LANCIA YPSILON: Máme prvé fotografie!

04.12.2023

Autor: František

Po štylistickom koncepte "sochy" zvanej Pu+Ra Zero predstavenej koncom roka 2022 a funkčnom koncepte Pu+Ra HPE ilustrujúcom budúci smer dizajnového ale aj materiálového zamerania značky prichádzajú na rad sériové modely. Toto sú fotografie prvého z nich!

Lancia Ypsilon

Nový hacthback bude väčší, svalnatejší, technologicky a materiálovo prepracovaný. Na dĺžku bude mať niečo cez 4 metre, jeho výška bude 1,44 metra.

Podvozkovým základom sa stala druhá generácia platformy CMP a to v elektrickej verzii a vo verzii určenej pre pohon na spaľovací motor. Nová Lancia Ypsilon využije konkrétne usporiadanie známe z modelov Peugeot 208 a Opel Corsa. Na rozdiel od nich však dostane prepracovanú karosériu a interiér, nebude to teda akýsi rebrand. Pôjde o skutočne individualistickú Lanciu.

Dizajn Lancie Ypsilon nadviaže na koncept Pu+Ra HPE. Konkrétne z tohto konceptu si malý hatchback prevezme prednú časť, v ktorej uvidíme nový čierno sfarbený "kalich" typický pre Lanciu. Bude nadväzovať na prednú kapotu a bude viac zaoblený. V elektrickej verzii bude dokonca kompletne podsvietený. Klasické svetlomety nečakajme, presunú sa totiž nižšie do predného nárazníka, podobne ako na koncepte Pu+Ra HPE. Svetlomety budú plne LED diódové s matrix technológiou.

Plochy karosérie nového Ypsilonu budú veľmi plynulé a čisté. V zadnej časti bude umiestnený čierny spojler, na čierno lakovaná lišta spájajúca zadné svetlomety. Tie by mali byť veľmi podobné ako na koncepte Pu+Ra HPE, dokonca by mali rovnako voľne stáť v priestore!

Pozrite si odhad vzhľadu a jeho komentár podľa maskovaného prototypu.

Nová Lancia Ypsilon sa postupne začína odhaľovať v týchto dňoch. Pozornosť sa púta najmä na interiéry, na ktorých Lancia pracuje so svetoznámou talianskou značkou nábytkov Cassina. Interiéry Lancie by mali navodzovať pocit domova a Ypsilon nebude výnimkou. Inšpirácia svetom bývania bude rozpoznateľná napríklad na ambientnom podsvietení, použitých látkach, špecifickom koberci alebo typickými talianskymi zamatovými látkami sedadiel.

V Ypsilone debutuje aj absolútne individuálne rozhranie HMI pôvodom z Lancie s názvom SALA - Sound, Air, Light Augmentation. Prispôsobí klimatizáciu, hudbu, ambientné osvetlenie a prostredie dvoch 10" veľkých displejov - v strede palubnej dosky a pred vodičom. Veď posúďte sami na špionážnych fotografiách.

Najprv limitka v elektrike, neskôr hybrid

Ako sama automobilka uviedla, najskôr príde na trh plne elektrická verzia - bude to limitovaná edícia Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina. Pôjde o 1906 kusov Lancií Ypsilon, ktoré budú mať pod kapotou známu techniku 156 koní výkonného elektromotora čerpajúceho energiu z 54 kWh batérie integrovanej v podlahe. Dojazd sa očakáva nad úrovňou reálnych 400 kilometrov. Kompletné predstavenie tohto Ypsilonu je naplánované na február 2024.

V lete príde 48V hybrid. Bude to teda Lancia Ypsilon so spaľovacím motorom 1.2 EB3 Turbo s výkonovou verziou 100 a pravdepodobne aj 136 koní. Výkon motora bude na kolesá distribuovať šesťstupňová automatická prevodovka s integrovaným elektromotorom, pričom Ypsilon bude schopný krátke úseky jázd poháňať práve elektromotor. Tento hybrid bude samodobíjateľný a bude predstavovať základnú ponuku radu Ypsilon.

Príde aj ostrá verzia HF

A definitívne schválená bola koncom septembra 2023, čo už potvrdil ako Carlos Tavares (Stellantis CEO), tak Luca Napolitano (Lancia CEO). Spoznať by sme ju mali vo februári 2025, teda rok po predstavení sériovej Lancie Ypsilon. Najostrejšia verzia nazvaná HF bude mať špecifický bodykit karosérie, rozšírený rozchod kolies, o čom svedčí aj o 2 centimetre väčší údaj na šírke. Ypsilon HF bude len plne elektrický a do vienka dostane výkon 240 koní! Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prezradil sám generálny manažér Luca Napolitano, bude to 5,8 sekundy - slušné na malý hatchback!