Predstavuje sa 100% brazílsky Fiat Pulse

20.10.2021

Podobu nového Fiatu Pulse sme už istý čas poznali, kompletne sa však predstavuje až teraz spolu s uvedením do predaja. Nový crossover od Fiatu pochádza 100% z brazílskeho vývoja a určený je len pre Južnú Ameriku, ukrýva však výbavu, ktorá prekvapí aj európskeho zákazníka. Pozrite sa, čím všetkým zabojuje na tamojšom trhu.


Brazílsky crossover bol najskôr známy ako "Projekt 363" a postupne sa verejnosti ukazoval sériou videí a fotografií z vývoja už od mája tohto roku. Najprv sme nepoznali ani meno, Fiat totiž nechal výber na internetovú anketu. Z mien Domo, Tuo a Pulse vyhralo to posledné. Predstavenie bola hotová telenovela - trvala dlho a prebehla veľkolepo. Spoločne s Fiatom nový model odhalili prostredníctvom živého prenosu aj lokálni predajcovia. Niet sa čomu čudovať, Fiat je v Južnej Amerike veľmi silnou značkou, preto každú premiéru modelu robí veľkolepo.

Kompaktné rozmery na novej modulárnej platforme MLA

Malé mestské SUV Fiat Pulse sa radí do segmentu B, veľkostne ide približne o ekvivalent Fiatu 500X. Na dĺžku má 4100 mm, je široký 1780 mm a vysoký 1580 mm. Pulse sa chváli aj plnohodnotným vnútorným priestorom vďaka rázvoru 2530 mm a objemom batožinového priestoru 370 litrov.

Kompaktné SUV stojí na novej modulárnej platforme MLA. Od novej platformy si sľubuje aj vyššiu bezpečnosť, pretože na stavbu skeletu Fiat použil 87% ocelí s vysokou a ultra vysokou pevnosťou. Myslelo sa aj na ochranu chodcov, kvôli ktorej Fiat aplikoval tzv. "mäkký nos" prvýkrát na brazílsky model. Spoznať ho možno podľa plastového nárazníka, ktorý končí až nad maskou chladiča. Platforma MLA sa riadi súčasnými latinskými normami NCAP, avšak už teraz sa zameriava na budúce požiadavky "Rota 2030" na automobily predávané na juhoamerickom trhu.

Pulse by teda mal byť robustnejší nie len pri čelnom náraze, kde sú o 50% širšie nosníky oproti Fiatu Argo, ale aj vďaka novej štruktúre priečnych nosníkov. Myslelo sa aj na akustický a vibračný komfort, Pulse preto používa vylepšené uloženie motora a prevodovky, ktoré znižuje vibrácie o 32% na volante a o 7% na sedadlách. Nové je aj odpruženie, predné zavesenie McPherson má vystužený rám a novú geometriu ladenú pre precíznejšie riadenie. Vzadu je použitá konvenčná tuhá náprava.

Dizajn vznikal v Južnej Amerike

Brazílsky tím dizajnérov pracujúci pod šéfom Petrom Fassbenderom zdôrazňuje, že ide o domáci produkt. Autu prepožičali osobitý charakter a v každej časti karosérie sa snažili dodať robustný a elegantný výraz. Vpredu pôsobí dominantné logo Fiat s ostro rezanými LED dennými svetlami. Autentickosť dodáva talianska trikolóra na maskách brazílskych modelov. Výrazná chrómová lišta nad svetlami zvýrazňuje stabilný postoj auta rovnako ako dvojfarebné lakovanie s čiernou strechou. Stúpajúca línia okien vystupuje do masívneho zadného spojleru. Vzadu prekvapia netradičné rezané svetlomety s trojrozmerným stvárnením.

Technologicky vyspelý interiér

Aj interiér je úplne nový, Fiat zdôrazňuje najmä technológie. Pred vodičom môže byť v najvyššej výbave digitálny prístrojový štít. Stred palubnej dosky zdobí dotykový displej špičkového infotainmentu UConnect 5 v lacnejších verziách s veľkosťou 8,4" alebo v drahších s veľkosťou 10,1". Vďaka 4G čipu zabudovanému v Pulse je možný aj prístup na internet, dokonca si tu môžete pridať kreditnú kartu, ktorou budete môcť platiť za mýto, palivo alebo aj pokuty.


Infotainment spolupracuje rôznymi obchodmi, napríklad s Amazonom alebo reštauráciou McDonalds - jednoducho si vyberiete menu a objednávka sa automaticky zaplatí a načasuje na príchod podľa navigácie. Pulse prichádza aj s množstvom bezpečnostnej výbavy ako automatické núdzové brzdenie, monitoring mŕtveho uhla či varovanie pred opustením jazdného pruhu.

Stvárnenie palubnej dosky je riešené jednoduchým horizontálnym rozčlenením, sympatická je dvojfarebná kombinácia. Novo vyvinuté sú aj sedadlá, čalúnené môžu byť napríklad eko kožou. Zaujme aj volant s novo stvárneným stredom s nápisom Fiat. Nechýba množstvo odkladacích priestorov - je ich presne 18, vstupy pre USB a USB-C, a odkladacia plocha na smartfón s indukčným nabíjaním. Android Auto a Apple Car Play prepája Pulse bezdrôtovo.


Pulse má už v základe automatickú klimatizáciu. Ovláda sa novým centrálnym panelom, ktorý združuje ovládanie rádia, funkcií auta a spomínanej klimatizácie do jedného celku. Zaujímavosťou je, že rýchlosť ventilácie sa nastavuje otočným ovládačom vpravo, po jeho stlačení sa vysvieti na modro-červenú a ovláda sa ním teplota. Jednoduché a praktické riešenie.

Pod kapotou atmosféra aj turbo

Základným motorom pre Fiat Pulse bude 1.3 litrový štvorvalec Firefly Flex s atmosférickým plnením a výkonom 80 kW (109 koní). Novinkou pre brazílsky trh je motor s označením Turbo 200 Flex. Ide o Európanom známy 1.0 litrový trojvalec Firefly Turbo s nepriškrteným výkonom 96 kW (130 koní) a krútiacim momentom 200 Nm. Tak ako v Európe používa pokročilú tretiu generáciu systému časovania ventilov MultiAir a Fiat si ho tu vyrába v inovovanej továrni Betim. Oba motory môžu spaľovať ako benzín, tak v Južnej Amerike obľúbené palivo etanol.

K slabšej 1.3-ke možno voliť aj 5-stupňový manuál, inak je k dispozícii len nová prevodovka CVT so siedmimi virtuálnymi stupňami. Má dokonca tri jazdné režimy - normal, manual (s radením pádlami na volante) a sport, ktorý sa aktivuje stlačením veľkého tlačidla na volante. Režim sport je schopný prispôsobiť parametre plynu a riadenia na optimalizáciu výkonu. Výrobné údaje uvádzajú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 s.

Športové aj terénne vlastnosti

Pulse disponuje trakčným systémom TC+, ktorý upravuje parametre riadenia trakcie tak, aby optimalizoval prenos krútiaceho momentu. Systém pomáha pri prejazde zákrutami, ale aj v podmienkach s nízkou priľnavosťou pneumatík. Výkonu napomáha aj terénne nastavenie systému ABS a dobré prejazdové uhly (nájazdový 20,5 °, zadný 31,4 ° a prejazdový 21,3 °). Prekvapí svetlá výška 224 milimetrov, v najnižšom mieste je to 196 mm.

Crossover je v predaji v piatich verziách - Drive Manual, Drive Automatico, Drive Turbo, Audace a najvyššia Impetus. Začína na cene 79 990 BR, čo je v prepočte približne 12 300 eur. Najvyššia výbava Impetus Turbo stojí 115 990 BR, teda približne 17 850 eur. Takéto lacné, technologicky pokročilé ale stále jednoduché a sympatické auto chýba Fiatu v Európe ako soľ. Zaujímal by ma teda jediný dôvod, prečo Fiat toto auto neposlal aj na náš trh podobne ako Volkswagen Nivus, ktorý taktiež pochádza z brazílskeho vývoja.