Fiat 500X 1.5 MHEV - oplatilo sa to?

09.08.2022

Autor: FK

Model 334, teda Fiat 500X je na trhu už nejakú tú dobu - konkrétne ôsmy rok. Za ten čas podstúpil mnoho radikálnych zmien - najmä tých, ktoré jeho ponuku výrazne ochudobnili. Najradikálnejším krokom bolo odobratie verzie 2.0 MultiJet s pohonom 4x4 a 9 stupňovou automatickou prevodovkou. Avšak práve v ôsmy rok sa tento prístup "vyberania" zmenil a päťstovka po viagre chytá nový dych. Dostáva totiž úplne novú techniku, s ktorou si chce udržať odbyt. Oplatila sa Fiatu táto obrovská investícia aj napriek pokročilému veku modelu?

Čo je nové?

Obyčajne platí, že ak na trh automobilka uvádza niečo nové, tak to naozaj vyzerá ako niečo nové. Fiat je však známy tým, že svoje modely postupne cibrí a do dizajnu zasahuje len mierne. Tak konkrétne pre model 500X nájdeme na karosérii len jemné vizuálne retuše. 500X-ka dostáva nové logo prednej masky po vzore elektrickej päťstovky, jemne upravenú mriežku chladiča a po novom logu na zadnej kapote s nápisom FIAT je to pravdepodobne všetko. Ak nepočítame špecifiká edície RED - a teraz to vážne ešte raz kontrolujem - vizuálne je to naozaj všetko.

Radikálne zmeny pod kabátom

V porovnaní s exteriérom sa pod kapotou udiala naozaj revolúcia. Zoberte si, že niečo vyrábate osem rokov a je najvyšší čas na ukončenie výroby, pretože o pol roka predstavíte a do predaja uvediete úplne nový crossover vyrábaný v Poľsku. A do toho príde Fiat a totálne prekope pohonné ústrojenstvo osem rokov vyrábaného modelu, ktorý pravdepodobne do dvoch rokov ukončí svoju produkciu.

Ak ste preškočili obrázok, vráťte sa k nemu. Pôjdeme postupne.

Spaľovák je to najefektívnejšie, čo trh ponúka

Pre hlavný pohon slúži klasický benzínový preplňovaný motor s objemom 1469 kubických centimetrov. Objem napovedá, že by mohlo ísť o trojvalec, ide však o štvorvalec z rodiny GSE (Global Small Engine), s obchodným označením Firefly. Vznikol prevŕtaním už existujúceho a veľmi ostrého motora 1.33 Firefly. Z pomenovania ostrý sa smejú iba tí, ktorí s najvýkonnejšími plug-in hybridnými verziami 1.33 Firefly nikdy nejazdili. Je naozaj ostrý.

Aj keď 1.33-ke ostrosť nikdy nechýbala, postrádala trochu hospodárnosti. V záujme stretu potrieb inžinieri ešte vrámci koncernu FCA vyladili jedna-päťku k maximálnej efektivite. Oproti klasickému motoru Firefly bola prepracovaná najmä hlava valcov. Upravili napríklad priame vstrekovanie paliva, ktoré teraz vstupuje do spaľovacieho priestoru až pod tlakom 350 barov. Použité boli sacie kanály typu "high-tumble" pre čo najvyššiu termodynamickú účinnosť. Ak si o riešení "high-tumble" chcete prečítať viac - smelo do toho. Motor je optimalizovaný pre hybridné použitie a vďaka dvojitému variabilnému časovaniu dokáže pracovať aj na základe Millerovho cyklu.

Suma sumárum - maximálny výkon 96 kW znamená 130 koní pri 5250 ot./min. a maximálny krútiaci moment 240 Nm je dostupný už pri 1500 ot./min. Doslova naftové veličiny!

S prevodovkou prichádza novinka!

Prevodovka je totiž úplne nová, hybridná, s integrovaným elektromotorom, so siedmimi stupňami, ale hlavne - je automatická! Novú dvojspojku vyvíjala ju spoločnosť Getrag (dnes Magna) a vyrába ju závod v Kechneci pri Košiciach - aj pre model 500X. Pracuje vo vyše päťlitrovom olejovom kúpeli a integrovaný elektromotor dodáva firma Valeo.

Práve umiestnenie elektromotora priamo v prevodovke je strategické a z Fiatu 500X robí MHEV, teda Mild-hybrid s výhodami full hybridu. Totižto elektromotor dokáže automobilom hýbať sám tak ako je to vyobrazené na fotografii s budíkmi hore.

Výkon integrovaného elektromotora je 15 kW, čo je 20 koní a maximálny poskytnutý krútiaci moment je 55 Nm.

Posledná vec, ktorá dodáva pohon

Je ňou klasický MHEV systém - BSG, teda remeňový štartér generátor. Jedná sa o náhradu alternátora, ktorý v minulosti energiu iba získaval. V jednoduchosti povedané, na rozdiel od alternátora systém BSG dokáže energiu aj dodať a spaľovaciemu motoru dodať takzvaný "boosting" pri rozbehu. Malo by sa jednať o 20 Nm dodatočnej podpory. 

Elektromotor v prevodovke pracuje s napätím 48V, systém BSG beží na 12V. Práve preto je potrebný menič napätia, ktorý sa nachádza nad novou automatickou prevodovkou.

Kde sa ukladá energia?

Do batérie s kapacitou 0,8 kWh umiestnenej pod stredovým tunelom. Dodáva ju Samsung a inžinierom prišla tak dôležitá, že trasovanie výfuku potiahli obkľukou presne tak, ako kedysi na Fiate Multipla s plynovou nádržou na CNG - skrátka skúsenosti. Aby fungovala perfektne, má vlastný chladiaci okruh a teda svoj termomanažment.

Tlačová správa uvádza tieto možnosti využitia elektrickej jazdy:

  • e-Launch: rozjazd vozidla iba pomocou elektromotora pri rozjazde na začiatku jazdy alebo na semaforoch;
  • e-Creeping: elektromotor zaisťuje rozjazd, aký poznáme u vozidiel s automatickými prevodovkami, a to od 0 km/h do rýchlosti zodpovedajúcej voľnobežným otáčkam zážihového motora na prvý prevodový stupeň alebo na spiatočku (napríklad pri manévrovaní);
  • e-Queueing: vozidlo sa môže posúvať v dopravnej zápche v plne elektrickom režime;
  • e-Parking: zjednodušuje parkovacie manévre, ktoré je možné vykonávať iba pomocou elektrického pohonu, čo zaisťuje praktickosť a bezhlučnosť.

Prepracovaný bol aj brzdový systém a to na inteligentný. Čo to znamená, rozoberieme v kapitole jazdy.

Jazda

Priznávam, že je to tretí model s touto technikou pod kapotou, ktorý som si skúsil. Prvým bol Jeep Compass, druhým excelentne vyladené Alfa Romeo Tonale a posledným je zatiaľ Fiat 500X. Naozaj platí, že čo značka a čo model, to iné správanie. Odlišnosti sú badateľné a spozorovateľné aj pre bežného užívateľa - teda pre mňa.

Po otočení kľúča v klasickej spínacej skrinke ostáva ticho. Auto sa aktivuje, ručička otáčkomera sa presunie na nulu a auto je pripravené vyraziť. Neriešite nič, päťstovka podľa potreby zapojí spaľovací motor. Pohnutie je naozaj zamatové a aj keď vás zvukovo môže prekvapiť nábeh spaľovacieho motora, ide to bez vibrácií a v pokoji. Po parkovisku, pri jemnom posúvaní môžete auto posúvať naozaj v milimetrovej presnosti a to vďaka elektrickému režimu.

Aj prudšie rozjazdy idú bez protestov, prevodovka hádže stupne bez vedomia šoféra. Jedna-päťka cvičí s päťstovkou veľmi obstojne. Do kopcov sa rozbieha nečakane svižne, prebiehacie manévre neprekvapia ani prevodovku a trhania nie sú badateľné ani pri ostrej jazde. Oproti pôvodnému automatu DDCT pridávanému k 1.33-je je to skrátka iný svet a ak presadnete priamo z neho, budete naozaj udivení.


Výborný je nový brzdový systém - hybridy sa posúvajú vpred. Auto využíva tzv. automatické dobíjanie, ktoré neotravuje pri jazde - ak uvoľníte plynový pedál, neruší vás žiadna rekuperácia. S autom môžete pokojne plachtiť a využívať kinetickú energiu. Jemné brzdenie zabezpečuje rekuperácia, postupne sa pridáva klasický brzdný okruh cez fyzické brzdy v kolesách.

Čo sa týka uvádzaných elektrických režimov a jazdy bez emisií, je to naozaj možné. Nečakajte však, že pri 33°C a pri maximálnej požiadavke na klimatizáciu budete chcieť zajazdiť "bezemisne", pôjde to len tak. No skrátka nepôjde. Batéria totiž stačí len na pár metrov pohybu, oficiálne sa uvádzajú asi dva kilometre, motor naskakuje takmer ihneď pri prudšom stlačení akcelerátora. Čo je však dôležité, všetko sa vyhodnocuje automaticky a funguje bez akejkoľvek dodatočnej potreby sústredenia sa na to.

Mne sa podarilo auto rozbehnúť na 50 km/h v plne elektrickom režime s vypnutou klimatizáciou. Motor sa pri plachtení dokáže vypínať až do mimomestskej rýchlosti. Všetko vždy závisí od úrovni nabitia batérie, čo vidíte veľmi jednoducho na budíkoch. Pravdou je, že najextrémnejšie režimy spaľovacieho motora, teda rozjazdy z miesta sa auto snaží realizovať len výlučne elektricky. A celkom mu to ide.

Hybridná jedna-päťka poskytuje stále solídnu 48 litrovú nádrž na palivo. Vďaka bohatému objemu nádrže a udávanej spotrebe paliva 5,1 litra na 100 kilometrov v kombinovanom režime dokážete s autom prejsť aj viac ako 800 kilometrov na nádrž. To je celkom slušné.

Reálnu spotrebu paliva sa mi nepodarilo v krátkej prechádzke odsledovať. Podľa slov dlhodobo jazdiacich však jazda aj pod šesť litrov benzínu nie je problémom a oproti siedmim až ôsmim so staršou 1.33 je to už badateľná hodnota.

REDka

Konkrétne auto je v edícii RED, ktorá prináša niekoľko prvkov navyše za najakčnejšiu cenu. Prečo najakčnejšiu? Je na ňu najvyššie zvýhodnenie a to až 2300 eur, teda o tisíc viac ako na ostatné modely. Z výbavy možno spomenúť systém automatického núdzového brzdenia, detekciu únavy vodiča, 3,5" displej v budíkoch a 7" displej infotainmentu U-Connect.


Ďalej sú tu vizuálne doplnky ako špecifické čalúnenie sedadiel, červená palubná doska, červeno-čierne koberčeky, červené logo a odznak na B stĺpiku. Okrem týchto prvkov sú tu aj "neviditeľné" a to antialergénny kabínový filter Mopar, antibakteriálne ošetrenie kabíny s dlhodobým účinkom a dávkovač na dezinfekčný gél - praktické veci.

Záver

Budem úplne úprimný. Akokoľvek kvitujem snahu Fiatu udržať model 500X na trhu, využiť techniku, ktorú vyvinul za drahé peniaze a integroval do rôznych modelov, myslím si, že v prípade tohto modelu u zákazníkou žiaden wau efekt nenastane. Naopak je potrebné, aby Fiat skutočne vložil snahu a reálne ukázal, že nová technika dokáže ušetriť vaše peniaze na prevádzkové náklady a zvýšiť váš každodenný komfort dochádzania do práce a za rodinou. Ako to spraví? To je otázne.

Čo však môžem určite o inovovanej 500X prehlásiť - je to stále aktuálne, dizajnovo krásne a sympatické auto. Pôsobí kompaktne, je z neho vynikajúci výhľad a napriek výzoru "malého auta" sa v nej človek cíti bezpečne. Páči sa mi jej nový motor a režimy elektrickej jazdy. Pozitívne ma prekvapila dynamika, ochota agregátu obiehať aj v kopcovitých okreskách a je skrátka vidno, že nová 1.5 Firefly nemá s 1405 kg vážiacou päťstovkou žiaden problém.

Z praktického hľadiska poteší, že zástavba hybridu neodoberá žiaden priestor pre posádku. V kufri máte plnohodnotnú rezervu so sadou na opravu,

Z finančného hľadiska nepoteší, že akčná cena Fiatu 500X hybrid začína na sume 25.650 eur. Do toho nejaké tie doplnky (paket LED svetiel za 600 eur, rezerva za 300) a je z toho 26.550 eur. V danej kategórii som si teda skúsil nakonfigurovať Škodu Kamiq s motorom 1.5 TSI bez hybridu, ale s automatickou prevodovkou. Pri dorovnaní výbavy som sa dostal veľmi ľahko nad 27.000 eur a teda konštatujem, že je to aboslútne bežná cena dnešných SUV na rozmedzí B a C segmentu. Doba sa skrátka zmenila.

Na otázku, či sa to oplatilo - investovať stovky miliónov eur do osem rokov vyrábaného modelu, odpovie až počet predaných kusov. Rozhodne sa však novej techniky netreba báť. Fiat pracoval s podobnou koncepciou už od roku 2010 pre model 500 a od roku 2014 pre model 500X, svetlo sveta však uzrela až teraz.

Na otázku, či sa to oplatí pre vás, musíte nájsť odpoveď sami. Rozhodne však odporúčam uvažovať z dlhodobého hľadiska - odskúšaná solídna karoséria a podvozok 500X sú silnými argumentami a elektromotor, ktorý nahrádza spaľovací motor a prevodovku v režimoch, kde sa najviac opotrebúvajú, je tiež silným argumentom. Jediné závažné proti môže byť naozaj len vyššia cena.

Fiat 500X z tohto článku nájdete u autorizovaného predajcu Fiat Prešov. Ako v prípade modelu 500X, tak pri rôznych iných modeloch neváhajte kontaktovať predajcov, ktorí radi a ochotne pomôžu k získaniu auta podľa vašich predstáv.