Vzkriesenie značky Lancia začne modelom Ypsilon
Zdalo sa to ako zjavenie, keď Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis predstavil globálny strategický plán, v ktorom figurovala aj umierajúca talianska značka Lancia. Fúziou koncernov FCA a PSA tak neprišlo k rušeniu značiek a zjednodušovaniu portfólia, naopak k šanci, vďaka ktorej môže Lancia preukázať, ako chce zabojovať o zákazníka v tomto pomaly vymierajúcom európskom automobilovom priemysle.
Renesancia už začala. Lancia na svojom Design Day z novembra 2022 jasne preukázala, že nová éra síce bude nadväzovať na historické odkazy Lancie, hodlá sa však stať prémiovou a svetovo uznávanou značkou s najmodernejšími a udržateľnými technológiami. Udržateľnosťou sa pritom nemyslí len elektrifikácia pohonu, ale aj použitie ľahko recyklovateľných materiálov v nových interiéroch. Už aktuálny Ypsilon totiž používa sedadlá potiahnuté tkaninou Seaqual®Yarn s prímesou plastového odpadu z oceánov alebo ekologický plastový kryt palubnej dosky.
Dôkazom, že Lancia vzniká od začiatkov je aj dizajnérsky manifest Lancia Pu+Ra Zero.
Dizajnéri budú na tieto tvary nadväzovať a ďalej ich rozvíjať. Sériový vývoj pochopiteľne z tejto sochy spraví karosériu podliehajúcu podmienkam technológie výroby a získa reálne kontúry automobilov. Mimo konceptu Pu+Ra Zero Lancia predstavila nové logo a kompletne nový komunikačný vizuál charakterizovaný ako Progressive Classic.
Tri modely
Poznáme zatiaľ tri modely, ktoré automobilka hodlá predstaviť v najbližších rokoch. Ypsilon v roku 2024 označený ako projekt L21, zatiaľ interne nazývaný model Aurelia s kódom L74 a doposiaľ nešpecifikovaného nástupcu modelu Delta, ktorá má byť z tejto trojice najradikálnejším zástupcom značky. Keďže prvý model je najbližší, Stellantis Fans ponúka exkluzívne informácie, čo vlastne môžeme čakať.
Ako bude vyzerať?
Bude to plnohodnotný mestský hatchback segmentu B s dĺžkou niečo cez 4 metre. Čo sa týka presného vzhľadu, zatiaľ máme len niekoľko charakteristík. Predná časť bude nadväzovať na koncept Pu+Ra Zero. Bližšie chce nový vzhľad naznačiť grafická vizualizácia, ktorú vidíte vyššie. Neuvádzame ju tu preto, že sa podobá na sériový model, ale preto, že nesie charakteristické prvky Ypsilon. Poďme si ich rozobrať.
Svetelná trojica línií charakterizujúca kalich masky Lancia bude dominantou. Pri modeli Ypsilon sa však stretneme s ekonomickejšou formou prevedenia, teda nemožno očakávať tak rozsiahly svetelný podpis denného svietenia. Z praktického hľadiska si možno kladiete otázku, kde bude umiestnená registračná značka - tá bude klasicky v strede a svetelný podpis do nej nebude zasahovať. Hlavné svetlomety by mali mať akýsi náznak štyroch kruhov ako na starších Lanciách. Budú však ukryté v čiernej lište svetelného podpisu - pravdepodobne pod ňou. Od hore zobrazeného konceptu bude spodná časť nárazníka zásadne odlišná, nový Ypsilon neponesie čiernu plochu na prednom nárazníku. Predná časť nebude mať logo, ale nápis Lancia.
Bočný profil nového Ypsilonu by mal byť veľmi športový, geometricky jednoduchý a veľmi čistý. Kolesá budú opticky zväčšovať lesklé čierne dekory tak ako to je v prípade grafiky hore. Línia okna bude stúpajúca, nadviazať tak má na model Stratos. Na dôkladne spracovanom poslednom C-stĺpiku sa bude vynímať nové logo Lancia.
Na Stratos bude najviac nadväzovať zadná časť. Zdedí po ňom vizuálne stvárnenie svetlometov, ktoré budú moderne interpretované. Medzi nimi bude v čiernom lesklom dekore obrovský nápis LANCIA. Nová Lancia Ypsilon bude zásadne iná ako modely za posledných 20 až 30 rokov jej produkcie.
Interiér by mal byť moderný, svieži a ekologicky orientovaný a inšpirovaný svetom bývania. Na to si Lancia prizvala do spolupráce popredného talianskeho výrobcu nábytku Cassina. Nový Ypsilon bude mať prepracovanú palubnú dosku so svetlými dekormi. Cieľom je totiž presvetliť interiér. Sedadlá budú čalúnené odvážnymi farbami avšak do takej miery, ako bude zameraná cenová úroveň auta. V základnej výbave preto nemožno očakávať čalúnenie z obrázku. Technológia na palube bude mať inteligentné hlasové ovládanie, dva centrálne displeje a head-up displej. Infotainment by mal byť špecificky nastavený značkou Lancia.
Čo sa týka ďalších špekulácií o vzhľade, je dôležité povedať, že v apríli 2023 sa na výstave Milano Design Week objaví ďalší dizajnový koncept Lancie, ktorý však bude predzvesťou zatiaľ interne nazývaného modelu Aurelia. Preto z neho v novom Ypsilone uvidíme len málo inšpirácie.
A čo technika?
Podvozkovou platformou nového modelu Lancia Ypsilon bude prepracovaná 2. generácia platformy CMP a e-CMP. Poskytne základ pre usporiadanie interiéru a uloženie pohonu. Zavesenie kolies by sa nemalo odlišovať od príbuzných modelov Peugeot 208 a Opel Corsa. Treba však povedať, že nepôjde o ich "klon". Každý panel karosérie bude totiž prepracovaný. Koniec-koncov ukážku takejto práce môžeme vidieť na modeli Jeep Avenger, ktorý vznikol rovnakou filozofiou na základoch modelu Opel Mokka alebo DS3.
Na pohon budú slúžiť dva elektrifikované spaľovacie motory a jeden elektrický. Podľa posledných informácií by mal základnú verziu poháňať mild-hybrid 1.2 PureTech Euro7 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a výkonom 74 kW, teda 100 koní. Druhou možnosťou v ponuke bude rovnaký motor, avšak so 7-stupňovou hybridnou automatickou prevodovkou. 48V palubná sieť dotujúca elektromotor v prevodovke by mala Ypsilonu na rozdiel od slabšej verzie umožniť jazdu aj na čisto elektrický pohon tak ako to poznáme z modelu Alfa Romeo Tonale. Výkon sústavy bude 100 kW, teda 136 koní. Poslednou v ponuke bude plne elektrická verzia s batériou v podlahe, jej výkon bude 115 kW, teda 156 koní. Použiteľná kapacita batérie bude 51 kWh a dojazdy ba sa mal pohybovať na úrovni 480-500 km na jedno nabitie.
Nový model Lancia Ypsilon bude renesanciou značky, ktorá sa svetu ukáže koncom roka 2023. Dovtedy snáď ešte budeme svedkami viacerých informácií, ktoré živia náš entuziastický zápal pre talianske značky. Sledujte nás aj naďalej. Stellantis Fans.