Jazdená Alfa Romeo MiTo: prišiel čas zložiť ružové okuliare

10.06.2021

Najmenší model Alfy sa začal ukazovať krátko po ženevskom autosalóne v roku 2008. Svojim dizajnom, za ktorým stojí Juan Manuel Diaz sa inšpiroval vtedajším superšportom 8C Competizione, čo bolo po ostrom dizajne Alfy 159 pre fanúšikov trochu krokom vedľa. Dlho si zvykali, ale napokon MiTo oslovilo novú klientelu a to bolo jeho cieľom. Od premiéry ubehlo už vyše 13 rokov, posledné nové MiTo sa predalo v roku 2018. Je teda čas pozrieť sa na to, ako funguje MiTo ako jazdenka.

Trochu marketing

Vedeli ste, že sa trojdverový hatchback mal volať Furiosa? V hre bolo aj meno Junior. Na poslednú chvíľu sa však Alfa rozhodla pre pomenovanie po svojich centrách v Miláne (vývoj) a Turíne (výroba) = MiTo. Možno ste si všimli aj zvláštny nápis označenia modelu - Alfa si na tento nápis nechala urobiť súťaž od nezávislých dizajnérov. A takto to dopadlo.

Vývoj musel byť lacný a rýchly, pretože Alfe koncom prvého desaťročia dosluhovali modely ako 147 a GT. Alfa takto zvolila ekonomický prístup k stavbe a pre svoj najmenší model si vypožičala koncernový základ Fiatu Grande Punto s platformou Fiat Small, na ktorej stojí napríklad aj Opel Corsa. Napriek tomu sa v Miláne chystali na megaúspech najmenšej Alfy a hovorili o prelomových vlastnostiach chystaného "Juniora". 

Práve v MiTe debutoval nový systém jazdných režimov D.N.A, ktorý odkazoval na DNA značky. V móde Dynamic má MiTo ostré reakcie na odozvu plynu, bŕzd a stihnuté riadenie, v móde Normal si veselo jazdíte ako s normálnym hatchbackom a v móde All Weather je MiTo pripravené zasiahnuť s elektronickými bezpečnostnými asistentami oveľa skôr ako v ostatných režimoch. Nový systém navyše spolupracoval s elektronickou náhradou samosvorného diferenciálu Q2. V zákrutách sa pomocou pribrzďovania vnútornej stopy hnacej nápravy pribrzďovalo koleso pre presun krútiaceho momentu na vonkajšiu stopu, čím MiTo reže zákruty ako britva - no dobre, snaží sa.

Snahu mu upiera hlavne východisková platforma a dané proporcie. Rozloženie hmotnosti nebolo prioritou MiTa a samozrejme na to doplatilo nie úplne typickou alfáckou pohodou v zákrutách. Obrovský predný previs - od osí predných kolies až 904 milimetrov robil z MiTa nepraktické auto aj v meste. Množstvo najmenších Álf časom aj kvôli týmto nedostatkom trpelo na predné zavesenie a predčasne službu vypovedali napríklad predné tlmiče.

Poďme tvrdo na vec

Plán ostrej malej Alfy sa trochu podlomil už v novembri 2008 na základe kritiky odborných testov. Milánski technici museli zasiahnuť do riadenia a do odozvy asistenčných systémov. Potrebný bol zásah aj do pruženia a tlmenia. Ďalšie zmeny a vývoj nových motorov boli práve kvôli tomu premietnuté už modelového roku 2010.

Už o rok neskôr bol potrebný opätovný zásah do naladenia pruženia, špičkové verzie vykľučkovali tak, že dostali tlmiče Koni FSD s dvoma pracovnými okruhmi. Tieto pravidelné zásahy spôsobili aj každoročnú obmenu motorizácií, kombinácií a výkonového naladenia, čím MiTo strácalo na homogenite svojej ponuky.

Ani niekoľkými zásahmi sa nepodarilo naladiť tlmenie MiTa na akceptovateľnú úroveň. Akákoľvek nerovnosť spôsobuje výrazné otrasy karosérie, opačne však MiTo funguje na rovnej ceste, kde jazdí excelentne. Negatívne na tieto vlastnosti ešte pôsobí použitie 16" kolies. Väčšie sedemnástky sú na tom ešte horšie, MiTo na osemnástkach je trestnou lavicou. Kritiku si zaslúži aj poruchové elektrické riadenie, ktoré napriek niekoľkým úpravám pôsobí mdlo a nekontaktne. 

Napriek tejto kritike treba povedať, že MiTo malo tiež množstvo chýb spôsobených zle nastavenou elektronikou, väčšina z nich bola automaticky servismi odstránená pri bežných servisných prehliadkach.

Konkrétne problémy zaznamenané servismi

  • verzie 1.4 MultiAir 105 a 135 koní a 1.3 JTDm majú hlučné tlmiče v dôsledku vadných silentblokov ramien
  • kontrolka ESP sa zbytočne rozsvecuje z dôvodu vadných spínačov brzdového pedálu
  • ťažké vracanie brzdového pedálu do podvozku č. 1028275, potrebná výmena brzdového pedálu
  • falošný signál nedostatočne nahustených pneumatík (do č. 1033723) - vyriešené preprogramovaním
  • benzínové verzie so systémom Start&Stop majú nefunkčný asistent rozjazdu do kopca - riešenie preprogramovaním ABS jednotky (do č. 1086313)
  • poruchy systému DNA 
  • vadné rameno stierača vodiča do č. 1134173 - dôsledkom je zlé stieranie okna
  • svietiaca kontrolka batérie/dobíjania v dôsledku zmrznutia vody v odtokovej hadici a kolíziou s remenicou alternátora  - do č. 1095346 - riešenie výmenou odtokovej hadice
  • zlé utesnenie spodnej časti čelného skla do č. 177734
  • chybné vnútorné spätné zrkadlo do č. 1148730
  • drhnutie radiacej páky pri preradzovaní
  • problémy s kalibráciou riadenia - volant sa nevracia do stredu a auto ťahá do strany
  • do č. podvozku 1134577 môže unikať chladivo klimatizácie
  • natečená voda do palubovky do č. 1095362, riešené utesnením zbernej nádrže vody pod čelným sklom
  • vŕzgajúce okná pri sťahovaní, vyťahovaní, potrebné mazať mechanizmy (do č. 1087072)
  • nedoliehajúce tesnenia bezrámových okien
  • problémy s aktualizáciou máp a čítaním SD karty (od 1123559 do 1148731)
  • vŕzgajúce plasty interiéru
  • nedostatočne pevné a príliš vpredu umiestnené madlo dverí - môže praskať

Deväť motorov na výber

K dispozícii boli rôzne benzínové motory:

1.4 MPI 58 kW (78 koní) a 70 kW (95 koní) + 5 a 6 st. manuálna prevodovka

1.4 T-Jet 88 kw (120 koní) a 114 kW (155 koní) + 6 st. manuálna prevodovka

1.4 MultiAir 77 kW (105 koní) a 99 kW (135 koní) + 6 stupňová manuálna a 6 stupňová dvojspojková automatická prevodovka

1.4 MultiAir 103 kW (140 koní) + 6 stupňová manuálna prevodovka

1.4 MultiAir 125 kW (170 koní) + 6 automatická dvojspojková prevodovka

0.9 TwinAir 77 kW (105 koní) + 6 stupňová manuálna prevodovka

A naftové motory:

1.3 MultiJet 62, 66, 70 kW (85, 90 a 105 koní) + 5 stupňová manuálna prevodovka

1.6 MultiJet 88 kW (120 koní) + 6 stupňová automatická prevodovka


Problémy vyskytujúce sa pri motoroch

  • vibrácie benzínových motorov do č. 1080078 (vidno aj na spätných zrkadlách)
  • nesúvislý nábeh krútiaceho momentu verzie 1.4 170 koní, zmenené od č. 1100493
  • úniky chladiacej kvapaliny benzínových motorov do č. 1153911
  • vysvietenie výstražnej kontrolky oleja alebo systému vstrekovania nafty pri verzii 1.3 JTD 90 v dôsledku degradácie oleja (do 1033723)
  • netesné kovové palivové potrubie k vstrekovačom 1.3 JTDm 95 koní (do 1186176) -riešené výmenou
  • únik chladiacej kvapaliny 1.6 JTDm do dátumu výroby 25.9.2009
  • výmenník tepla EGR ventilu mal zlé tesnenie, v dôsledku čoho unikala chladiaca kvapalina (do 1153910)

Naftové motory určite nevoľte pre krátke jazdy po meste. Tie v MiTe trpia a často dochádza k poruchám pre degradovaný olej, upchaté DPF filtre a zanesené EGR ventily. 

Ako išiel čas

december 2008
  • Základná verzia Junior s výkonom 1,4 MPI 78 k 

november 2009

  • Motor 1.3 JTDm 90 je nahradený motorom 1.3 JTDm 95 (nové vstrekovače, turbo s variabilnou geometriou) s funkciou Stop & Start

január 2010

  • Uvedenie motorov MultiAir s výkonom 170 koní v prevedení Quadrifoglio Verde 

jún 2010

  • Štandardne systém Stop & Start pre 1.6 JTDm 120
  • štandardné hmlovky
  • Dvojspojková prevodovka TCT  pre 1.4 MultiAir 135

apríl 2011

  • nové verzie výbav
  • nové tlmenie a upravené riadenie

september 2011

  • Limitovaná edícia Quadrifoglio Verde SBK Limited Edition 

december 2011

  • Motor 1,3 JTDm 85 koní

marec 2012

  • Motor 0,9 TwinAir s výkonom 85 koní 
  • Špeciálna séria Veloce

Vadné diely jednotlivých modelov

2008

  • nevyhovujúca palivová nádrž - modely vyrobené od 6. marca do 4. júla 2008.
  • nevyhovujúci palubný prístrojový panel - modely vyrobené od 6. februára do 2. augusta 2008
  • nesprávna funkcia DNA systému - aktualizácia softvéru - modely vyrobené v júli 2008
  • možné nesprávne načítanie modulu airbagu vpredu - modely vyrobené od marca do júna 2008.
  • vstrekovacie vedenie môže interferovať s kovovým držiakom vstrekovacej jednotky - modely 1.6 JTDm vyrobené do októbra 2008

2009

  • vysoká spotreba prúdu  - modely vyrobené do decembra 2008.
  • nesprávne vedenie kladného pólu batérie - 1.6 JTDm do 2/2009
  • nesprávne utiahnuté svorky na manžetách predných poloosí - 1.4 MultiAir 170 od 4/2009 do 4/2010

2010

  • zlá spojka - 1.4 MultiAir 135 verzia TCT vyrobená od mája do septembra 2010
  • neobvyklá spotreba oleja - 1.4 MultiAir 105 vyrobené od decembra 2008 do októbra 2010
  • vadný rám predných svetlometov - 1.4 MultiAir 170 od augusta 2009 do septembra 2010

2011

  • poruchy Start&Stop - nefunkčný asistent rozjazdu do kopca - 1.4 MultiAir 135 TCT vyrobené od septembra 2010 do marca 2011
  • hluk pri zmene prevodového stupňa - 1.4 MultiAir 135 TCT vyrobené od októbra do novembra 2011