Jeep odhaľuje detaily o novom šesťvalci

25.03.2022

Autor: FK

K dispozícii je viac informácií o pripravovanej pohonnej jednotke s kódovým označením GME-T6. Tá bude ďalším rozšírením rady GME, ktorá zahŕňa úspešný európsky štvorvalec používaný v Alfe Romeo  v Jeepe. Nový šesťvalec však prichádza s radou vylepšení a ohurujúcim výkonom. 

Úplne nový radový šesťvalec má rovnaké vŕtanie a zdvih 84 × 90 mm a rovnaký rozostup valcov ako aktuálny európsky preplňovaný 2.0-litrový štvorvalec GME-T4. Ten nájdeme napríklad vo vozidlách ako Jeep Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler, ale aj Alfa Romeo Stelvio a Giulia. Novinka sa od dvojlitra odlišuje výrobným procesom a použitými materiálmi.

Bude to hurikán výkonu

Pôjde o dvakrát preplňovaný šesťvalcový benzínový motor s príznačným označením Hurricane GME-T6. Budú použité dve turbodúchadlá - menšie a väčšie, pričom to menšie sa postará o rýchly nástup krútiaceho momentu v nízkych otáčkach. Väčšie turbodúchadlo pridá výkon zase vo vyššom spektre otáčok.

Pre aplikáciu v modeli Jeep Grand Wagoneer bude výkon 372 kW, teda 507 koní. Krútiaci moment bude masívnych 644 Nm. Zároveň platí, že až 90% krútiaceho momentu bude dostupného už pri 2350 otáčkach za minútu. Z údajov je známy kompresný pomer a to 9,5:1.

Špeciálne technológie a materiály

Motor nebude len klasickou prestavbou existujúcej rady GME. Jedinečnosť potvrdzujú kované hliníkové piesty s eloxovaným vrchným tesniacim krúžkom pre lepšie vlastnosti. Piestne čapy budú mať diamantový povlak pre lepšiu odolnosť.


Nový motor sa pýši hliníkovým blokom motora bez vložiek valcov. Aplikovaná tu bude totiž nová technológia povrchovej úpravy s nízkym trením nazývaná ako Plasma Transfer Wire Arc (PTWA). Je to proces, ktorý umožňuje striekanie povlaku nadzvukovou rýchlosťou na steny valcov, aby sa vytvoril odolný povrch, ktorý eliminuje potrebu vložiek valcov. Uniknutý materiál od Stellantisu tvrdí, že je až 10-krát odolnejší voči opotrebeniu ako liatinový povlak.

Množstvo hliníka

Novinka má blok a hlavu valcov z liateho hliníka. Rozvod motora je riešený s dvoma vačkovými hriadeľmi (DOHC), použité sú štyri ventily na valec. Časovanie sacích, ale aj výfukových ventilov bude variabilné, pravdepodobne bude použitá technológia MultiAir, no v materiáloch to zatiaľ potvrdené nie je. Motor bude vyžadovať prémiové palivo, ktoré bude priamo vstrekované do spaľovacieho priestoru.  Zatiaľ čo olejová vaňa je tiež z hliníka, ojnice a kľukový hriadeľ sú oceľové.

Vodný medzichladič a elektrické čerpadlo

Ako vidno na obrázku, nasávaný vzduch bude pred vstupom do sacieho potrubia ochladzovaný masívnym vodným medzichladičom. Elektrické čerpadlo bude klasicky dochladzovať turbodúchadlá aj po vypnutí motora, aby sa zabezpečila ich dlhšia životnosť.

K dispozícii rôzne výkonové verzie

Zatiaľ čo hore spomínané parametre budú platiť pre verziu HO, neskôr sa objaví aj verzia SO, ktorá bude mať výkon približne 294 kW, teda 400 koní. Krútiaci moment "slabšej" verzie bude mať "len" sympatických 610 Nm. Rozdiel bude nie len softvérový, ale aj konštrukčný. SO sa líši od HO použitím hliníkových piestov odlievaných pod tlakom, vrchné piestne krúžky nebudú eloxované, použijú sa obyčajnejšie - z liatiny. Kompresný pomer je vyšší a to 10,4:1.

Hurricane SO sa objaví až v roku 2024 a na rozdiel od HO bude prémiové palivo iba odporúčané. Oba motory budú štandardne dodávané s technológiou Engine Start/Stop (ESS).

Jeep a všeobecne koncern Stellantis novinkou plánuje nahradiť terajší motor HEMI 5.7 V8. Výroba nového motora je naplánovaná pre závod Saltillo v Mexiku.