Fiat 500 Hybrid: Posledná šanca splniť si sen

01.01.2023

Populárny model, ktorý sa na retro vlne vezie už neuveriteľných 16 rokov čaká na svoj nemilosrdný koniec. Fiat 500 so spaľovacím motorom skutočne končí a nenahradí ho nič iné ako už predávaná plne elektrická päťstovka. Je tu preto posledná šanca zorientovať sa v ponuke, prelomiť ľady a stať sa hrdým majiteľom tohto mestského priateľa.

Od roku 2007 sa v ponuke vystriedalo 10 modelových edícií - sérií a faceliftov. V priebehu týchto rokov sa model významne inovoval a vylepšoval. Aktuálne je v ponuke na slovenskom trhu jedenásta séria označená ako "0" a výlučne ako skladová zásoba. Nové vozidla vo vlastnej konfigurácii zatiaľ nemožno do výroby objednať, aj keď vieme, že pre rok 2023 ešte príde posledná - v poradí už dvanásta séria označená ako "1".

K dispozícii je klasická karoséria hatchback s pevnou alebo presklenou strechou, ale aj kabriolet so sťahovacou látkovou strechou. Pre hatchback sú dostupne štyri úrovne výbavy, ide o nasledovné.

Cult

Základná verzia Cult prichádza na 14" oceľových diskoch s ozdobnými krytmi kolies. Ide o solídny základ, ktorý však disponuje nie len airbagom vodiča, spolujazdca a bočnými airbagmi, ale má aj hlavové airbagy a kolenný airbag vodiča. Na palube nechýba klimatizácia, bluetooth, handsfree telefonovanie alebo 5" dotykový displej infotainmentu.

Hoci ide o základnú výbavu, nechýba kožený volant, 4 reproduktory a USB a AUX vstup do rádia. Základnú päťstovku možno spoznať podľa "predfaceliftových" predných svetlometov so starou vnútornou grafikou. Cenníková cena tohto základu je 15.550 €, avšak importér na skladové vozidlá poskytuje zľavu vo výške 1900 € a teda ceny začínajú na akčnej sume 13.650 €.

Takéto vozidlo nájdete napríklad v Auto-Valas Košice na tomto odkaze.

Foto: Auto Valas
Foto: Auto Valas

Club

Nad výbavou Cult je k dispozícii výbava Club. Oproti štandardu dostáva naviac o palec väčšie oceľové kolesá, teda pätnástky s dvojfarebnými dizajnovými krytmi, ktoré evokujú zliatinové kolesá. Do výbavy prichádza naviac tempomat s obmedzovačom rýchlosti alebo väčší 7" dotykový displej infotainmentu, ktorý umožňuje zrkadlenie smartfónu cez aplikáciu Apple Car Play / Android Auto. Interiér dostáva naviac oproti výbave Cult jeden pár reproduktorov na konečný počet 6, exteriér je obohatený halogénovými svetlometmi v novom dizajne. 

Cenovka verzie Club začína na sume 17.050 €, pričom po zľave je východzia suma 15.150 €. S rôznou doplnkovou výbavou je možné dobre vybavenú päťstovku, ktorá v prípade verzie Club predstavuje zlatú strednú cestu, dostať už za približne 15.500 €.

Takéto vozidlo je k dispozícii napríklad v BB Rent, Banská Bystrica a nájdete ho na tomto odkaze.

Foto: BB RENT
Foto: BB RENT

Dolcevcita

Najvyššia výbava Dolcevita je skôr vizuálnym obohatením malej päťstovky. Oproti výbave Club pridáva naviac štýlové zliatinové kolesá vo veľkosti 16", presklenú ale neotvárateľnú strechu aj s roletou a luxusne vyzerajúce prešívané sedadlá v dvojfarebnom prevedení s výrazným bočným vedením. Vyzerajú skrátka skvelo a sedí sa v nich ešte lepšie.

Sladký život v päťstovke vychádza na cenníkových 17.550 € s príjemnou zľavou na novú skladovú základnú cenovku 15.650 €. Takto vizuálne excelentnú päťstovku s ďalšími doplnkami zoženiete za sumu začínajúcu približne na 16.500 €.

Dolcevita je k dispozícii napríklad v Motor-Car Bratislava a nájdete ju na tomto odkaze.

Foto: Motor-Car
Foto: Motor-Car

RED

Špeciálna edícia RED je k dispozícii pre celý modelový rad Fiatov. Výnimkou nie je ani päťstovka a skladové RED-ky nájdete takmer u každého predajcu. RED-ka predstavuje najvyššiu výbavu a dopĺňa hneď niekoľko vylepšení na palubu päťstovky. Ide napríklad o čierne látkové sedadlá s červeným lemom, rôzne červené doplnky vrátane palubnej dosky alebo antibakteriálnu úpravu kabíny, volantu a sedadiel. Na palube možno nájsť aj personalizovaný dávkovač na dezinfekčný gél a o čistotu vzduchu sa stará v útrobách ukrytý antialergénny kabínový filter od Moparu. Aj exteriér žiari vylepšeniami - červenými krytmi spätných zrkadiel, emblémom RED na B-stĺpiku alebo červeným lemom na kolesách. RED-ka má aj špecifickú červenú prednú masku.

Základná cenníková cena tejto špeciálnej edície je pred zľavou 18.650 €, po zľave je to lepších 16.750 €.

Nádherne s chrómom kombinovanú elegantnú RED-ku nájdete napríklad v Dunauto DS na tomto odkaze.

Foto: Dunauto
Foto: Dunauto

Dolcevita Cabrio

Čo by to bola za päťstovka, ak by nemala sťahovaciu strechu? Zo skladových zásob je k dispozícii už len verzia Dolcevita. V Motor-Car Bratislava nájdete túto päťstovku Dolcevita obohatenú ďalšími výbavovými doplnkami a svetlou sťahovacou strechou za akčných 19.600 €.

Spoľahlivá investičná voľba

Nech to znie akokoľvek divne, Fiat 500 je skrátka investičná voľba do spoľahlivej mobility. Ceny týchto vozidiel sa dlhodobo udržiavajú na vysokej úrovni a vekom strácajú na hodnote naozaj zanedbateľné čiastky. December 2023 bude posledným mesiacom, kedy z poľského závodu Tychy zídu skutočne posledné spaľovacie Fiaty 500 a v ponuke ostane takmer dvojnásobne drahá päťstovka na výlučne elektrický pohon. Aj keď úspech elektrickej päťstovky je nepopierateľný, v našich zemepisných šírkach je spaľovacie vozidlo stále univerzálnejšou voľbou.

Bezstarostné roky. Pod kapotou sa nachádza spoľahlivý agregát Firefly postavený na dlhodobú prevádzku za znížené náklady. Trojvalec je spriahnutý so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, disponuje výkonom 51,5 kW, teda 70 koní a krútiacim momentom 92 Nm. Krátke prevody ťažia v mestskej premávke z jeho výkonu skutočne výborne a vďaka šiestemu prevodovému stupňu sa nestratí ani na diaľnici, kde pri 130 kilometrovej rýchlosti točí len niečo cez 3500 otáčok.

Napriek označeniu hybrid neriskujete. Hybrid v tomto prípade znamená len použitie reverzibilného alternátora, ktorý dokáže rekuperovať brzdnú energiu a posielať ju do 12V batérie pod vodičom. Energia z nej sa pri rozbehu využíva ako krátkodobé výkonové posilnenie v hodnote 5 koní a 15-20 Nm krútiaceho momentu.

Prehliadku absolvujete raz za rok s intervalom 15.000 kilometrov, kde Vás čaká len výmena oleja. V intervale 30.000 kilometrov päťstovka potrebuje výmenu vzduchového filtra a zapaľovacích sviečok. A to je skutočne všetko. Vďaka reťazovému rozvodu nie je potrebné riešiť drahé výmeny rozvodovej sady a to za celých 10 rokov a 240.000 kilometrov.

Tento rok je to naozaj posledná šanca zahodiť predsudky a obstarať si výnimočne charizmatické mestské presúvadlo. S novým motorom dostalo oveľa vyššiu hodnotu využitia aj mimo mestskej premávky a s dĺžkou len niečo cez 3,5 metra predstavuje vynikajúceho mestského spoločníka.

Päťstovka končí a jej nezakúpenie práve v tento posledný rok môže neskôr mrzieť. Tak utekajte k predajcom!