Prichádza LANCIA YPSILON piatej generácie

17.02.2024

Tak už je oficiálne vonku. Vo valentínsku stredu dvadsiateho štvrtého roku bola predstavená po správnosti piata generácia (datujeme od modelu Y10 typ 156) modelového radu Ypsilon od slávnej talianskej značky Lancia. V rodokmeni je to v poradí druhý hatchback pod menom Ypsilon s piatimi dverami a svojim predchodcom neostáva nič dĺžny ako po stránke dizajnu, tak aj tradíciám značky Lancia.

Čítanie je rozdelené do štyroch kapitol

  1. Vznik auta a očakávania
  2. Dizajn exteriéru a interiéru
  3. Technika modelu
  4. Ceny a dostupnosť po svete


Vznik auta a očakávania

Ypsilon vznikol vďaka fúzii PSA a FCA

Luca Napolitano bol v roku 2021 poverený strategickou úlohou. Vrátiť Lanciu na európsky trh ako plne rešpektovanú a hrdú značku. Trval na tom samotný CEO Stellantisu - Carlos Tavares. Už pár dní po rozhodnutí neostalo pri prísľuboch, ako to bolo zvykom u taliaskych značiek z posledných rokov. Ypsilon s kódom projektu L21 bol jeden z prvých odsúhlasených projektov, na ktorom sa dohodli PSA a FCA v novovzniknutom koncerne Stellantis. 

Pre urýchlenie vývojových aktivít a samozrejme vstup do rizika, že Ypsilon sa vôbec nemusí predávať na desiatky tisíc kusov, bolo rozhodnuté, že technický základ poskytne  platforma e-CMP/CMP 2. generácie, pričom pre urýchlenie vývoja boli použité aj niektoré vonkajšie panely karosérie z už existujúcich modelov. Tak ako majú spoločné Opel Corsa a Peugeot 208 strechu, stropnicu, A-stĺpiky a čelné sklo, tak ich preberá aj nový Ypsilon.

Napokon sa vývojové aktivity rozbehli do takej miery, že všetky ostatné časti karosérie sú úplne nové. Lancia teda odviedla skvelú prácu. Ak si vezmete, že tri roky dozadu sme hovorili o úplne mŕtvej značke bez akéhokoľvek dizajnového alebo konštrukčného oddelenia, dnes hovoríme o plne obnovenej značke s vlastným tímom, ktorý dokázal v extrémne krátkom čase priviesť na trh hotový produkt a pracuje na masívnych ivnestíciách do stavby showroomov po celej Európe. Znovuzavedenie značky na trh môže byť drahšie ako priviesť na trh samotný produkt.

Odsúhlasené obrovské investície preústili do oznámenia, že na desať rokov dopredu naplánuje Lancia tri modely a ich športové deriváty označené "HF". Prvým je predstavovaný Ypsilon a jeho športová verzia HF pre rok 2025, druhým je päťdverový fastback/sportback Gamma pre rok 2026 s plnohodnotnou interpretáciou inšpirácie svetom bývania v interiéri a tretím bude plnohodnotná náhrada závodného modelu Delta - agresívneho a radikálneho, avšak až pre rok 2028. Ich náhľady na zadné časti sme mohli vidieť počas prezentácie modelu Ypsilon a to za inkonkami automobilov v pozadí - vidno po rozkliknutí na obrázkoch nižšie.

Pochopiteľne ani predstavitelia značky nemajú obrovské očakávania od návratu na trh a prehnané ciele v predajoch. Ide o znovuzavedenie značky na trhy a model Ypsilon je investíciami najmenej riskantný z trojice chystaných modelov. Prichádza ako prvý pre nadviazanie na staršie modely a pre rýchle rozšírenie v segmente mestských autmobilov. Očakávania odhadujú predaj 20 až 25.000 kusov ročne, čo naozaj nie sú prehnané ciele.

Dizajn exteriéru a interiéru

Za dizajnom stojí tím Jeana-Pierra Plouého

Lancia bola mŕtva značka, dizajnérsky tím neexistoval. Na zodpovednosť si tak Lanciu vzal Jean Pierre Ploué, ktorý koordinuje dizajn všetkých 14 značiek koncernu Stellantis. Spoločne s úzkym tímom ľudí vypracovali dve štúdie, z ktorých vychádzali. Dizajnová téma sa inšpirovala okrem architektúry a čistých tvarov aj minulosťou Lancie a dostala názov Pu+Ra teda Pure a Radical. ´´Pričom prvé Pure nadväzuje na krásne a čisté línie starších Lancií Ardea, Aurelia alebo aj novodobejší barokový Thesis. Druhý smer - Radical priamo nadväzuje na ostrú závodnú históriu značky a asi najlegendárnejšie modely 037, Delta a Stratos.

Z oboch smerov si vzal to najlepšie možné, resp. vyrobiteľné a resp. homologačne vyhovujúce aj nový Ypsilon. Už podľa pohľadu na prednú časť môžeme vidieť úplne hladkú a čistú plochu prednej kapoty, na ktorej zľahka "sedí" novodobá interpretácia prednej masky Lancie, tentokrát stvárnená čiernym lakovaným sklom (samozrejme plastom) so vsadenými písmenami loga z brúseného hliníka. Plynulo tu dizajn podbieha do predného nárazníka, v ktorom netradične stoja šesťuholníkové svetlomety inšpirované modelom Fulvia Zagato rovnako ako štyri naznačené otvory, ktoré sú pochopiteľne vyplnené pre elektrickú verziu modelu Ypsilon.

Pri pohľade na bok karosérie vidíme absolútne hladký a plynulý dizajn, ktorý nadväzuje nie len na koncept Pu+Ra HPE ale najmä na starší model Aurelia B20, či aj staršie generácie Ypsilonov - najmä 840 a 846.  Konštruktérom a dizajnérom sa podarilo zaujímavo integrovať na pomerne malú plochu vynikajúcu "kresbu" odlesku, ktorá na profile Ypsilonu poskytuje skutočne netradičný dojem. Tá plynulo predhádza z najvyššieho bodu v strede karosérie do prednej časti, kde sa rozpúšťa do predných kolies a nárazníka a naopak vzadu poskytuje autu široký postoj v rozšírených zadných blatníkoch.

Ako skutočne výrazné prvky zboku pôsobia predná maska, ktorá je zľahka položená pred prednú kapotu a zadné svetlá integrované do lesklého čierneho spojlera imitujúceho "sklo" a obrovský závodný spojler modelu Stratos. Ak sa ešte vrátime k popisu profilu, malý Ypsilon pôsobí ako letiaci oštep, ktorý sa v taliančine hovorí "Lancia".

Hoci je dizajn auta skutočne zaujímavý a jedinečný v každom ohľade, na prvý dojem asi najlepšie pôsobí zadná časť. Tej dominuje na hatchback segmentu B pomerne dosť šikmý sklon zadného skla, ktoré ústi do čierneho spojlera s integrovanými okrúhlymi svetlometrmi v čiernych alebo šedých odtieňoch pri ich nečinnosti. Ich bežný svetelný podpis predstavujú veľmi tenké červené kruhy, vo vnútri nájdeme odkaz na písmeno Ypsilon presne tak ako v predných svetlometoch. Oba skupiny sú plne LED diódové, diaľkové svetlá sú automatické, matrixová funkcionalita zatiaľ nebola prezentovaná, jej prítomnosť teda nemožno potvrdiť.

Interiér nového Ypsilonu nesie na prvý pohľad pomenej odkazov na minulosť značky. Dôvodom je aj cieľ značky mať 50% materiálov vyrobených recykláciou, čo sa aj podarilo docieliť. Tematicky na minulé modely Lancie  odkazuje voľba farieb a materiálov. Tak typicky modrý velúr na čalúneniach palubnej dosky, dverí, sedadiel a koberčekov sme mohli v mminulosti vidieť v modeloch Kappa, Delta, Thesis ale aj Y10 a Ypsilon. Pokiaľ by sme chceli veľmi listovať v histórii značky, najväčšiu podobnosť nového interiéru vidím s Lanciou Y10 a Prisma.

Interiér nesie aj výrazný dizajnový prvok - kruh. Ten vyobrazuje tzv. "tavolino", teda malý stolček, ktorý pripomína, že interiéry nových Lancií sú inšpirované svetom bývania. Aj interiér prvej predstavenej edície - limitovaná edícia Cassina v počte 1906 kusov odkazuje materiálmi, farbami a stvárnením na štýlovú taliansku obývačku. Z praktického hľadiska je stolík funkčný ako port pre bezdrôtové nabíjanie smartfónov a opierka pre ruku pri listovaní v infotainmente.

Pod podsvieteným stolíkom sa nachádza úložný box, celkovo je v interiéri 25 litrov ukladacieho priestoru. Stredový tunel je vpredu čalúnený ako v luxusných automobiloch, ďalej na ňom môžeme nájsť štartovacie tlačidlo a volič jazdy a jazdného režimu. Tunel je pomerne vysoký, pretože s manuálnou prevodovkou sa nepočíta a ak by ste na ňom hľadali ručnú brzdu, tá sa nachádza vpravo pod volantom na palubnej doske.

Lancia vyvinula úplne nový interiér a rovnako volant, Ypsilon ho nezdieľa so žiadnym iným modelom skupiny Stellantis. V neposlednom rade je palubná elektronika plne digitalizovaná, ostali tu len mechanické prepínače klimatizácie a základných funkcionalít. Informácie na palubu prenášajú dva 10,25" veľké displeje - jeden pred vodičom a jeden v strede interiéru.

Novinkou v koncerne je informačný systém SALA - Sound, Light, Air Augmentation, ktorý spája funkcie audiosystému, klimatizácie a osvetlenia. Vodič a pasažieri si tak môžu upraviť prostredie resp. atmosféru (svetlo, nastavenie klimatizácie, hudby a jazdných nastavení) interiéru jednoduchým stlačením tlačidla na displeji infotainmentu. Aktivita a reakcie systému sa zobrazujú na okrúhlom prvku medzi dvoma displejmi na palubnej doske - toto je skôr dizajnový prvok, ktorý hovorí o prítomnosti systému a drží tému kruhu.

O zadných pasažierov Ypsilonu je postarané rovnako ako vpredu modrým velúrovým čalúnením, ktoré sa objavuje aj na koberčekoch a dvoma USB-C zásuvkami na stredovom tuneli. Trochu viac starostlivosti by si možno zaslúžili obklady dverí, ktoré v tomto prípade čalúnenie nemajú. V galérii prikladám aj vizuálny prvok informačného systému SALA.

Technika modelu

Základné údaje

Ypsilon je hacthback segmentu B, ktorého veľkostnými konkurentami z "vlastnej stajne" sú Opel Corsa a Peugeot 208, z ostatných radov Renault Clio, Škoda Fabia, Volskwagen Polo alebo Seat Ibiza, ale aj čínska konkurencia MG4 a BYD Dolphin. Patrí však do prémiového klastra koncernu Stellantis medzi modely značiek DS Autmobiles a Alfa Romeo a teda konkurentom by mu mohol robiť skôr končiaci model Audi A1. 

Ypsilon je 4,08 metra dlhý, 1,76 metra široký, 1,44 metra vysoký a v prvej plne elektrickej verzii má pomerne malú hmotnosť 1584 kilogramov. Pod kapotou ukrýva pohonnú jednotku - elektromotor s výkonom 115 kW, teda 156 koní s krútiacim momentom 260 Nm. Pohon je na kolesa prenášaný redukčnou prevodovkou a energia je čerpaná z batérie o hmotnosti 340 kg typu NMC s kapacitou 51 kWh, pričom využiteľná kapacita je 48 kWh. 

Nabíjanie trvá maximálnym výkonom z 20 na 80% 24 minút a batéria stačí na dojazd 403 km v kombinovanom cykle. V meste sa to môže vyšplhať na 534 km. Výrobca uvádza spotrebu energie 14,5 kWh na 100 km, maximálnu rýchlosť 150 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy.

Ypsilon je štandardne vybavený 2. levelom autonómnej jazdy, ktorý pohodlne asistuje pri jazde na diaľnici alebo aj v kolónach. Obsahuje prednú a zadnú 180° kameru s parkovacími senzormi a plne LED diódové svietenie v celom vozidle vrátane automatických diaľkových svetiel. Prvá edícia je sériovo obutá na 17" diskoch v pneumatikách rozmeru 205/45 R17.

Cena a dostupnosť

Nový Ypsilon štartuje tradične v domácom Taliansku. Ako prvá je v predaji práve predstavená verzia Edizione Limitata Cassina v počte 1906 kusov za cenu 39.500 € v cenníku. Vybrať si môžu Taliani aj leasing od Stellantisu s akontáciou 9.800 €, 35 splátkami po 200 € a napokon poslednou splátkou 22.854 €. Prvé autá dorazia zo španielskej výroby k zákazníkom v júni.

Ďalší trh, kam sa Lancia vracia, je Belgicko, kde otvára 10 predajných a 13 servisných miest, Holandsko so šiestimi predajnými a 13 servisnými miestami. V roku 2025 sa postupne otvorí 16 predajných miest v Španielsku, 20 predajcov vo Francúzsku, kde bude až 80 servisných miest - pravdepodobne v strediskách DS Automobiles. 25 predajcov a 100 servisných miest bude otvorených v Nemecku, zatiaľ na poslednom definovanom trhu.  

Neskôr hybrid

V nasledujúcich týždňoch bude predstavená kompletná ponuka, teda všetky verzie a výbavy. K dispozícii bude okrem plne elektrickej limitovanej edície aj bežná plne elektrická verzia a pridá sa aj hybridná verzia s výkonom 100 koní s automatickou prevodovkou eDCT6. Pôjde o kombináciu preplňovaného motora 1.2 EB s reťazovým rozvodom, turbodúchadlom s variabilnou geometriou a Millerovym cyklom.

Športová verzia HF

Prvé náznaky by sme o nej mali dostať v lete počas podujatia Mille Miglia. Oficiálne bude predstavená v roku 2025 a zatiaľ o nej vieme, že bude o plnotučné štyri centimetre širšia. Ypsilon HF dostane pohon predných kolies a výkon 240 koní. Bude plne elektrický a myslím si, že z Abarthu 600e by mohol prevziať aj samosvorný diferenciál.

Je veľmi potešujúce, že značka s tak bohatou históriou stále žije a dostala šancu na nové modely. Taliansky štýl, elegancia a umenie automobilového dizajnu sa v Lancii traduje a niet pochybností o tom, že patrí stále medzi extravagantné a nadčasové autá. Predajné ciele nie sú príliš ambiciózne a môžu sa pomerne rýchlo naplniť. Ostáva veriť, že si Lancia nájde priaznivcov aj v obmenenej generácii motoristov. Moju určite má!