Budúce Fiaty sú za rohom

03.03.2022

Autor: FK

Posledný nový a samostatne postavený model od automobilky Fiat sme spoznali v roku 2020, išlo o plne elektrický Fiat 500. Odvtedy sme svedkami premiér modernizovanej Pandy, Tipa alebo Fiatu 500X. Starší zákazníci Fiatu stále čakajú na oživenie v B segmente a dobré správy hovoria, že sme veľmi blízko.

Olivier Francois už v roku 2020 uviedol, že pracujú na dvoch zásadne odlišných rodinách modelov - 500 a Centoventi

Prvá rodina "500" označená samostatným logom bude elegantná, ikonická a sexy. Štýlové stvárnenie jej pomôže siahať na vyššie cenovky a zabezpečiť tak má ziskovosť. Do tejto rodiny už pribudol plne elektrický Fiat New 500 a logom "500" sa už pýši aj modernizovaný Fiat 500X dostupný s novým elektrifikovaným pohonom 1.5 Hybrid.

Do "zámožnej" rodiny má v budúcnosti pribudnúť ďalšie auto. Pôjde o SUV, ktoré nahradí nie len Fiat 500X, ale aj zo dňa na deň prežívajúci Fiat 500L vyrábaný v Srbsku. Nový člen rodiny "500" bude mať rozmery, podľa ktorých by sme ho mali zaradiť do segmentu C. Od aktuálnej generácie Fiatu 500X teda porastie tak, aby dokázal uspokojiť priestorové potreby rodiny.

Nateraz sú to všetky avizované modely pre rodinu "500", jej rozvoj sa očakáva v roku 2024. Zatiaľ nie je známe, aký technický základ bude použitý, no predpokladá sa využitie koncernovej techniky Stellantis a konkrétne platformy CMP a jej elektrickej varianty.

Naopak praktickejšiu rodinu Centoventi čaká prudší rozvoj

Rodina koncepcie Centoventi príde ako rozumná voľba s maximálnym vnútorným priestorom, jednoduchým a geniálnym stvárnením a atraktívnou cenovkou. Je jasné, že cieliť chce na objemy predaja, preto aj v prípade verzií s elektrickým pohonom máme očakávať revolučne nízke ceny.

Najbližším modelom, ktorý príde do predaja v roku 2023, bude nepriamy nástupca Fiatu Panda. Čím bude pokračovať? Francois hovorí: "Panda supermini bude robustné, hranaté mestské auto - a bude to najbližšie, čo Fiat uvedie na trh v pokračovaní súčasnej Pandy. Potom tu bude aspoň jeden (ale pravdepodobne dva) zväčšené modely, ktoré budú pravdepodobne používať rovnakú architektúru Stellantis CMP".

Pokračuje: "Ak chcete priestor za peniaze - to je možno ďalší dôležitý aspekt pre naše B-SUV - ak naozaj chcete hranaté, krabicoidné, robustné a priestranné, to bude naša Panda a budeme sa toho držať".

Fiat Punto / Uno?

Hovorí sa aj o ďalšom aute B segmentu, trochu väčšom, teda nástupcovi niekdajšieho Punta. Francois hovorí: "Budeme mať auto v B-segmente (myslí tým novú Pandu) a potom to bude nové Punto? Bude to super Panda? Neviem. To sa dozvieme. Čo je veľmi dôležité, a tu máte môj úplný záväzok, je to, že na prvý pohľad - dokonca bez akéhokoľvek znaku alebo značky - ho spoznáte ako Fiat."

Zdá sa, že Francois sa rozhodol, že ťažiskom Fiatu budú vysoké objemy predaja malých vozidiel, čo automobilkám ako Opel a Citroen umožní ponúkať väčšie modely, ako napríklad plnohodnotné rodinné SUV. Francois ešte dodáva: "Moja predstava je pokryť alebo zamerať sa na autá s dĺžkou 3,7 metra až 4,3 metra," povedal. "Segment A, segment B, B-SUV krátke, B-SUV dlhé. To je ihrisko, na ktorom chceme hrať."

Čo bude s modelmi ako Tipo?

V poslednom desaťročí sa Fiat občas snažil zákazníkov zaujať aj vo väčších segmentoch. Avšak vývoj samostatných a nových verzií automobilov, ako sú Punto a Tipo bol pre Fiat neúmerne drahý. Náklady sa nepodarilo rozložiť ani zdieľaním medzi sesterské značky Chrysler alebo Jeep. Tomu má byť koniec, pretože ďalšie modely musia byť najmä ziskové. Čo to bude znamenať pre model Tipo, zatiaľ nie je známe.

Keďže je Fiat súčasťou koncernu Stellantis, je schopný využiť obrovské úspory. Myslí sa tým použitie hotových platforiem a motorov. Francois hovorí, že jeho náklady na vývoj kľúčových malých áut by sa v niektorých prípadoch mohli znížiť až o tri štvrtiny. Ak však hovorí o takýchto úsporách, je pravdepodobné, že budúce Fiaty budú poháňané výlučne existujúcimi motormi bývalého koncernu PSA PureTech a BlueHDi. Stalo sa tak už napríklad pri modeli Scudo a očakáva sa to aj pri budúcom Doble.

"Máme dôležitých partnerov a to Peugeot, Opel, Citroen, DS, ale dokonca aj Lanciu, ktorí sa zaoberajú výrobou malých a kompaktných európskych áut," povedal Francois. "Takže všetci potrebujeme viac-menej to isté, rovnaké technológie. Je zrejmé, že autá budú zásadne odlišné, ale základ sa dá zdieľať."

Rozvoj poslednej FIAT platformy

Napokon sa zdá pravdepodobné, že Fiat sa pokúsi vytvoriť ešte aspoň jeden variant z najnovšej platformy 500 - ktorá bola vyvinutá vo vlastnej réžii pred fúziou Stellantis. Táto architektúra by mohla byť mierne rozšírená pre vyššie uvedenú päťdverovú edíciu, čo umožňuje, aby neskorší nástupca existujúceho malého SUV 500X bol založený na úplne elektrických základoch STLA od spoločnosti Stellantis.