Renesancia Lancie spustená: už žiadne koncepty, ale sériové autá!
Autor: Stellantis Fans
Príbeh novodobej Lancie sa začal písať ihneď po vzniku koncernu Stellantis. Generálny riaditeľ Carlos Tavares trval na jej znovuzrodení a tak sa ocitla v prémiovom "klastri" medzi značkami Alfa Romeo a DS Automobiles. Kedže po starodobej Lancii neostalo nič okrem oddelenia Color&Trim, ktoré sa staralo o súčasný Ypsilon, novovybudovaný tím na čele s manažérom Luca Napolitanom začal budovať značku takmer z nuly. Za dva roky intenzívnych prác má značka ambiciózny plán. Takto bude vyzerať!
Po štylistickom koncepte "sochy" zvanej Pu+Ra Zero predstavenej koncom roka 2022 a funkčnom koncepte Pu+Ra HPE ilustrujúcom budúci smer dizajnového ale aj materiálového zamerania značky prichádzajú na rad sériové modely. Toto všetko o nich doposiaľ vieme.
Lancia Ypsilon
Aby značka nadviazala na posledný model a priniesla čerstvý vietor do segmentu, v ktorom doposiaľ pôsobila, ako vstupný model zvolila Ypsilon. Nová generácia mestského hatchbacku na rozdiel od súčasnej generácie vyrábanej od roku 2011 sa zameria na širšie spektrum zákazníkov. Doposiaľ to boli najmä ženy žijúce vo veľkomestách. Nový hacthback bude väčší, svalnatejší, technologicky a materiálovo prepracovaný. Na dĺžku bude mať niečo cez 4 metre, jeho výška bude 1,44 metra.
Podvozkovým základom sa stala druhá generácia platformy CMP a to v elektrickej verzii a vo verzii určenej pre pohon na spaľovací motor. Nová Lancia Ypsilon využije konkrétne usporiadanie známe z modelov Peugeot 208 a Opel Corsa. Na rozdiel od nich však dostane výrazne prepracovanú karosériu a interiér, nebude to teda akýsi rebrand. Pôjde o skutočne individualistickú Lanciu.
Dizajn Lancie Ypsilon nadviaže na koncept Pu+Ra HPE. Konkrétne z tohto konceptu si malý hatchback prevezme prednú časť, v ktorej uvidíme nový čierno sfarbený "kalich" typický pre Lanciu. Bude nadväzovať na prednú kapotu a bude viac zaoblený. V elektrickej verzii bude dokonca kompletne podsvietený. Klasické svetlomety nečakajme, presunú sa totiž nižšie do predného nárazníka, podobne ako na koncepte Pu+Ra HPE. Svetlomety budú plne LED diódové s matrix technológiou.
Plochy karosérie nového Ypsilonu budú veľmi plynulé a čisté. V zadnej časti by mal byť umiestnený čierny spojler, na čierno lakovaná lišta spájajúca zadné svetlomety. Tie by mali byť veľmi podobné ako na koncepte Pu+Ra HPE, dokonca by mali rovnako voľne stáť v priestore!
Nová Lancia Ypsilon sa postupne začína odhaľovať v týchto dňoch. Pozornosť sa púta najmä na interiéry, na ktorých Lancia pracuje so svetoznámou talianskou značkou nábytkov Cassina. Interiéry Lancie by mali navodzovať pocit domova a Ypsilon nebude výnimkou. Inšpirácia svetom bývania bude rozpoznateľná napríklad na ambientnom podsvietení, použitých látkach, špecifickom koberci alebo typickými talianskymi zamatovými látkami sedadiel.
V Ypsilone debutuje aj absolútne individuálne rozhranie HMI pôvodom z Lancie s názvom SALA - Sound, Air, Light Augmentation. Prispôsobí klimatizáciu, hudbu, ambientné osvetlenie a prostredie dvoch 10" veľkých displejov - v strede palubnej dosky a pred vodičom.
Najprv limitka v elektrike, neskôr hybrid
Ako sama automobilka uviedla, najskôr príde na trh plne elektrická verzia - bude to limitovaná edícia Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina. Pôjde o 1906 kusov Lancií Ypsilon, ktoré budú mať pod kapotou známu techniku 156 koní výkonného elektromotora čerpajúceho energiu z 54 kWh batérie integrovanej v podlahe. Dojazd sa očakáva nad úrovňou reálnych 400 kilometrov. Kompletné predstavenie tohto Ypsilonu je naplánované na február 2024.
V lete príde 48V hybrid. Bude to teda Lancia Ypsilon so spaľovacím motorom 1.2 EB3 Turbo s výkonovou verziou 100 a pravdepodobne aj 136 koní. Výkon motora bude na kolesá distribuovať šesťstupňová automatická prevodovka s integrovaným elektromotorom, pričom Ypsilon bude schopný krátke úseky jázd poháňať práve elektromotor. Tento hybrid bude samodobíjateľný a bude predstavovať základnú ponuku radu Ypsilon.
Príde aj ostrá verzia HF
A definitívne schválená bola koncom septembra 2023. Spoznať by sme ju mali vo februári 2025, teda rok po predstavení sériovej Lancie Ypsilon. Najostrejšia verzia nazvaná HF bude mať špecifický bodykit karosérie, rozšírený rozchod kolies, o čom svedčí aj o 2 centimetre väčší údaj na šírke. Ypsilon HF bude len plne elektrický a do vienka dostane výkon 240 koní! Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prezradil sám generálny manažér Luca Napolitano, bude to 5,8 sekundy - slušné na malý hatchback!
Ďalšími modelmi budú Gamma a Delta
Ako ďalší v poradí v roku 2026 príde plnohodnotný model Gamma - vlajková loď značky. Pôjde o akýsi sportback, ktorý doplní rozšírený segment C. Na tomto modeli chce značka ukázať, čoho je schopná. Dočkať sa teda máme výrazne elegantného dizajnu a skutočnej obývačky v interiéri. Gamma využije novú koncernovú platformu STLA Medium a v ponuke sa ráta len s elektrickou verziou v niekoľkých výkonových úrovniach.
Aj z modelu Gamma dorazí ostrá verzia HF. Luca Napolitano pre Quattroruote potvrdil, že bude mať pohon všetkých štyroch kolies a okrem iného potvrdil, že dizajn tohto modelu bude zmrazený koncom roka 2023, aby v roku 2026 mohla byť sériová verzia Lancie Gamma v predaji. Jej výroba sa uskutoční v talianskej továrni v Melfi.
To, na čo najviac fanúšikovia Lancie čakajú, je model Delta. Lancia si ho necháva na záver ambiciózneho plánu, pretože na ňom chce dlhodobo pracovať a aplikovať skúsenosti z uvedenia dvoch modelov - Ypsilon a Gamma. Nová Delta je zatiaľ v dizajnových skiciach a koncepčných návrhoch. Ako Luca Napolitano tvrdí, dávajú si na tomto modeli výrazne záležať, pretože výsledkom má byť skutočne ostrá a výrazná Lancia hodná svojho mena.
Delta rovnako ako Gamma využije koncernovú platformu STLA Medium, v ponuke bude pohon predných ale aj všetkých štyroch kolies a počíta sa rovnako len s plne elektrickou verziou. Lancia Delta bude najvýkonnejším modelom značky a ak máte obavu z toho, že pôjde o ťažký elektromobil, mýlite sa. Luca Napolitano prisľúbil dokonalú agilitu vďaka nízkej hmotnosti. Na trhu by sme ju mali vidieť v roku 2028.
Tak teda držme Lancii a jej renesancii palce!