FIAT ladí aerodynamiku a akustiku už vyše 40 rokov

14.06.2021

V jednom zo série videí FCA, ktoré nás - fanúšikov púšťajú za oponu výskumu a vývoja automobilov, môžeme vidieť prístup koncernu k testovaniu aerodynamiky osobných automobilov.

Aerodynamika nie je dôležitá len v súčasnosti pri dojazde elektromobilov. bola súčasťou automobilov od počiatku sériovej výroby. Súvisí s jazdnými vlastnosťami, spotrebou paliva, ale aj s akustikou.


Koncern Stellantis - vývojové centrum Fiatu ju testuje už vyše 40 rokov pokročilými metódami. Ako jeden z prvých v Európe mal totiž vo svojom vývojovom centre plnohodnotný aerodynamický testovací tunel, v ktorom testoval svoje budúce modely vo veľkosti 1:1.


Dodnes nie je samozrejmosťou, že každá automobilka má svoj tunel. Návrhy preto overujú prostredníctvom CFD (Computational Fluid Dynamics) softvérov. Aj na tomto poli však FIAT skúmal cesty už na začiatku 80. rokov, kedy digitalizoval proces testovania aerodynamiky. 

Dobrá aerodynamika teda nie je výsadou elektromobilov a športových áut. Veľa z nej vyťažia práve bežné osobné vozidlá. Kľúčovými úlohami sú zníženie aerodynamického odporu, s čím súvisí zníženie spotreby paliva a vypúšťaných škodlivých emisií. S obtekaním vzduchu úzko súvisí aj aeroakustika, teda hluky, ktoré vznikajú prúdením vzduchu okolo karosérie. Diaľničné tempo autá zvládajú komfortne a s dobrou spotrebou práve vďaka aerodynamike a aeroakustike.

Obe menované oblasti je potrebné overovať pri rôznych podmienkach. FIAT preto používa klimatickú komoru, v ktorej taktiež testuje aerodynamiku a akustiku pri extrémnych tepelných podmienkach. Zároveň tak overuje tepelný komfort pasažierov a schopnosti klimatizácie, kúrenia, rozmrazovania okien a výhľadu v mrazoch.

Je lepšie vidieť, ako čítať, preto si pozrite nasledujúce video k téme.