Kalendár noviniek pre rok 2024
Ak vás zaujíma aké automobilové novinky pre nás chystajú talianske značky a Jeep spod koncernu Stellantis, ste na správnom mieste. Poďme sa pozrieť, čo môžeme očakávať, pretože máme nie len odhadované novinky, ale aj úplne presné dátumy jednotlivých premiér.
Hoci sa zdá, že Fiat kráča niekam do neistoty, opak je pravdou. Vrámci Stellantisu Fiat predáva najväčší objem áut, hovoríme o čísle 1,2 milióna automobilov ročne, pričom viac ako polovica sa predá mimo Európy. Fiat ako značka chce naďalej budovať a upevňovať svoje globálne postavenie, o čom svedčí neustála aktualizácia modelov pre Južnú Ameriku, rozbehnutie výroby modelov v Alžírsku, či uvedenie plne elektrického Fiatu 500e pre Severnú Ameriku. V neposlednom rade sa chystá ofenzíva modelov pre Európu. Práve vďaka nej chce byť Fiat opätovne ziskový a masovo predávaný.
Fiat 500
V roku 2024 nás čaká postupné utlmenie výroby klasického Fiatu 500 (model 312) v poľských Tychách. Jeho výroba sa plynulo presunie do Alžírska v Severnej Afrike, kde Fiat aktuálne rozbieha svoje aktivity. 500-vka je aktuálne dostupná s hybridnou pohonnou jednotkou 1.0 Firefly 51,5 kW s atmosférickým plnením a malou pomocou štartérgenerátora (5 koní a 20 Nm), na tom by sa meniť nič nemalo, skôr môžeme očakávať uvedenie poslednej série. Podľa našich informácií sa pre hybridný model 500 už vôbec nič radikálne a špeciálne nechystá a postupne upadne do našich európskych spomienok.
Fiat 500e
Pre plne elektrickú päťstovku vyrábanú v Taliansku dorazia len modelové aktualizácie pre rok 2024. Pribudne nová farba a jemne sa pozmenia jednotlivé verzie výbav. Verím len, že halogénové reflektory poletia do koša ako staré roztrhané trenky.
V ponuke ostanú karosárske verzie hatchback, 3+1 a Cabrio, výbavové verzie budú pozostávať z 500e, La Prima a (RED), pričom posledná menovaná bola už aj v teste na Stellantis Fans.
Fiat Panda
Klasická hybridná Panda ostáva v ponuke do roku 2026. A práve pre túto generáciu vyrábanú od roku 2012 očakávame zásadnú modernizáciu. Nie že by bola tak obľúbená a žiadaná v Európe, že sa tieto investície do techniky oplatia, skôr ide o politické dôvody, pretože odborové organizácie si výrobu v Taliansku doslova vybojovali. Avšak ak chce Panda ostať v predaji aj po roku 2024, musí podstúpiť kompletnú prestavbu palubnej elektroniky. A tak neostáva nič iné, len Pandu prispôsobiť aj pre ďalšie obdobie automobilovej kariéry.
Pre facelift očakávaný už od septembra 2023 očakávame nový volant z Tipa, nové páčky ovládačov, zástavbu asistenta jazdy v pruhoch, tempomat, nový digitálny displej pred vodičom, bezdrôtové aplikácie Android Auto a Apple Car Play, pravdepodobne aj bezdrôtové nabíjanie smartfónu a doraziť môže aj parkovacia kamera. Očakávame aj nové farby karosérie a interiéru a pravdepodobne sa štylisticky prispôsobia nárazníky novému dizajnovému smeru Fiatu z konceptu Lingotto. Panda by si zaslúžila aj lepšie full LED svetlá a výkonnejší motor, uvidíme, čo napokon naozaj príde.
Nová Panda alebo Pandina
11.7.2024 v deň 125. výročia značky Fiat sa svetu predstaví nový "gamechanger" v elektrických autách. Tematicky nadviaže na už predstavený Citroen e-C3, ktorého techniku využije. Nová Panda/Pandina bude teda využívať základy platformy Smart od Stellantisu. Klasický päťdverový zvýšený hatchback bude mať na dĺžku niečo cez 4 metre. Šírka cez 1800 milimetrov bude oproti súčasnej Pande nárast o 15 centimetrov, čo bude znamenať markantný rozdiel.
Napriek spoločným základom s Citroenom Taliani avizuju nový dizajn, nápadité riešenia a filozofický návrat k jednoduchej Pande z roku 1980. Z nej by dokonca mohol dizajn karosérie a interiéru nabrať niekoľko detailov s modernou interpretáciou. Inšpiráciu dizajnovým konceptom Centoventi z roku 2019 vraj určite nemáme očakávať, tento koncept je už zabudnutou etapou Fiatu.
Marketingovo bude samozrejme nová Panda prezentovaná ako plne elektrické auto. Dorazia dve dojazdové verzie, pričom tá lacnejšia s dojazdom 200 kilometrov by mala štartovať pod cenovkou 20.000 €. Verzia s predĺženým dojazdom ponúkne akčný rádius 320 kilometrov za cenu okolo 23.000 €. "Podpupltovka" so spaľovacím motorom sa do výroby v Srbsku dostane až v prvej polovici roka 2025 a je 100%-tne isté, že príde. Pod kapotou bude mať pravdepodobne nové motory EB3 s obsahom 1,2 litra s atmosférickým plnením, ale aj s turbom.
V roku 2025 potom dorazí aj "Mega Panda", teda predĺžená verzia z vyššie menovaného hatchbacku. V ponuke bude s elektrickým ale aj benzínovým pohonom a očakávať môžeme ako päťmiestnu, tak sedemmiestnu verziu s núdzovkami v batožinovom priestore. Pôvodne bol v pláne skutočne karosársky predĺžený crossover, teda v skutku tretie auto, projekt však bol zrušený ešte v roku 2021.
Fiat 600
V roku 2024 sa model 600 konečne dostane na slovenský trh. Cenník elektrickej verzie už poznáme, prvé autá by sa mali na Slovensku objaviť v priebehu jari 2024. Jeho konvenčnejší náprotivok - hybridná verzia s novou 1.2-kou pod kapotou kombinovanou s hybridnou automatickou prevodovkou, by sa na Slovensku mohol objaviť v priebehu leta 2024, pravdepodobnejšia je však vzhľadom k prioritizácii väčších trhov práve jeseň. Zatiaľ čo plne elektrická verzia štartuje na sume 35.490 €, menej vybavená hybridná verzia by sa mohla dostať pod 24.000 €, čo je na crossover s automatickou prevodovkou pomerne zaujímavá cenovka. Len pripomínam, že v Taliansku hybrid štartuje so štátnym zvýhodnením na sume 19.990 €.
Koncom roka 2024 začnú postupne prípravy na uvedenie ďalšieho modelu pod značkou Abarth. Asi prvýkrát v histórii ponúkne Abarh niečo praktické. Ako inak - pôjde o elektromobil. S väčšími brzdami a vylepšeným pohonom sa pod značku Abarth chystá model 600. Výkon by sa mal pohybovať na úrovni 240 koní a je dlho známe, že Taliani pracujú na svojej štvorkolke integrovanej do koncernovej platformy CMP. Oficiálne uvedenie je však naplánované až na rok 2025.
Renesancia značky ide v bez akýchkoľvek prešľapov v takom rezkom kroku, že by sa mohlo zdať, že ju majú na starosti nemecké ruky. Nie je to samozrejme tak, no kroky pozostávajúce z marketingových akcií, prezentácii konceptu Pu+Ra HPE a akýchkoľvek teaserov, ktoré sa dostávajú na verejnosť, sú vždy vo vysokej kvalite bez chýb a výstrelkov. Až sa zdá, že Lancia v niektorých záležitostiach vysoko predbieha marketingové aktivity svojich etablovaných kolegov z koncernu. A to je rozhodne dobré.
Lancia Ypsilon
Utopený prototyp z Francúzskeho kanálu vylovený záchrannými zložkami a jeho fotografie, zdá sa, skvelo dopĺňajú oficiálne teasery. Detaily sa dobre spoznávajú, ale už to dlho trvať nebude, pretože oficiálna prezentácia je naplánovaná na február 2024. Na trh do leta 2024 dorazí elektrická limitovaná edícia Cassina v počte 1906 kusov. Nasledovať bude "bežný" Ypsilon s plne elektrickou pohonnou jednotkou, ale aj hybridnou 1.2-kou. Zatiaľ čo elektrická verzia by mala byť k dispozícii vo výkonovej variante 156 koní s 54 kWh batériou a dojazdom cez 400 kilometrov, tá hybridná bude mať výkon 100 koní.
Už koncom roka 2024 začneme postupne spoznávať aj ostrú verziu Ypsilon HF. Bude širší, nižší a ponúkne športové naladenie. Pod kapotou bude mať výlučne elektrický pohon a výkon bol oficiálne oznámený na úrovni 240 koní. Oživenie značky HF (horizon full) u Lancie rozhodne nie je na škodu.
V roku 2024 očakávame modernizovaný Gladiator a Wrangler, pričom druhý menovaný bude dostupný na krátko s čisto benzínovým pohonom 2.0 GME Turbo s výkonom 280 koní a pohonom všetkých štyroch kolies. Na Slovensko by dvojica mohla doraziť v polovici roka, ich cenníky zatiaľ nepoznáme.
Avenger
Skompletizuje ponuku motorizácií s pohonom 4x2. Zaujímavosťou je, že aj po doplnení ponuky novým mild-hybridným motorom 1.2 EB3 Turbo s výkonom 100 koní a hybridnou automatickou prevodovkou eDCT s integrovaným elektromotorom s výkonom 29 koní, ostane v ponuke aj starší motor 1.2 EB2 Turbo so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.
V priebehu roka na trh dorazí aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies. Za posledné mesiace však prebehli rôzne špekulácie okolo konkretizácie, o aký pohon pôjde. V hre je plne elektrická štvorkolka, ale aj mild-hybrid s pripojiteľným elektromotorom na zadnej náprave. Ako povedal slepý - uvidíme.
Compass a Renegade
Zatiaľ čo Jeep Compass sa dočkal nového modelového roku 2024 s aktualizovanou výbavou, menší model Renegade sa postupne chystá na sklonok svojej kariéry. Spolu s Fiatom 500X sa chystá ukončenie jeho výroby. Jeep však s modelom Renegade naďalej počíta a plánuje uviesť jeho ďalšiu generáciu na trh, bude to však až po roku 2026 na novej platforme STLA Small. Jeep Compass pobeží vo výrobe aj naďalej a plynulo ho nahradí nová generácia na väčšej platforme STLA Medium. Oba modely si však pre nás v roku 2024 nič zásadné nechystajú.
Rok 2024 sa bude niesť v znamení nového modelu Milano. Oficiálna premiéra je naplánovaná na apríl 2024 a jeho komerčné spustenie sa chystá na september. Na Slovensko dorazí už koncom roka 2024. Krátko si pripomeňme, že pôjde o vstupný model Alfy Romeo, ktorý nahradí modely MiTo a Giulietta veľkostne a kategoricky.
Určite nemôžeme očakávať jazdné zázraky, môže za to aj použitie koncernových základov, na ktorých svoje modely Avenger a 600 postavili Jeep a Fiat. Alfa si však dala významne záležať na naladení podvozku a elektroniky. Čo určite prekvapí je, že pôjde o vôbec prvé auto s pohonom všetkých kolies na platforme CMP a prvú elektrickú Alfu v jej histórii.
Milano bude dlhé niečo cez 4 metre, bude mať päť dverí a pôjde o prvú novodobú Alfu Romeo s novými dizajnovými prvkami. Cieli na mesto a šport, v úzadí neostanú ani praktické vlastnosti. Ponúkne plne elektrický pohon s výkonom 156 koní, mild-hybridný pohon s výkonmi 100 a 136 koní a pohon Q4 (4x4).
Rok 2024 prinesie aj aktualizácie pre modely Giulia, Stelvio a Tonale. Do predaja sa totiž dostane najnovšia výbavová verzia Tributo Italiano dostupná výhradne vo farbách Talianska, teda zelená, biela a červená. Tributo Italiano prináša aj obľúbené lakované plastové lemy karosérie pri SUV modeli Stelvio a prvýkrát pri modeli Tonale.
Na záver vám, čitateľom a fanúšikom ďakujem za priazeň a želám všetko najlepšie do roku 2024.