Jeep Compass 2021 1.3 GSE DDCT - menej Američan, viac Európan

30.05.2021

Modernizovaný Jeep Compass je čerstvou novinkou portfólia Jeepu. Na Slovensku je v predaji len pár týždňov a tak som bol mimoriadne nadšený, že môžem zasadnúť za volant tejto novinky.

Vhodnejšie zobrazenie pre smartfón
Vhodnejšie zobrazenie pre smartfón

Na úvod

Ak sa všeobecne povie Jeep, množstvo zákazníkov, ktorí klikajú medzi webmi európskych, prípadne kórejských výrobcov, má predstavu Jeep - rovná sa ťažká Amerika za tučný balík peňazí. Ak ste sa spoznali, určite čítajte ďalej, pretože to nie je celkom tak. Práve kvôli európskemu trhu sa Jeep v posledných rokoch výrazne zmenil. V súčasnej dobe, keď každý zdražuje, Jeep u nás skôr stagnoval a prináša nové kombinácie dizajnu, pohonu a komfortu, ktoré lahodia práve nám - Európanom. Kvôli čomu?

Môže za to v prvom rade prechod najprv pod krídla FCA, v súčasnosti Stellantis a v ďalšom rade stúpajúce čísla predaných modelov v Európe. Zatiaľ čo v roku 2013 to bolo 23.807 kusov, pred pandémiou v roku 2019 to bolo už 163.169 predaných áut. Už viete prečo viac Európsky? 

Ruka v ruke s týmito faktami prichádzajú zásadnejšie zmeny. Bude to mrzieť všetkých, ktorí Jeep poznajú ako drsňáka, ktorý učil žiakov prváčikov, ako sa robí off road a ako má fungovať pohon 4x4. Je to tu - štvorkolka už nie je pre kompaktné Jeepy samozrejmosťou. Štvorkolky ako benzínová jedna-štvorka a naftový dvojliter, ktoré sa dali kombinovať s 9 stupňovým automatom, z ponuky kvôli emisiám úplne vypadli. Pre najmenšie modely Renegade a Compass pohon 4x4 ponúka už len plug-in hybridná verzia s označením 4xe. Bez elektrifikácie sa teda k pohonu všetkých kolies nedostanete a takto to bude v budúcnosti nie len v Jeepe.

Facelift vstúpil v tichosti

Jeep najprv tak nejako prezentoval, že svoje 80. narodeniny oslávi špeciálnymi edíciami pre všetky modely s názvom 80th Anniversary. Pri tejto príležitosti však ukázal modernizovaný Compass pre modelový rok 2021. 

Vpravo je síce špecifická verzia 80th Anniversary, no porovnajte sami
Vpravo je síce špecifická verzia 80th Anniversary, no porovnajte sami

Zmeny v exteriéri sú pomerne rozsiahle, ani nie tak zásahom, ale skôr celkovým dojmom. Nová maska s novým tvarom svetiel pôsobia štíhlejšie a hranatejšie. Na modernom vzhľade prednej časti sa významne podieľa prepojená časť s hmlovkami a elegantnejšie stvárnená spodná časť nárazníka. Vzadu prekvapia taktiež nové svetlá s vyrovnanejším svetelným podpisom a prepracovaný zadný nárazník.

Predné svetlá sú odteraz plne LED diódové. Konkrétny Jeep má jednoduchšie ledky s parabolou avšak pozitívom je, že nejde o žiadne polovičaté riešenie - ako stretávacie, tak diaľkové, denné a hmlové svetlá sú diódové, čiže skutočne plne LED. Za príplatok je možné ešte objednať aj projektorové LED svetlá.

Šokujúci interiér

Keď som však celkovo hľadal rozdiely na modernizovanom Jeepe Compass, pri pohľade na interiér som ostal v šoku. Radšej som si preveril, či sa pozerám na Compass. Azda najvýraznejší posun k európskym hodnotám možno badať na úplne novej palubnej doske.

V staršom Compasse bola palubovka viac kolmá a robustná. V tom modernizovanom sa pozeráme na niečo, čo úprimne považujem za pekné. Klišé, že nová palubovka pôsobí hodnotnejším dojmom si nechám na inokedy, aj keď tu to takto skutočne je. Tu sa pozeráme na eleganciu, ktorá úplne korešponduje s technologickým progresom. 

Ako prvé mi vbilo do očí niečo, čo napríklad chýba kórejským autám - súlad dizajnu exteriéru a interiéru. Elegancia tu plne korešponduje s vonkajším dizajnom Compassu. Jemne hranaté tvary prednej masky presne kopíruje palubná doska. Chrómovou lištou hodnotne ohraničuje kožené čalúnenie a hlavné prvky pre vodiča. Elegantne zasahuje do výdychov ventilácie, ktoré sú jednoduché, vďaka čomu už nie sú lapačom pre prach. Vrch palubovky imituje kožené čalúnenie s prešívaním, je príjemne mäkký pre všetkých, ktorí vyžadujú mäkkosť plastov. Celok pôsobí luxusne a vyrovnane.

Nové ovládače

Tieto všetky zmeny nie sú len dizajnové, plne korešpondujú s novou technologickou výbavou. Úplne nový je volant, ovládací panel klimatizácie, stredový tunel a zobrazovacia technika. V tomto konkrétnom aute som sa pozeral na nový displej, ktorý nahradil staršie budíky. Grafika by tu mohla byť o čosi prehľadnejšia a "viac Jeep", voliť však môžete z rôznych typov zobrazení - aj imitujúcich klasické budíky.

Stále sú tu k dispozícii aj hardvérové ovládače pre ovládanie klimatizácie alebo listovanie v palubnom menu. Poteší aj lišta s tlačidlami pre rýchle vypnutie systému Stop & Start, asistentov pre jazdu v pruhoch, parkovanie, vypnutie parkovacích senzorov a stabilizácie. Vpravo dole nájdete aj tlačidlo "screen off", ktoré vypne celý stredový displej tak, aby vás nič nerušilo. Ak si nechcete pocapkať displej, zopár vecí na ňom môžete ovládať otočným ovládačom vpravo.

Nový volant pôsobí elegantne, je čalúnený mäkkou kožou a zachoval si podobné ovládače ako ten predošlý. Vľavo listujete v palubnom menu, vpravo sa nachádza ovládanie tempomatu a zo zadnej strany je šesť tlačidiel pre ovládanie rádia. Panel pre svetlomety ostal nezmenený, nájdete ho vľavo od volantu na palubnej doske.

Infotainment

Novinkou je stredový displej infotainmentu s veľkosťou cez 10 palcov. Funguje tu najnovšia verzia špičkového infotainmentu U Connect 5. generácie. Musím povedať, že aj keď sa na prvý pohľad zdá, že výrazne trčí z palubnej dosky, pri pohľade spoza volantu ničomu neprekáža a stále nad ním vidíte ešte časť palubnej dosky, až tak máte výhľad z okna.

Popravde, mnoho času som s infotainmentom nestrávil, pretože v displejoch listujem len nevyhnutne. O to dôležitejší pre mňa bol fakt, že ak si v podrobnom menu raz nastavíte všetkých asistentov podľa svojho gusta, nie je potrebné v ňom opäť pri každom štarte listovať a učiť sa tak pravidelný postup.

Parkovacia kamera sa nachádza vpredu, vzadu a v spätných zrkadlách - spolu poskytujú 360° pohľad
Parkovacia kamera sa nachádza vpredu, vzadu a v spätných zrkadlách - spolu poskytujú 360° pohľad

V infotainmente nájdete ovládanie vyhrievania sedadiel alebo volantu, či inteligentné nastavenie klimatizácie, nechýba množstvo aplikácií vrátane Android Auto a Apple Car Play, ktoré fungujú bezdrôtovo. Čo ma prekvapilo, boli reakcie displeja na úrovni špičkových smartfónov. Nachádza sa tu aj aplikácia Amazon Alexa, vďaka ktorej môžete využívať interaktívne služby spojené s kontrolou vozidla (My Jeep) alebo ovládaním niektorých funkcií - napríklad klimatizácie. 

Nové bezpečnostné systémy

Na poli bezpečnostných asistentov nastúpili úplne nové prvky, vďaka ktorým vie Compass jazdiť takmer sám prostredníctvom automatickej prevodovky, adaptívneho tempomatu, prednej kamere a systému udržiavania v jazdnom pruhu. V menu nájdete aj rozpoznávanie dopravných značiek, ktoré v kombinácii s inteligentným rýchlostným asistentom upravuje rýchlosť podľa aktuálnych obmedzení. Tento systém môže, ale nemusí byť aktivovaný, v nastaveniach ho viete vypnúť.

Čo považujem za skutočne prínosné a pomôže to aj odporcom asistentov pre jazdu, sú štandardne zabudovaní asistenti pre sledovanie pozornosti vodiča, asistent brzdenia s rozpoznávaním chodcov a cyklistov s možnosťou núdzového brzdenia. Nikdy neviete.

Praktická stránka

V rámci modernizácie sa radikálne zmenila nie len palubná doska, ale aj stredový tunel. Ten je po novom vyšší a vďaka tomu aj trochu širší. Obsahuje schránku pre smartfón s bezdrôtovým nabíjaním a dvoma USB konektormi, dva držiaky na nápoje, medzi ktorými je štrbina taktiež pred smartfón a hlbšiu schránku pod posuvnou lakťovou opierkou. 

Celkovo mi príde nový interiér ergonomicky vyšperkovaný, nechýbalo a nevadilo mi vôbec nič. Na dlhších trasách oceníte nie len elektrickú bedrovú opierku, ale aj nové mäkké opierky hlavy. Nová je aj výplň dverí. Okrem krajších kľučiek sa tu nachádza aj nová lakťová opierka, do ktorej vám lakeť padne presne do zaoblenia.

Čo sa týka priestorových podmienok, vpredu mi pri výške 187 cm a váhe, ktorá je v červených BMI číslach nič neprekážalo, rovnako som si pohodlne sedel sám za sebou. Sedadlá majú vhodné tvarovanie a príjemné čalúnenie. Skrátka, na žiadne špecifiká si tu nie je potrebné zvykať, čo si rozhodne cením.

Vzadu ešte nájdeme lakťovú opierku s dvoma držiakmi na nápoje. O klimatický komfort sa starajú dva výdychy ventilácie na stredovom tuneli, nechýbajú ani tie pod sedadlom, na ktoré niektorí výrobcovia zabúdajú (šetria). Poteší 12V a 230V zásuvka a dva USB vstupy (typ C a klasický).

Batožinový priestor sa otvára elektricky stlačením krytého tlačidla pod ŠPZ alebo bezdotykovo mávnutím nohou pod zadným nárazníkom. V 438 litrovom kufri nájdete praktické háčiky a dva bočné schránky pre drobnosti. Pod podlahou môže byť rezerva, v tomto prípade tu bola lepiaca sada a čalúnený priestor na povinnú výbavu. Zatváranie kufra sa deje stlačením tlačidla, ktoré nájdete na ľavej strane batožinového priestoru alebo opätovným mávnutím nohou. 

Na praktickej stránke uberajú také typické prvky dnešných áut a to lesklé plochy, ktoré sú krásne, kým sa ich nedotknete, alebo ich nenecháte napospas prachu. Menej praktické sú aj nedostatočne prekryté prahy dverami, čiže ak jazdíte v prašnejšom prostredí, pozor na nohavice. 

Takže štvorkolka to nie je

Nie, nie je. Zoznámil som sa s Jeepom Compass vo výbave Limited. Pod kapotou sa nachádzala výkonnejšia verzia benzínového štvorvalca 1.33 GSE. Motor síce vyvinul Fiat, ale s cieľom jeho globálneho uplatnenia, v čom sa mu celkom dobre darí. V modeloch Fiat sa označuje ako Firefly a o jeho špecifikách som písal tu. Motor disponuje výkonom 111 kW (150 koní) pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 270 Nm dostupným už pri "naftových" 1560 ot/min. Doslovné garde mu robí šesťstupňová automatická prevodovka

Motor je napriek svojmu objemu vyslovene ohnivý, svojmu názvu firefly, teda svetluške nie je absolútne nič dlžný. Pracuje bez odvrávania, nečaká na vhodné otáčky a v žiadnom momente som nepostrehol, aby mu vyslovene bolo potrebné pomôcť iným rýchlostným stupňom. Skrátka si s Jeepom hravo poradí a netreba mať strach z nízkeho objemu. Živosť potvrdzuje aj údaj zrýchlenia z 0 na 100 km/h, ktoré Compass zvláda za 9,2 sekúnd.

V krátkosti len spomeniem, že za jeho skvelými reakciami stoja elektrohydraulicky ovládané sacie ventily (Multiair III. generácie), turbodúchadlo typu twin scroll s vlastným chladiacim okruhom (ktorý dochladzuje na baterku aj po vypnutí motora) a vodný medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý sa nenachádza v nárazníku ale za motorom hneď pri saní. 

A teraz to garde

To mu robí práve tá prevodovka z dielne Fiat Powertrain Technologies. Tá vyslovene dozerá na to, aby ste s Jeepom nerobili "zbytočné prasačiny". Typové označenie prevodovky je C635 a v skutočnosti ide o poloautomat. Nemôžem povedať, že je zlá, skrátka je v kontraste so živosťou motora trochu strohšia. Zatiaľ čo v meste funguje hladko, pri ostrejšej jazde sa mi nepáčilo, že v niektorých momentoch motor zbytočne drží v otáčkach, pritom samotný motor je tak pružný, že disponuje dostatočnou silou aj v nižších otáčkach, aké mu nadeľovala prevodovka.

Do nádrže sa zmestí 55 litrov benzínu, ktorý ubúda tempom 6,6-7,0 litra v kombinovanom cykle podľa WLTP. Pre mestskú premávku je tu hodnota 8,5-8,7 litra, ide rozhodne o bežné čísla benzínových SUV.

Tlačidlo SPORT

Nachádza sa na stredovom tuneli v ringu radiacej páky. Po jeho stlačení sa zostria reakcie motora, prevodovka radí ostrejšie a jednotlivé stupne udržiava vo vyšších otáčkach. Ak meškáte, určite pomôže. Niekedy ma prekvapil návrat do bežného módu, v ktorom sa Jeep stal opäť komfortným spoločníkom s krásne plynulou jazdou. Ako keby ste sa po náročnom dni hodili do postele.

Podvozok a jazdné vlastnosti

Jazda patrí medzi silné stránky Compassu. V prvom rade je dobre ovládateľný, potešilo ma, že volant má medzi krajnými polohami len 2,5 otáčky. Riadenie mi vyhovovalo, neznervózňovala ma zbytočná ostrosť. Skrátka sa Jeep komfortne ovláda ako v dedinkách, tak na okreskách. Komfort podvozku je na dobrej úrovni, patrí medzi tuhšie naladené, ale v žiadnom prípade nejde o pseudo športovca, na to sa ani nehrá. V kontraste so svojou svetlou výškou vyše 20 centimetrov Jeep jazdí skutočne ako kompaktné SUV - to znamená, že ho nerozkýve každá nerovnosť a teda nemáte pocit, že šoférujete kĺbový autobus.

Vpredu má Compass klasické zavesenie typu MacPherson s klasickými tlmičmi, vzadu sa pozeráme na nezávislé viacprvkové zavesenie s dvojitým priečnym a jedným pozdĺžnym ramenom. Aj keď sa teda nejedná o štvorkolku, Jeep tu nenapasoval žiadnu tuhú nápravu ako to býva inde. Počas zvezenia som nezaznamenal ani na skutočne zlom asfalte žiadne rany do karosérie. Na podvozku zisťujem aj pravú dvojitú koncovku výfuku.

Akustický komfort je na dobrej úrovni, aj od kolies je Jeep celkom slušne odhlučnený. Pomáha mu aj akustické čelné sklo. Obuté tu boli nové na čierno lakované osemnástky s brúsenou čelnou plochou vynímajúce sa v pneumatikách Continental Premium Contact 6 s rozmerom 225/45 R18. Zvoliť si môžete kolesá o palec menšie, alebo väčšie, myslím, že osemnástky komfort nijako neobmedzovali. 

Po stránke aerodynamiky sú tu rôzne riešenia - napríklad predný spojler pod nárazníkom alebo aktívne lamely v maske chladiča, ktoré regulujú prietok vzduchu cez motor a v zime napomáhajú v rýchlejšom zahriati motora. Keď sme pri teple, spomenúť možno vyhrievané sedadlá, volant a spätné zrkadlá. Stierače šetrí špirála v čelnom skle, ktorá rozmrazuje aj časť čelného okna. 

Celkový osobný dojem

Jeep Compass urobil obrovský krok vpred. Pred faceliftom pôsobil hravejšie, aktuálny dizajn mu však podľa mňa sedí viac. Compass nebol nikdy krajší. Trochu vyrovnanejších línií v exteriéri, šokujúco elegantný interiér a na serióznosti sa hneď posunul oveľa vyššie.

Niektorých možno sklame, že má pohon 4x2 a zároveň fakt ťažšej voľby štvorkolky cez plug-in hybrid, naopak si iní uvedomia, či pohon 4x4 skutočne potrebujú. Jeep chce týmto krokom určite osloviť viac mestských zákazníkov a ľudí jazdiacich dlhšie trasy. Plnohodnotné štvorkolky ponecháva skutočným off road modelom Wrangler, Wagoneer alebo Gladiator.

Spoľahol sa na koncernovú techniku z dielne Fiatu, čo nie je vôbec zlé, pretože nový Firefly je v kontraste s touto emisne obmedzujúcou dobou skutočne výbušný. Hodila by sa mu akčnejšia prevodovka alebo aspoň jeden rýchlostný stupeň naviac, paradoxne práve v režime Sport narazíte na jej negatíva. Pri bežnej jazde ich však nevnímate.

Napriek tomu, že v tejto cenovej kategórii sa zameriavate na iné dojmy, potešia džípovské detaily rozsypané po celom aute, ktoré taktiež zavážia na celkovom dojme. Napríklad vrecúško namiesto tvrdých obalov pre dokumentáciu, nápisy alebo kresbičky Jeepov po celom aute, mikrofón pre telefonovanie spolujazdca pred jeho slnečnou clonou (k infotainmentu si môžete pripojiť niekoľko zariadení), malý Jeep na čelnom skle alebo dvojkomponentné kľučky dverí so zdrsnenou vnútornou časťou.

Kupiť alebo nekúpiť?

Určite sa pozrite na ceny konkurencie. Ak Jeep nie je cenovo rovnaký, tak bude v konečnom dôsledku lacnejší. Čo povedia susedia, by vás nemalo zaujímať, no ak zbadajú nový Compass - verte, že budú disponovať myšlienkou z úvodu: Jeep - rovná sa ťažká Amerika za tučný balík peňazí. Podľa mňa získate komfortné auto za adekvátnu cenu. Ja rozhodne kupujem a prikladám konkrétnu ponuku. Len pre informáciu dodám, že rovnako konfigurovaný Jeep Compass v susednom Rakúsku stoji takmer o 10.000 eur viac.

Základná cena modelu Limited 1.3 GSE so 6 stupňovou prevodovkou DDCT 30.900 €

Cenníková konkrétneho modelu s doplnkovou výbavou 33.690 €, po zľave 29.650 €

Plusy

  • Oveľa krajší dizajn
  • Luxusne pôsobiaci interiér
  • Aktuálna technologická úroveň výbavy
  • Výborná úroveň dielenského spracovania
  • Reakcie infotainmentu

Nedostatky

  • Menej flexibilná prevodovka
  • Nedostatočné prekrytie prahov

Rozmery vozidla

Dĺžka 4404 mm, šírka 1819 mm (bez zrkadiel), výška 1629 mm, rázvor 2636 mm.

Nájazdový uhol 15,8°, prejazdový uhol 21,8°, zadný uhol 30,8°, svetlá výška 198 mm.


Obrovská vďaka za možnosť zoznámenia sa s vozidlom patrí predajcom v JEEP Prešov.

Fotogaléria