Fiat predstavuje Tipo a 500X 1.5 Hybrid

15.02.2022

Autor článku: FK

Proces elektrifikácie modelového radu Fiatu pokračuje uvedením noviniek 500X Hybrid a Tipo Hybrid. Novinkou nie je len samotný hybrid, ale aj štvorvalcový motor 1.5 Firefly pod kapotou Fiatu Tipo a 500X. Novinka je vždy spojená s novou 7 stupňovou automatickou prevodovkou.

48 voltový systém


Nový motor, ktorým sú vybavené modely 500X Hybrid a Tipo Hybrid je vyladený najmä na nízke prevádzkové náklady. Z koncernu FCA ide o najmodernejšiu technológiu, ktorá chce byť predovšetkým jednoduchá a zameraná na človeka, prezentuje sa pod hlavičkou "Tech it easy". Jednoduchosť systému zároveň Fiat prezentuje pod heslom "We plug, You Play". Ten nachádza svoje praktické uplatnenie práve v tomto motore.

Hybridný systém sa skladá z novej generácie motora FireFly - 1,5-litrovým 4-valcovým turbo benzínovým motorom s výkonom 96 kW (130 koní) a krútiacim momentom 240 Nm. Ten spolupracuje s novým elektromotorom s výkonom 15 kW (20 koní), uloženým v novej 7-stupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovke. Hybridný systém ďalej dopĺňa podporný elektromotor BSG, ktorý umožňuje tichý a 100% elektrický štart.

Nová 7 stupňová automatická prevodovka s integrovaným elektromotorom

Zároveň sa jedná o prvý hybrid od Fiatu, ktorý využíva elektromotor úplným odpojením benzínového motora. V prepočte je možné počas jazdy ostať benzínový motor odpojený v podľa merania v cykle WLTP až 47 % času. Ak vezmeme do úvahy samotný mestský cyklus, percento dosahuje až 62 %. Fiat hovorí, že podľa cyklu WLTP je možné dosiahnuť spotrebu naftového motora, resp. ešte nižšiu. Názorne to ukazuje na svojich údajoch:

  • 4,7 l / 100 km oproti 5,0 l / 100 km naftovej 1.6 Multijet v Tipe
  • 5,1 l / 100 km oproti 5,4 l / 100 km naftovej 1.6 Multijet v 500X.

Výhoda nového motora 1,5 Firefly Hybrid 48 V je ešte vyššia v porovnaní s predchádzajúcim motorom 1.3 Firefly použitom v  modeli 500X. V tomto prípade bolo dosiahnuté zníženie emisií CO2 až 11 % (v cykle WLTP) a to bez straty výkonu. Zároveň nie je narušený ani jazdný komfort vďaka prakticky nebadateľným prechodom medzi elektrickým a spaľovacím režimom.

Stabilný výkon

Tipo s motorom 1.5 Firefly Hybrid 48V zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a 500X za 9,4 sekundy, pretože elektromotor dodáva krútiaci moment takmer okamžite. Pohotovo podporuje výkon spaľovacieho motora a vyrovnáva krivku krútiaceho momentu. Eliminuje tak aj efekt turbodiery a zabezpečuje rýchlu reakciu na požiadavky akcelerátora. Fiat zdôrazňuje, že elektromotor zabezpečuje maximálnu účinnosť aj keď je vozidlo studené.

Možnosť elektrickej jazdy

Výhody hybridného pohonu na dvoch nových modeloch sú rozmanité, počnúc štartovaním v 100% elektrickom režime (e-launch). Ďalej je možné využiť výhody elektrického napájania pre funkciu e-creeping, ktorá je užitočná na vykonávanie krátkych a opakovaných pohybov vpred bez stláčania akcelerátora, napríklad v kolóne (e-queuing). Parkovacie operácie je možné vykonávať aj v 100% elektrickom režime, a to ako v prvom stupni, tak v spiatočke (e-parking). Hybridné napájanie je navrhnuté tak, aby rekuperovalo energiu pri brzdení aj spomaľovaní.

Fiat si od technológie sľubuje menej emisií a väčší rešpekt k životnému prostrediu. Zároveň upozorňuje na zvýšený komfort v oblasti menšej hlučnosti, vyššieho komfortu, ale aj zábavy vďaka plynulosti automatickej prevodovky a rýchlej odozve napájania. V neposlednom rade bude zaujímavá aj nižšia spotreba. Viac informácií by sme sa mali dozvedieť už čoskoro.