TEST Fiat Grande Panda HYBRID: znovuzrodenie Fiatu!
Konečne! Skríkol som si, keď som zasadol za volant nového Fiatu Grande Panda a s radosťou sa pustil do testu hybridnej verzie novinky. O to väčšiu radosť mám, pretože okrem plne elektrickej verzie bude najbližších pár rokov práve hybrid dominantnou predajnou verziou modelu Grande Panda. Ako tento model vznikol, z čoho čerpá, akú techniku ukrýva, a hlavne, aká je nová Grande Panda od Fiatu? Čítajte v článku...
Späť do svojej pozície
Ak ste si pred dvadsiatimi rokmi kupovali malé mestské auto, ktoré v prípade potreby odviezlo aj celú rodinu, nevynechali ste z výberu model Fiat Punto. Populárne auto B-segmentu s dĺžkou pod štyri metre a priestorom pre všetko potrebné. Fiat už od nepamäti patril medzi majstrov B-segmentu a mená ako 127, Uno a napokon tri generácie modelu Punto viedli triedu mestských áut ako predajmi, tak nápadmi a stvárnením.

Pozvoľne klesajúce čísla predajov tretej generácie Punta (199), ktoré poznáme pod názvom Grande Punto, Punto Evo a Punto predávané v rokoch 2005-2018 Fiat nechcel nechať len tak. Dizajn už plánoval jeho nástupcu a v štylistickom jazyku Fiatu 500 navrhoval tak nové Punto, ktoré by nieslo meno 600. Päťdverová päťstovka tak neuzrela svetlo sveta v sériovej podobe, John Elkann ju však počas tlačovej konferencie pri príležitosti uvedenia iného - "SUV-čkového" Fiatu 600 na trh ukázal na skici s tým, že pôvodnú 600-vku v čase plánovania Sergio Marchionne, vtedajší šéf FCA, zamietol.
V roku 2018 teda Fiat opustil B segment na šesť rokov, čo je takmer jeden generačný cyklus automobilu. Podpísalo sa to ako na strate pozícií, tak žiaľ aj na strate povedomia. Napraviť sa to snaží vďaka "databanke" skupiny Stellantis a po Fiate 600, ktoré si v evidencii vedie ako B-SUV, prichádza Fiat Grande Panda označená ako hatchback. Pritom však ide skôr o crossover a vďaka jej výške 1629 mm by ju nejeden človek nazval malé SUV.
Svoje meno Panda nesie vďaka jednoznačnej inšpirácii z prvej, "Giugiarovej" Pandy 141 z roku 1980 a prívlastok Grande dostala nie len preto, aby pripomenula Grande Punto, ale najmä preto, aby o sebe jasne naznačila svoj veˇˇľkostný skok z A do populárneho B-segmentu.
Druhý príchod
Od dvojnásobného návratu do B-segmentu si Fiat sľubuje zisk stratenej pozície. A popravde, Grande Panda má veľkú šancu tieto "stratené" roky dohnať. Grande Panda je totiž veľkolepým druhým príchodom. Od premiéry Fiatu 500 v roku 2007 je to asi najikonickejšie auto plné krásnych nápadov premenených na skutočne podarený produkt.
Dizajn sa priamo inšpiruje niekdajšou prvou generáciou Fiatu Panda (141) od Giorgetta Giugiara z roku 1980. Preberá z nej množstvo detailov a premieňa ich na výrazné proporčné prvky, ktoré si nemožno zameniť s akýmkoľvek iným autom od inej značky.
Zatiaľ čo Pandu z roku 1980 navrhla externá firma spomenutého Giorgetta Giugiara, tú súčasnú má na svedomí Francois Leboine a jeho tím. Po Renaulte 5 vychádzajúceho z konceptu Echo je to jeho druhý projekt premenený v sériové auto. Nová Grande Panda bola kompletne navrhnutá medzinárodnými členmi tímu v dizajnérskom centre Centro Stile Fiat sídliacom na Via Plava v Turíne.
Francois do Fiatu nastúpil v júni 2021 a vďaka ostrému nasadeniu všetkých zúčastnených už koncom júna s vedením konzultoval digitálny koncept nového dizajnérskeho smeru Fiatu. Ako sám dopovedá:
"V septembri sme už mali prvé penové modely v mierke 1:1, ktoré reprezentovali daný štýl, samozrejme bez finálnych detailov. Cieľom bolo otestovať balík štylistických prvkov Pandy z 80. rokov prevedený do väčšej mierky. V tom čase ma zaujímala reinterpretácia na modernom vozidle. Ak však rozoberiete Grande Pandu a pozriete sa na každý detail osobitne, nemá to nič spoločné s Pandou z roku 1980. Ale keď to všetko spojíte, stane sa z toho súčasná Panda! Vidíte, ako sa vynárajú obrysy pôvodnej Pandy, a to je sila tohto projektu."
Vývoj dizajnu novej Grande Pandy je špecifický aj tým, že počas návrhov dizajnéri nikdy nezhotovili hlinený model, ktorý je neodmysliteľným štandardom pri vývoji dizajnu auta. Ako ďalej Francois z interview z uvedenia modelu spomína:
"Po našich dvoch bielych penových modeloch sme prešli rovno do digitálnej fázy. Auto sme vyvinuli tak, že sme v digitálnom modeli zahrnuli všetky technické obmedzenia, ktoré sa objavili pri jeho vývoji, a ako referenčný model sme si vzali model z fázy výberu dizajnu a testovania zákazníkmi. "
Niektorí si možno spomeniete na koncepčný model Centoventi prezentovaný na 120. výročie značky v roku 2019. Štylisticky vychádzal plynulo z Pandy tretej generácie (312). Prečo sa však nepremenil na sériové auto?
Prvým dôvodom je, že nefungoval na novú multienergickú architektúru Smart Car. Proporčne by sa musel zásadne zmeniť a preto tím vyvinul nový štylistický jazyk, ktorý Fiat použije minimálne pre ďalšie tri modely. Druhým dôvodom je, že nová Grande Panda mala za cieľ ikonicky oživiť B-segment a teda zväčšiť sa od všetkých pôvodných generácií Pánd o jeden segment.
Pri vývoji nového dizajnového jazyka a samotného modelu Grande Panda výrazne pomáhala ušetriť čas aj umelá inteligencia. Na základe vkladaných myšlienok a riešení bolo vygenerovaných množstvo nápadov, z ktorých niekoľko vidíme aj na sériovom aute. Čerešničkou z vývoja Grande Pandy je, že tím prezentoval svoj návrh autorovi prvej Pandy - Giorgettovi Giugiarovi, pričom sa stretol s uznaním.
Grande Panda bola prvýkrát verejnosti naznačená digitálnym dizajnovým konceptom predstaveným vo februári 2024.
Digitálny koncept Fiat Panda z februára 2024
Ako ju vidím ja?
Grande Panda sa skutočne podarila. Kričí z nej nápad, genialita a určitá správa, že tomuto produktu sa venovala obrovská pozornosť. Všímajúc si všetky záhyby nárazníkov, prelisy na dverách, nádherné zadné svetlá, či množstvo prvkov odkazujúcich na slávnu históriu Fiatu vrátane fabriky Lingotto v Turíne hovorím, že toto je "najfiatovejší" Fiat od uvedenia retra 500-vky z roku 2007.
Náramne sa mi páči futuristická predná maska odkazujúca na prvé digitálne videohry, či svetlá s pixel-led motívom evokujúcim svietiace okienka turínskej fabriky. Zvlášť po tohtoročne aprílovej návšteve tieto detaily vnímam silnejšie a jednoznačne vo mne vzbudzujú veľké sympatie. Pozrite sa sami do galérie...
Vyzdvihnúť musím zadné svetlomety. Tento detail, ktorý niekomu pripomína kocku lega, písmeno X, je jedným z najcharakteristickejších prvkov zadnej časti. Zvislé zadné umiestnenie pohľadovo odkazuje na prvú Pandu a prevedenie zase prudko evokuje veľmi moderné auto. Svetlomety pod čírym krycím sklom svietia spolu naraz s denným svietením a pri brzdení sa všetky krásne rozsvietia.
Z praktického hľadiska by som však určite podstúpil s vlastníctvom Grande Pandy ochranu prednej masky minimálne priehľadnou fóliou a z príslušenstva dokúpil ochranné plastové písmenká PANDA do prelisov na dverách. Dôvodom je, že predná maska je príliš kolmá a jej lesklá čierna plocha je rovno na rane. Hoc aj amatérske olepenie prednej masky určite pomôže. Trojrozmerné písmenká PANDA vlisované do plechu dverí sú krásne, ale predsa len môžu byť ohrozené mestskými kvetináčmi, či betónovými stĺpami podzemnej garáže.
Poďme dovnútra
Za návrh interiéru bol zodpovedný Michele Longo, Vincenzo Vullo riadil farebnosť. Tvarová inšpirácia ja jasná, vidíme tu Lingotto, kam sa len pozrieme. Turínska továreň preslávená testovacou dráhou na streche ovenčila Grande Pandu na množstve miest. V ovále nájdeme celú palubovku, stredový tunel, kľučky dverí a dokonca aj opierky hlavy sedadiel.
A čo tá modrá?
Grande Panda má tak trochu netradičné farebné stvárnenie. Možno by som namiesto čierneho stropu privítal svetlý, ale zato modrú nemením. V Pandách má jednak celkom tradíciu a sivá, či čierna by tu nemohla byť už z princípu. Modré plastové výplne totiž obsahujú až 140 recyklovaných tetrapakov na každé auto. Výrobná technológia a spracovateľské možnosti neumožňujú spomenuté čierne, či sivé sfarbenie - vďakabohu - v týchto letných mesiacoch, pretože interiér sa neprehrieva tak ako typické čierne interiéry.
Inak keby ste neverili tým tetrapakom, začnite skúmať modré plasty - skutočne tu nájdete trblietky hliníkových čiastočiek z vnútorných strán obalového materiálu.
Obklady sú v kontraste so žltými linkami, bielym plastom a bambusovým vláknom príjemné na pohľad a dotvárajú príjemné miesto pre relax. Bamboox podrthuje taliansky pôvod, pretože jeho čalúnenie vyrába vyrába rýdza talianska firma FIDIVI. Obsahuje až 33% bambusových vláken a vďaka unikátnemu spôsobu výroby nebude ani jedna Grande Panda v tomto mieste stopercentne rovnaká ako akákoľvek ďalšia.
Viem si predstaviť sem sadať každý deň a myslím, že za to môže práve farebné zladenie. Modrá farba spolu so svetlými dekormi palubnej dosky pôsobí vyrovnane a zďaleka si v Pande nepripadám ako v hračkárstve. Skutočne sa oddeleniu Color&Trim podarila skvelá práca.
Mäkké štvorcové vankúšiky na sedadlách verzie La Prima odkazujúce na okná fabriky rozmaznávajú pri inak tuhšom tele samotných sedadiel. Vzhľadom k tejto skúsenosti by som nešiel do lacnejších sedadiel verzií Pop, Icon a RED (elektrická výbava). Príjemnou kožou čalúnený volant v dvojfarebnom prevedení je o chlp menší a s hrubším vencom, na aký sme zvyknutí. Je nastaviteľný pozdĺžne a výškovo, a v balíku Winter dokáže byť aj vyhrievaný. To napríklad 600-vka nedokáže!
Ilustračná galéria z turínskej fabriky Lingotto a jej vybrané prvky
Inak je rozsah nastavenia sedadiel mne, 187 cm vysokej osobe, plne postačujúci, výšku možno u verzie La Prima nastaviť dokonca aj spolujazdcovi. Zadné sedadlá sú delené v pomere 60/40 a napriek tomu, že nie sú tak variabilné ako v prvej Pande, sú rovnako dobre čalúnené ako tie predné. V zadnej časti s dvoma nabíjacími zásuvkami pre USB-C sa ešte nachádzajú praktické vrecká pre smartfóny vo vyvýšenej časti predného sedadla.
Grande Panda vyslovene prekvapí miestom na zadných sedadlách. Už pri elektrickej verzii, ktorej priestor z podlahy odoberá batéria, je posed vzadu priestorovo postačujúci aj pre dospelých. Hra sa mení v prípade hybridnej verzie, kde je hlbšia podlaha. Priestorová ponuka naberá nový rozmer a aj urastený človek s výškou 190 centimetrov si sem sadne bez akýchkoľvek obmedzení. Vďaka hranatému a štvorcovo tvarovanému oknu sa tu necítite ako v tanku a von vidí aj malé dieťa.
Batožinový priestor je rozhodne niečo, čím sa Grande Panda môže pochváliť. Najväčších 412 litrov hybridnej verzie v danej triede je síce fajn, no v dnešných metodikách majú litre len orientačnú hodnotu. Okrem vysokej nakladacej hrany si zaslúži len chválu vďaka vysokému a pravidelne tvarovanému rozloženiu.
Pod hrubým "flísom" odhlučneným dnom nájdeme priestor na lepiacu sadu v prípade defektu a samotný výlisok plechu ukrýva aj priestor pre umiestnenie rezervného kolesa. Pochvalu si zaslúži aj eliminácia vibrácií bitumenovými plátmi na rozdiel od Fiatu 600, kde inžinieri neuštedrili nič okrem plátku flísu. Je to detail, ale citeľný, pretože pri jazde 600vkou ide zo zadnej časti viac dunivého zvuku v porovnaní s Grande Pandou.
Koncepčne podarená
Aj keď je po sklopení sedadiel kvôli ekonomicky zameranej platforme prítomný výrazný schod, úžitkovosť sa ukáže na výške interiéru. Ako už bolo spomenuté, interiér Grande Pandy je priestranný, s dobrým výhľadom do každej strany. Nízke zadné okno pri parkovaní supluje parkovacia kamera, preto by som ju pri voľbe výbavy nevynechal. Je síce menej kvalitná na zobrazovanie, ale informačnú funkciu plní skvelo.
Niektorí Pandisti určite napomenú chýbajúce tretie okienko dvoch generácií Pánd 169 a 312. Rozhodne by sa sem z praktického hľadiska zišlo, stratila by sa však náväznosť dizajnu na prvú Pandu 141.
Porovnanie modelov Panda 169 100HP, Panda 312 4x4 Cross a Grande Panda 326
Pochváliť treba aj odkladacie schránky - do dverí sa vojde aj 1,5 litrová fľaša vody, stredový tunel ukrýva praktické miesto pre uloženie a nabíjanie smartfónu, palubovka má okrem Bambooxu, ktorý presunul airbag spolujazdca do stropu, aj typickú fiaťácku poličku na drobnosti a nechýba ani klasická schránka pred spolujazdcom, ktorá však nie je osvetlená.
Keď sme už pri osvetlení, interiér neobsahuje žiadne zbytočné ambientné podsvietenia, čo nepredražuje jeho koncept. Kde už ale osvetlenie chýba, je miesto nad zadnými sedadlami. Nie je tu absolútne žiadne osvetlenie, takže v prípade ukladania detí do sedačky si budete musieť posvietiť smartfónom, alebo to urobiť v spamäti. Vadilo mi aj typické stellantisácke spätné zrkadlo s integrovanou smerovkou - v noci môže niekomu jej ostré svetlo výrazne prekážať a ja sa hlásim ako exemplár, ktorému prekáža.
Zorientujme sa vo výbavách
Čo stojí testovaná Grande Panda? Je vo verzii La Prima, ktorá štartuje podľa aktuálneho cenníka platného k 1.6.2025 na akciovej cenovke 21.490 € s DPH. K nej sa pripláca za červenú farbu Passione 450 € a balík Winter za sumu 350 €. Spolu je teda cena testovanej Grande Pandy hybrid 22.330 € s DPH. Aká je ale celá ponuka?
Hybridná verzia štartuje v troch výbavách. Za základnú cenovku 17.490 € s DPH je prvou voľbou verzia POP, ktorá síce stačí pre denné používanie, ale oproti testovanej verzii La Prima je ochudobnená okrem iného o pixel-led svetlomety (vpredu a vzadu sú odlišné halogénové), o akustické čelné sklo, aerodynamický spojler, kontrastné farebné doplnky karosérie, Bamboox a hlavne to chvályhodné čalúnenie sedadiel. Dostanete ju na čiernych 16" diskoch kolies s pneumatikami rozmeru 205/60 R16.
Druhou v ponuke je už tak trochu konfigurovateľná verzia ICON za 19.790 € s DPH. K nej možno priplatiť balíky Style za 1350 €, Style&Winter za 1550 € a balík Tech za 700 €. Čo ja rozhodne odporúčam, ak nechcete vyslovene len účelové auto na presuny, je testovaná verzia La Prima za základnú cenu 21.490 €, kde ide priplatiť už len za balík Winter s troma stupňami vyhrievania predných sedadiel, kompletne vyhrievaným čelným sklom a volantom, všetko za 350 €.
Špecifickou je výbava RED pre elektrickú verziu, s ikonickými bielymi plechovými diskami. Tu sme však pri hybride, ktorého ponuku výbav bude kopírovať aj verzia 1.2 Turbo bez hybridu a s manuálnou prevodovkou, ktorá sa ukáže do konca tohto roka.
Inak za farby sa pripláca vždy 450 € a základnou je červená Passione. Výnimku tvorí výbava La Prima, ktorá je štandardne nalakovaná do žltozelenej metalízy Limone - skutočne naživo krásne žiarivá ako dobre kyslý citrón.
Aká je technika Grande Pandy?
Napriek tomu, že ide o pomerne lacné auto s dôrazom na jednoduché technické riešenia, ktoré sú lacnejšie na vývoj a výrobu, Grande Panda predsa len ukrýva niekoľko inovatívnych prvkov. Okrem množstva "funky" detailov karosérie, ktoré ako nie len že zvyšujú hodnotu celého auta, tu nájdeme aj zaujímavé technické riešenia.
Grande Panda stojí na platforme Smart Car od skupiny Stellantis. Ide o pôvodne pre Indiu vyvinutý skelet, ktorý v rámci prerábky pre Európu dostal výrazne vylepšenú skladbu vysokopevnostných materiálov pre výstuhy, deformačné zóny a rôzne iné časti. V rámci programu Smart Car je Panda súčasťou tretej vlny, v ktorej budú celkovo na trh uvedené štyri autá s touto architektúrou - všetko pod značkou Fiat.
Smart Car, berúc do úvahy ako čisto podlahovú plošinu, vychádza z platformy CMP 2. generácie, pričom zvlášť pre elektromobily sa líši typom usporiadania batérie do "placky" pod sedadlá pasažierov. Aj keď je Grande Panda koncepčným súrodencom modelov Citroen C3 a C3 Aircross a Oplu Frontera, má zásadne odlišné opláštenie karosérie, líši sa množstvom detailov a dostala vlastný podvozok, to znamená pružiny, tlmiče a geometriu.
Fiat Grande Panda na prednej náprave používa špecifické tlmiče typu HRS, ktoré obsahujú dorazy s pružinou. Cieľom je hlavne zlepšiť komfort jazdy a znížiť úroveň otrasov posádky pri prejazde väčších nerovností, kedy koleso narazí na doraz tohto tlmiča. Predné zavesenie je typu McPherson, vzadu je klasická tuhá náprava a Panda tu má aj klasické tlmiče. Inak, nejedná sa o prevzaté tlmiče Citroenu, je to špecifický komponent pre Pandu.
Zaujímavosťou elektrickej verzie je nová konštrukcia elektromotora, ktorá redukuje hmotnosť a aj priestor pod prednou kapotou. Grande Panda totiž má elektromotor s integrovaným invertorom a reduktorom do jedného obalu. Kompaktné riešenie je ľahšie a menej tak zaťažuje prednú nápravu. Aj vďaka batérii typu LFP s ukážkovou životnosťou je elektrická verzia od hybridnej ťažšia len o vyše 200 kilogramov.
Hybridná Grande Panda s prevádzkovou hmotnosťou 1315-1355 kg (podľa výbavy) nepatrí medzi najľahšie vozidlá, no v súčasnej dobe ide o prijateľnú hodnotu vzhľadom na hmotnosť hybridného systému, veľkosť auta v zvislom smere, použitie vysokopevnostnej ocele, či umiestnenie automatickej prevodovky.
Pod kapotou Pandu poháňa sústava preplňovaného trojvalca s objemom 1,2 litra s označením T-gen 3. poháˇnaný reťazovým rozvodom. Trojvalec má maximálny výkon 74 kW, teda 100 koní a krútiaci moment 205 Nm. Využíva turbodúchadlo s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek a samostatným chladiacim okruhom pre dochladzovanie aj po vypnutí motora. Sústavu dopĺňa hybridná automatická prevodovka - pôvodne od firmy Punch, ktorú Stellantis v súčasnosti preberá pod svoje krídla. Prevodovka má šesť stupňov a označuje sa ako dvojspojková. Priamo v nej je integrovaný elektromotor s výkonom 21 kW, teda 29 koní, pričom maximálny krútiaci moment elektromotora je 55 Nm. Systémový výkon motorov je 81 kW, teda 110 koní.
Elektrická energia v 48 voltovom systéme je akumulovaná v batérii typu NMC pod sedadlom vodiča. Z kapacity 0,876 kWh je využiteľných 0,432 kWh a táto kapacita sa dopĺňa rekuperáciou pri brzdení prostredníctvom štartérgenerátora. Energia sa využíva pre elektromotor v prevodovke, ktorý vďaka priamemu napojeniu na hnaciu nápravu preberá väčšinu ľahších úkonov - pohýnanie sa, parkovanie alebo plachtenie s jemným stlačením akcelerátora, hýbe Grande Pandou sám. Technológia je dobre známa z celého koncernu Stellantis a využíva sa v desiatkach modelov.
Ako Grande Panda jazdí?
Typické mestské a prímestské naladenie, no nebojí sa ani diaľnice. V rámci mesta musím vyzdvihnúť dobrú ovládateľnosť . Napriek tomu, že riadenie je pomerne preposilované, nad autom je dobrá kontrola a aj spätná väzba od kolies. Vďaka výbornemu polomeru otáčania len 5,45 metra sa auto otočí obrazne povedané na jednoeurovke. Zľahčuje to parkovanie a manipuláciu v meste.
Okresková jazda plná zákrut odhalí menej ambiciózne nastavenie prevodového pomeru riadenia. Niektoré prejazdy zákrutami si vyžadujú viac práce a sily na volante, ako by človek čakal. Možno je to subjektívne, ale rýchlo som si zvykol na to, že Grande Panda je skôr skôr pohodovým typom spoločníka pri jazdách zákrutami.
Diaľničný cyklus, ktorý nepatrí medzi priority takéhoto typu auta, ma naopak pozitívne prekvapil. Panda je stabilná aj vo veternom počasí, nerovnosti si rozkúskuje a zhltne v tlmičoch a len jemne sa pohupuje aj cez väčšie výmole slovenských rýchlostných ciest. Ani dvadsať kilometrov za hodinu nad limitom som nemal pocit malého auta a pokojne si takéto cestovanie viem predstaviť aj na dlhšie trasy.
Práve v diaľničnom cykle Panda využíva svoje hranaté tvary pre aerodynamicky efektívne naladenie. Odtrhové hrany v prednom nárazníku a na zadných svetlometoch obstarávajú usmernenie prúdu vzduchu, predné kolesá majú ukážkovo malý priestor medzi ich obdovom a plastovým obkladom blatníka. Prúdenie vzduchu po boku karosérie usmerňujú aj špecificky tvarované plastové prahy za predným a pred zadným kolesom.
Kabína svoje kvality ukazuje najmä na hranici čelného skla a dverí, kde tečúca voda jasne poukazuje na dobre zvládnutý A-stĺpikový vír. Spoznáte to podľa toho, že voda zotretá z čelného skla nejde v prúdoch na bočné sklo ale rovnomerne prúdi nahor, pričom zachováva výhľad do spätného zrkadla.

Akustika Grande Pandy zodpovedá B-segmentu. Určite nájdeme aj tichšie autá, no brať je potrebné do úvahy aj fakt, že Panda je pomerne vysoké auto so sériovými strešnými nosičmi (pre La Prima). Konštruktéri tu napriek tomu odviedli skvelú prácu, ktorú je počuť aj pri samotnom zatváraní nie len predných, ale aj zadných dverí.
Predné a zadné podbehy sú dodatočne obalené syntetickou tkaninou nad plastovými výplňami kolies, medzi A-stĺpikmi a prednými blatníkmi sa nachádza hrubá penou vyplnená prepážka, všetky dvere majú dvojité semišové tesnenie dosadajúce na karosériu a v spodnej časti aj zdvojené gumové tesnenie. Pochvalu si zaslúži aj vytlmenie zadných podbehov z vnútornej strany - do interiéru a batožinového priestoru flísovou tkaninou. Dobré je odtlmenie motora a podlahy pomocou hrubej vrstvy penovej výplne umiestnenej na motorovej prepážke a zo spodnej strany koberca.
Hluky sa objavujú vo väčšine prípadov najmä od odvaľujúcich sa kolies. Možno za to môže aj použitý typ pneumatík značky Good Year so šírkou 205 mm. Ak by v tomto smere bola Grande Panda utíšená o nejaké desatiny decibelov, šlo by o naozaj tiché a komfortne akusticky naladené auto.
Má nejaké to športové srdce?
Panda pôsobí po prvých metroch jazdy skôr napnutým a tuhým dojmom. O to viac posádku prekvapí, že pri jazde po cestách v zlom stave sa predok veľmi pekne prehupuje, drží svoju úroveň a tlmiče si odvádzajú v tichosti svoju skvelú prácu. Aj väčšia nerovnosť znamená len jemné prehupnutie, kedy kolesá dosadnú na pružinové dorazy, čo rozhodne zvyšuje jazdný komfort.
Subjektívne som mal trochu zmiešaný pocit iba z toho, že predná časť s HRS tlmičmi je ukážková a krásne sa prehupuje, pričom zadok občas trochu tuhšie a hlavne hlučnejšie podupával. Bral som to ako charakter auta a vcelku som si po niekoľkých kilometrov na toto zvykol. V tomto smere je však súrodenec Fiat 600 o chlp lepší, ale nie tak poddajný ako Panda.
Skrátka, Panda za celý týždenný test zvládla rôzne typy komunikácií. Osvedčila sa mi aj na retardéroch a veľkých prepadoch neudržiavaných sídliskových uličiek. Na to, že ide o úplne obyčajný podvozok lacného auta, splnila moje očakávania nadmerne dobre. Asi najviac som bol spokojný práve s tým, že pôsobí tuho, ale dokáže absorbovať viacero nerovností. Najmenej ma uspokojilo riadenie, ktoré je však pre tento typ auta typické, no v danej triede absolútne postačujúce.
Infotainment a zábava
Vodič má pred sebou 10" veľký displej s rôznymi možnosťami zobrazenia informácií. Prepína sa pomocou pravej páčky tlačidlom a fyzickým tlačidlom na ľavej strane volantu. Asi najviac mi vyhovoval režim s najväčším ukazovateľom rýchlosti, ktorému vľavo prilieha stav paliva a vpravo teplota chladiacej kvapaliny.
Infografika ponúka aj možnosť zobrazenia práve využívaného jazdného režimu - či už ide o jazdu len na elektromotor, jazdu na spaľovací motor alebo rekuperáciu. Stav nabitia batérie a otáčkomer by ste tu hľadali márne, verzii s automatickou prevodovkou to však môžeme odpustiť.
Stredový dotykový displej infotainmentu je zhruba rovnako veľký. Odozva na dotyk je výborná a rýchlosť postačuje. Testovaná verzia je obohatená aj o vstavanú navigáciu, ktorej ovládanie a vlastnosti by som zaradil medzi prednosti auta. Rýchlo som sa v nej zorientoval, intuitívne ju nastavil, klávesnica pre zadávanie cieľa je dostatočne veľká a informácie prehľadné. Človek rozmaznaný z luxusnejších áut by možno namietal, že jej pokyny sa nepremietajú do displeja pred vodičom, v tejto triede je to však akceptovateľné.
Ekonomika? Vyplatí sa hybrid?
Zatiaľ máme len hybrid, takže ak chcete benzínové auto, je to jediná voľba. Ponuku neskôr rozšíri spomínaná kombinácia čisto benzínového motora a manuálnej prevodovky. Ekonomika prevádzky hybridnej verzie je však mimoriadne zaujímavá.
Mestská spotreba udáva vynikajúce výsledky - mesto ranná špička so zapnutou klimatizáciou len 4,1 litra po 17 kilometrovej jazde. Mestská spotreba počas dňa s dynamickejším jazdením sa vyšplhala na 4,4 litra. Je to mild-hybrid a na takúto koncepciu je to perfektný výsledok.
Spotreba na okresnej ceste je závislá od typu cesty. Ak zvyknete plachtiť medzi 75 a 95 kilometrovou rýchlosťou, dostanete sa bez problémov pod 3 litre benzínu. Práve pri nízkej požiadavke na výkon dokáže Panda podstatnú časť jazdy plachtiť na elektromotore. Tempomatová jazda po rovine potom prinesie 4,9 litrovú spotrebu.
Diaľničné tempo 135 km/h prinieslo spotrebu z Bratislavy do Košíc na úrovni 5,9 litra benzínu s využitím potenciálu motora. Na opačnej ceste v hustom daždi a s dvojhodinovou kolónou pri Žiari nad Hronom priniesla spotrebu 5,3 litra benzínu. Podľa mňa super, pretože na ceste som sa nijako neobmedzoval a kamióny s pomalšími vodičmi predbiehal bez ohľadu na čo najlepší výsledok spotreby.
Pokiaľ jazdíte v meste, dokážete predvídať a ste citlivý na akceleračný pedál, s hybridom je možné dosiahnuť skutočné skvelé spotreby. Ani diaľničné tempo nevyháňa spotrebu prudko vysoko. Aby som však len nechválil, trochu mi vadí, že s automatickou prevodovkou je možné komunikovať len akceleračným pedálom. Preto citlivosť pri pohýnaní, predbiehaní a podobne.
Záver
Grande Panda na mňa urobila dojem najmä tým, ako narástla a hlavne tým, že je to Fiat, ktorý opäť dokáže zaujať svojim netradičným talianskym stvárnením. Je pekná, ale aj praktická. Jej vlastnosti - či už jazdné, úžitkové alebo ekonomické z nej v dnešnej ťažkej automobilovej robia naozaj rozumnú voľbu a to všetko za prijateľné peniaze. Zabudnite na drahé B-SUV segmenty, Grande Panda splní svoju službu omnoho lepšie!
Plusy
- podarený dizajn s funkčnými prvkami
- príjemný interiér testovanej verzie La Prima
- jednoduchá skladba výbav
- reálne výhody hybridného systému v meste
Mínusy
- cenovka základnej verzie by mohla ísť ešte nižšie, zmení to však príchod manuálu
- menšia ovládateľnosť pri rýchlejšej jazde okreskami a zákrutami
- absencia svetla nad zadnými sedadlami
Vozidlo do testu zapožičal importér Fiat Slovensko.