V, vrchol ponuky predstavovala čerstvá novinka 1.4 FIRE 16V s 5 a pre športové verzie so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. 

Pre emisné normy musela neskôr verzia 1.2 FIRE 16V ustúpiť menej temperamentnej ale viac ekologickej jednotke 1.4 FIRE 8V, ktorá sa objavila aj v úprave spaľujúcej alternatívne palivo LPG. Úplne prvýkrát sa pod kapotu Lancie Ypsilon dostal naftový motor. Išlo o inovatívny malý štvorvalec 1.3 MultiJet 16V s priamym vstrekovaním typu Common Rail. V ponuke bola najskôr výkonová verzia 1.3 16V 51 kW, po modernizácii sa ponuka rozšírila na výkonové varianty 55, 66 a 77 kW pre športovú úpravu "MoMo Design". Verzia s výkonom 77 kW bola unikátna v rámci koncernu Fiat len pre športovo zameraný Ypsilon.

Najsilnejšiu benzínovú a jedinú naftovú jednotku bolo možné kombinovať aj s robotizovanou prevodovkou DFN, inak boli ku všetkým motorom montované 5 a 6-stupňové prevodovky. Zaujímavosťou je, že technicky skratka DFN označuje "Dual Function", marketingovo však Lancia toto označenie vysvetľovala ako "Dolce Far Niente", teda v preklade sladké ničnerobenie.

Modernizácie

V roku 2006 prichádza prvá modernizácia, ktorá prináša nové, elegantnejšie nárazníky už bez čiernych plastov, nové predné svetlá, ľadovo biele zadné svetlá a viac chrómových prvkov, ktoré zvýrazňujú eleganciu dizajnu karosérie. Vo vnútri sa zmenilo lakovanie panelov z antracitovej na striebornú a konštruktéri "upratali" neergonomicky umiestnené niektoré ovládacie prvky – napríklad zapínanie hmloviek pri páke ručnej brzdy. 

Modernizácia priniesla aj inovovaný motor 1.3 Multijet 16V, časom aj emisne novší motor 1.2 FIRE 8V 48 kW, zlepšila sa konektivita – pribudlo handsfree zariadenie s názvom "Blue&Me" (Bluetooth s USB portom), asistent rozjazdu do kopca, nové farby a nové dizajny kolies. Zaujímavosťou je, že o rok na to, teda v roku 2007 automobilka zmenila logo a pre jeho zväčšenie sa prerábalo sa opäť – nový kryt volantu, predná maska, logo na zliatinových diskoch a zadné logo karosérie.

Ďalšia a posledná modernizácia prišla v roku 2011, v ktorej výrobca zväčšil malé spätné zrkadlá a kompletne zmenil grafiku predných svetlometov. Túto poslednú verziu často možno nájsť aj s označeniami Diva, Unyca alebo Collezione. Špecifické sú aj tým, že pod kapotu dostali aktúalnejší motor 1.2 FIRE 8V EVO s variabilným časovaním ventilov a výkonom posilneným na 51 kW.

Edície a špeciality - vždy výsadou Ypsilonu

V priebehu výroby sa objavilo množstvo edícií a unikátnych verzií. Základné rozdelenie výbav nieslo názvy Oro, Argento a Platino. Špeciálne edície začali vznikať už v roku 2003 – boli to Passion, Bi-Colore s rôzymi kombináciami farieb interiéru a kontrastným lakovaním strechy karosérie, švajčiarske edície Black & Ivory a dámska Glamour z roku 2004. 

V roku 2005 bol na Ženevskom autosalóne predstavený koncept Lancia Ypsilon Sport Zagato v oranžovej, striebornej a červenej farbe. Tri výstavné exempláre mali špecificky upravené detaily karosérie a interiér so športovými sedadlami a karbónovými detailmi. Funkčný prototyp pre pohon využíval naftový štvorvalec 1.9 JTD s výkonom 110 kW. Do sériovej výroby sa dostali len vizuálne detaily tohto konceptu a to v modernizovanej športovej edícii Lancia Ypsilon MomoDesign

Vzniklo aj množstvo elegantných alebo módnych verzií, napríklad ELLE, Diva, Versus, Versace, Moda Milano. Výrobou módnych edícií sa Lancia postupne zamerala najmä na ženské publikum a jej športové ambície s týmto modelom upadli tak trochu do zabudnutia.

Z tretej generácie modelu Ypsilon bolo vyrobených 543 252 kusov. Vyrábali ich v továrni Melfi a neskôr Termini Imerese. Hoci popisovaná Ypsilonka ubrala z jazdnej hravosti svojho predchodcu, o to viac rozvinula luxus a štýl malého mestského auta, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou modelového radu Ypsilon. A práve na tieto aspekty má nadviazať nový Ypsilon pre rok 2024.

Aké to bolo s Ypsilonom na Slovensku?

Práve s modernizovaným Ypsilonom začala Lancia predávať aj na slovenskom trhu. Záznam o prvých číslach pochádza z roku 2008, kedy sa na Slovensku predalo 14 Ypsilonov. Rok na to ich bolo 12, potom 7 a v roku 2011 trinásť. Dokopy tak bolo na Slovensku predaných 46 kusov Ypsilonu 843 - celkom exkluzívne auto, že?

Zdroje: wiki.com, Lancia, lancia.it, favcars.com


Aká je Lancia Ypsilon 843 z dnešného pohľadu?

Ako užívateľ som mal možnosť doposiaľ jazdiť a servisovať dve Lancie Ypsilon 843. Obe z konca roka 2006 vo faceliftovej alebo modernizovanej verzii. Obe vo výbave Oro a obe v čiernej farbe s chrómovými doplnkami. Zopár slov teda z používania.

Kvality a nekvality

Zatiaľ čo prvý Ypsilon mal pod kapotou benzínový motor 1.2 8V FIRE s výkonom 44 kW s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ten druhý sa pýšil motorom 1.4 16V FIRE s výkonom 70 kW spriahnutý s päťstupňovou robotizovanou prevodovkou DFN.

Aj na dnešnú dobu musím pri Ypsilone vyzdvihnúť dizajn. Je veˇľmi sympatický, čistý, zaujme a v čiernej farbe s chrómovými doplnkami mu to skrátka sekne. Ak je obutý na zliatinových diskoch, ktorým nechýbajú plastové pukličky, je pohľad naň o to vzácnejší.

Za jednoznačné výhody aj na dnešnú dobu považujem naozaj bohatú priestrannosť interiéru. Aj dvojmetrové prejedené osoby nemajú problém usporiadať svoje sedenie na zadnom sedadle. Nastupovanie tam je praktické aj vďaka pamäťovým sedadlám vpredu - samozrejme, ak ich lanká po rokoch fungujú. Z auta je výborný výhľad až na vyslovene nepoužiteľné spätné zrkadlá, ktoré sú naozaj malé. 

Aj na dnešné pomery je v Ypsilone pri jazde nadštandardné ticho. Dovolím si povedať, že je na úrovni dnešných automobilov. Avšak - musíte mať správny motor. Zatiaľ čo prvá veta patrí verzii 1.2 FIRE, motorizácia 1.4 FIRE s kratšími prevodmi dodáva autu omnoho viac vibrácií a akustický a vibračný komfort je o niečo nižší

Napriek tomu, že Ypsilon má pomerne malý kufor, praktickosť zvyšujú posuvné zadné sedadlá a do kufra sa tak zmestí ako belgický ovčiak, tak záchod JIKA - vyskúšané obe

Množstvo nevýhod tohto auta, resp. nekvalít pramení aj z veku. Zatiaľ čo torzná tuhosť vďačí pevnejšej trojdverovej karosérii a vďaka tomu auto pri prejazde nerovností nevydáva toľko zvukov, slabšie je to s výstuhami pri nehode. Hoci sú na štruktúre použité aj vysokopevné ocele, dnešným štandardom už nestačia a aj menšia nehoda znamená v Ypsilone horšie následky

Svoje som si užil najmä s robotizovanou prevodovkou Dualogic, alebo DFN. Hoci som systém a prevodovku (každá časť má svoj olej) prepláchol, akčné členy nakalibroval a nastavil správnu hladinu oleja pre pracovný okruh, z času na čas prevodovka jednoducho vypadla. Stávalo sa to najmä v zime a keď blokujete stojan na pumpe, nie je to najideálnejšie miesto poruchy. 

Originálne náhradné diely pre prevodovku sú naozaj drahé, našťastie sa nájdu odborníci, ktorí sa týmito prevodovkami zaoberajú aj dnes. Robotizovaná prevodovka potrebuje pravidelnú údržbu, to je základ jej správnej funkčnosti. Naopak náhradné diely pre auto sú vďaka technike Fiatu pomerne lacné a rýchlo dostupné. Platí to aj pre individuálne diely ako zavesenie kolies, či karosárske diely - kapota, nárazník, či plastové blatníky.

Keďže som a identifikujem sa ako mužské pohlavie :), trochu mi vadila ženská aura okolo auta. "Ty máš také krásne auto - to je také pre ženy do mesta." Tento pohľad na vec ma nakoniec presvedčil, aby som Ypsilon prestal používať a jediné, čo k tomu môžem dodať je, že nikdy nepočúvajte druhých. Preto si Ypsilon 843 ešte určite zadovážim, pretože ide o naozaj príjemné auto. Ak ste dočítali, blahoželám a ďakujem.

Sledujte naďalej