Lancia Ypsilon modelový rok 2023

22.12.2022

Autor: FK

Pre modelový rok 2023 prichádza avizovaná modernizácia jediného modelu značky. Prichádza s vynoveným infotainmentom, a drobnými exteriérovými a interiérovými úpravami. Na palube sa prekvapivo objavujú nové vychytávky, ktoré má Lancia vôbec prvýkrát.

Medzi najviac viditeľné zmeny patrí nová farba karosérie s názvom "Verde Rugiada", teda v preklade zelená kvapka rosy. Je známa z limitovanej edície modelov Fiat 500 a Panda hybrid, aktuálne sa však dá objednať aj pre Fiat 500. Z exteriéru sa vizuálne mení v nižších verziách aj farba lišty masky chladiča, v ktorej je umiestnené logo. Platí to pre nižšie vybavené verzie Silver a Silver Plus.

Čiernu farbu prevzal aj spojler zadných dverí - rovnaký pre každú verziu. Pripomína tak niekdajší model Lancia/Autobianchi Y10 s čiernym vekom batožinového priestoru. Výbehovému modelu by pomohlo, aby bol zadný "kufor" opäť kompletne lakovaný v čiernej farbe, pretože pozornému oku neujde detail novej "bradavice". Je to čierny vystupujúci útvar, v ktorom sa nachádza cúvacia kamera. Jej obraz sa vodičovi premieta na displej infotainmentu.

Nepekné umiestnenie kamery však má svoje odôvodnenie - môže za to špecifický "kupé" tvar zadnej časti. Montážou kamery nad registračnú značku by bol výhľad v cúvaní jednoducho nepostačujúci a obmedzený zadným nárazníkom.

Modernizácia vždy niečo prináša, ale zároveň berie. Zatiaľ čo vyššie verzie Gold, Gold Plus, Eco Chic a najvyššia Alberta Ferretti si zachovávajú pôvodný exteriérový šmrnc s vynovenými svetlometmi s denným LED svietením a čiernou grafikou, nižšie verzie Silver a Silver Plus o ne prichádzajú. Vracajú sa tak pre tieto verzie staré plne žiarovkové svetlá. Zaujímavosťou je, že Lancia Ypsilon bolo prvé auto, ktoré do B segmentu prinieslo LED zadné svetlá, tie ostávajú aj po poslednej modernizácii pre rok 2023.

Z dôvodu zjednodušenia ponuky a skrátenia čakacích lehôt niektoré prvky ubudli. Bavíme sa napríklad o legendárnej poťahovej látke alcantara pre sedadlá alebo dostupnosti zadných elektrických okien pre niektoré verzie.

Aj napriek tomu, že Lancia predstavila nové logo a skript označenia modelov, použité budú až na Ypsilone novej generácie predstavenej v roku 2024.

Ak sa presunieme do interiéru, nájdeme tu úplne nové prvky, ktoré Lancia Ypsilon dostáva vôbec poprvýkrát. Ide o bezdrôtové nabíjanie smartfónu v stredovej konzole, kde naň pribudol držiak. Sekunduje mu vynovený infotainment, ktorý podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu. Ako už bolo spomenuté, dostal mierny "upgrade". Zaujímavosťou je zmena grafiky prístrojov a to na konci kariéry Ypsilonu - už druhýkrát v jeho životnom cykle. Jemné zmeny možno ešte spozorovať v tvare a farbe čalúnenia sedadiel, palubnej dosky a dverí, menej prívetivou zmenou sú na zeleno zafarbené výdychy klimatizácie a kľučky dverí.

Pod kapotou ostali dva motory na výber. Prvým je dopredajový model EcoChic s legendárnou 1.2 FIRE na LPG, tým hlavným ostáva hybridný trojvalec 1.0 Firefly s výkonom 51,5 kW, teda 70 koní. Je kombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pri rozjazdoch mu pomáha reverzibilný štartérgenerátor pracujúci pod 12V napätím. Kapacita batérie 11 Ah postačuje na pravidelné dobíjanie pri spomaľovaní a pomoc pri akcelerácii. V tlačovej správe sa uvádza, že hybridný systém bol vylepšený v záujme ešte nižšej spotreby paliva.

Napriek tomu, že Ypsilon je na trhu už jedenásty rok, dokáže ponúknuť všetko, čo bežný vodič potrebuje. Volant s ovládaním rádia a telefónu, automatickú klimatizáciu, bezdrôtové nabíjanie a zrkadlenie smartfónu, parkovaciu kameru, tempomat, či dažďový a svetelný senzor. Iste, tieto prvky nájdeme aj v dobre vybavenej Dacii Sandero, nie je však v takom štýlovom balení ako Lancia Ypsilon.

Koľko takýto výbehový model vlastne stojí? Keďže Lancia predáva dnes 10% automobilov len na domácom talianskom trhu online, ponúka zľavu za objednanie cez internet až 1500 € z každej verzie. Akčné ceny tak začínajú od verzie Silver za 15.150 €, Silver Plus stojí 15.800 €, dopredaj modelu Eco Chic s motorom 1.2 Fire na LPG začína na sume 17.750 €. Vyššia verzia Gold stojí 16.700 €, Gold Plus so zliatinovými diskami 17.550 € a najvybavenejšia Alberta Ferretti je k dispozícii od 17.200 €.

Istotne vieme, že model Ypsilon postupne končí. Jeho výrobnú linku spoločnú s Fiatom 500 budú Poliaci v závode Tychy utlmovať a uvoľnia tak priestor pre výrobu nového modelu Fiat a Alfa Romeo. Špekulácie okolo modelu Ypsilon načŕtajú, že jeho výroba sa môže opäť rozbehnúť po presťahovaní sa do Talianska, kde by sa vyrábal popri modeli Panda, s ktorým zdieľa konštrukčné základy. Je to však veľmi málo pravdepodobné, až nereálne. Načasovanie posledného modelového roku 2023 totiž korešponduje s predstavením novej Lancie Ypsilon a to už koncom roka 2023.