Nová jednotka 1.5 MHEV pre JEEP Renegade a Compass

09.01.2022

V lete 2021 sme informovali o pripravovanom štvorvalcovom motore 1.5 Firefly. Prvé informácie ste mohli čítať v článku na našej stránke. Neskôr tento článok prevzali aj weby auto.cz a auto.pravda.sk. Teraz sme oveľa bližšie k debutu nového pohonného ústrojenstva a potvrdzujú sa správy z leta 2021. Nová jednotka 1.5 MHEV debutuje najskôr pre JEEP Renegade, neskôr pre JEEP Compass a do polovice roku 2022 aj pre Fiat 500X a Fiat Tipo. Nový motor príde spolu s úplne novou automatickou prevodovkou a najnižším stupňom elektrifikácie ako mild-hybrid. Veci sú jasnejšie, tak si ich zhrňme.

⚫️ 1.5 MHEV - MILD HYBRID

JEEP Renegade pre modelový rok 2022 dorazí okrem novej pohonnej jednotky aj s drobnými aktualizáciami - môžeme hovoriť aj o drobnom facelifte. Len krátko k vizuálnym zmenám - dostane nový volant z Compassu, displej namiesto prístrojov pre niektoré výbavy a opätovne budú dostupné LED svetlá pre viaceré verzie.

Technika nového MILD HYBRID ústrojenstva spočíva v kombinácii spaľovacieho štvorvalca 1.5 Firefly (GSE) s turbom. O špecifikách rodiny motorov GSE (Global Small Engine) s obchodným názvom Firefly, ktorý JEEP nepoužíva, bol už uvedený rozsiahly článok. Tento motor bude kombinovaný len s novou sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvoma spojkami. Špecifikom tejto prevodovky bude integrovaný elektromotor.

Prevodovka sa bude vyrábať v Kechneci na východnom Slovensku v závode Magna. V túto chvíľu je už rozbehnutá a rozosiela prevodovky do Melfi (500X, Renegade), ale aj do Pomigliano d´Arco v Taliansku (pre Tonale).

🔋 Výhody FULL HYBRIDu

Tak ako to poznáme z prvých Fiatov 500 a Panda hybrid, tento motor bude mať namiesto alternátora systém BSG, teda štartergenerátor, ktorý dokáže krátkodobo prostredníctvom remeňa pomôcť motoru ako výkonom, tak krútiacim momentom. V prípade Fiatu 500 a Panda hybrid má výkon 3,6 kW z palubnej siete na 12V. V prípade novej techniky bude použitá 48V sieť, preto sa očakáva vyšší výkon.

"Druhý" elektromotor bude umiestnený priamo v prevodovke, čo prínáša niekoľko výhod. Jednak možnosť rekuperácie, ale aj jazdu na čisto elektrický režim. Výkon elektromotora bude približne 15 kW v závislosti od verzie. Tento elektromotor sa bude starať najmä o plynulé rozjazdy z križovatiek a o funkciu jazdy v zápche, kedy jednoduchým uvoľnením akcelerátora sa auto môže "posúvať" len na elektrinu a nevyužívať tak spaľovací motor v režimoch najvyššej spotreby paliva.

Energia bude do batérie spätne rekuperovaná cez štartérgenerátor a taktiež elektromotor v prevodovke. 48V batéria bude umiestnená v zadnej časti vozidla, zatiaľ však nie je jasné, či v priestore rezervného kolesa alebo tak, že do priestoru nebude zasahovať.

Dôležitým faktom je, že tento hybrid nebude potrebné nabíjať zo siete.

Pôjde o skvelo vypracovaný mild-hybrid, ktorý ponúka výhody full-hybridného vozidla. Prvé informácie by sme z oficiálnych zdrojov mali spoznať už každú chvíľu. S novinkami bude nasledovať bude model COMPASS a neskôr technika debutuje pre modely FIAT 500X a FIAT TIPO.

⚫️ Výkonové verzie

Pod kapotu modelu JEEP Renegade zamieri verzia 1.5 MHEV s výkonom 130 koní, avšak do ponuky pribudne aj verzia s výkonom posilneným na 160 koní. V prípade modelu JEEP Compass sa očakáva aj silnejšia verzia, ktorá však dorazí až v roku 2023.

Ako vidno zo špionážnych fotiek Gabetzspyunit, nové JEEPy s mild-hybridom budú označované jednoducho - malým písmenom e. JEEP Renegade e.