Budúcnosť pre Fiat Panda: najprv facelift, potom elektrina

14.07.2021

Model Fiat Panda je v súčasnosti cenovo najdostupnejším modelom Fiatu na európskom trhu. Nie je sa preto čomu čudovať, že predaje sú stabilné obzvlášť po uvedení poslednej modernizácie z roku 2020, pri ktorej sa Panda stala hybridným automobilom. Vďaka jednoduchému systémovému riešeniu získal tento model v mnohých centrách európskych miest voľnosť pohybu. Čo ale bude s týmto modelom ďalej?

Predajné výsledky

V prvom kvartáli roku 2021 dosiahla Panda 42.165 predaných kusov v Európe. Oproti roku 2020 je to za rovnaké obdobie nárast o 13 %. Panda má celkový podiel na trhu v segmente minivozidiel podiel 19,1 %, čím je jednoznačným kráľom segmentu. Hneď za ňou ju podporuje Fiat 500 s 18,6 % podielom za prvý kvartál roku 2021. S výraznou stratou nasleduje Toyota Aygo s 9,6 % podielom.

Stav aktuálneho modelu

Prvá generácia Pandy bola na trh uvedená v roku 1980 a výroba zotrvala až do roku 2003. Hneď na to prišla druhá generácia, ktorá bola vďaka pridanému páru dverí a premysleným riešeniam praktickejšia a taktiež výrazne modernejšia vďaka bohatým možnostiam výbavy. Výroba druhej generácie zotrvala v poľskej továrni od roku 2003 až do roku 2012. 

Tu sa dostávame k aktuálnej - tretej generácii, ktorá tento rok oslavuje okrem 40. výročia modelovej rady aj 9 rokov výroby - tentokrát už v talianskej továrni Pomigliano d´Arco. S minimálnymi zásahmi vydržala aktuálna generácia až do roku 2020, v ktorej sa zmenila hlavne technologická stránka auta

Aktualizovaná bola konektivita - pribudol dotykový displej multimediálneho systému U Connect s možnosťou zrkadlenia smartfónu. Zmeny sa udiali hlavne pod kapotou, kde pribudol nový trojvalec radu FireFly s objemom jedného litra a nová šesťstupňová manuálna prevodovka. Na výber ostali aj štvorvalec FIRE na LPG alebo dvojvalec TwinAir buď s pohonom 4x2 na CNG alebo 4x4 na benzín. 

Výraznejšie boli prepracované verzie výbavy. Základnú Panda doplnila oplastovaná verzia City Life, špecifická verzia Sport so športovými a lakovanými doplnkami a verzia Cross aj s možnosťou pohonu 4x2. V interiéri pribudlo nové čalúnenie a k vonkajším zmenám sa pridali úpravy na podvozku, kde pribudli ochranné a aerodynamické plastové kryty. 

Facelift

Aktualizovaný model z roku 2020 nemá byť pre Pandu labuťou piesňou z vývoja Fiatu. Už na budúci rok /2022/ má totiž debutovať ďalšia modernizácia. Do tej by mali byť zahrnuté výraznejšie zmeny dizajnu a to konkrétne prepracovaná maska s novým logom, nové full LED svetlá a ponuky farebných kombinácií a kolies. Taliani predpokladajú aj zavedenie digitálneho prístrojového panelu po vzore Tipa a zástavbu prvkov ADAS - pokročilých asistentov jazdy. 

Vizualizácia verzie Abarth
Vizualizácia verzie Abarth

Zároveň by mala pribudnúť výkonnejšia verzia Sport alebo Abarth, ktorá počíta so zástavbou preplňovanej verzie trojvalcového motora Firefly kombinovaného so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Nie je jasné, či rovnako ako v prípade atmosférickej verzie sa bude jednať o mild-hybrid. Výkon by mal byť tak ako v prípade staršej Pandy Sport rovných 100 konských síl.

Elektrina 

Úplne nová generácia modelu Panda bude uvedená na trh začiatkom roku 2024. Hovorí sa, že by malo ísť automobil, ktorý bude stáť ešte na platforme vyvíjanej Fiatom a to pre elektrický Fiat 500, aby si jej náklady na vývoj rozdelili aspoň dva modely Fiatu. V hre je ale aj aktuálne novo vyvíjaná platforma STLA Small z noovej stratégie koncernu Stellantis. 

Novému modelu Panda sa predpokladá výrazná inšpirácia konceptom Centoventi, čo na nedávnej prezentácii v rámci dňa EV2021 Day skupiny Stellantis potvrdil aj šéf Fiatu Olivier Francois. Niektoré špekulácie hovoria o tom, že bude uvedená aj spaľovacia verzia novej Pandy s ľahkou elektrifikáciou. Toto riešenie nevylúčili zástupcovia Fiatu ani pri elektrickej 500vke.

Elektrická Panda sa zo segmentu A presunie dĺžkou približne 3900 milimetrov do segmentu B. Nová panda sa bude pravdepodobne predávať ako variabilný automobil s možnosťou výberu medzi 4 strechami, 4 nárazníkmi, 4 krytmi kolies a 4 vonkajšími fóliami, ktoré si zákazník individuálne nakonfiguruje podľa vkusu a potreby. Hovorí sa aj o sériovom uvedení technológie modulárnych batérií, ktoré si zákazník navolí podľa potreby.

Dojazd elektrickej Pandy sa podľa konfigurácie batérií môže variabilne meniť od 250 do 450 kilometrov. Výkon novej Pandy bude v rozmedzí 75 až 130 koní. Jej výrobu budú zabezpečovať talianske továrne a prvotný predpoklad hovorí o výrobe až 250.000 kusov ročne. Tomu má pomôcť hlavne cena, ktorú má Fiat v pláne nastaviť na počiatočnú úroveň 16-17.000 € a demokratizovať tak voľbu elektrického pohonu pre široké masy. Panda pritom nemá byť podobne riešená ako Dacia Spring, má ísť o plnohodnotné auto s inteligentnými riešeniami. Tak uvidíme.