Alfa Romeo ťahá za úspešný povraz. Modelom Tonale to nekončí!

26.12.2022

Autor: FK

Rok 2022 priniesol pre značku Alfa Romeo úspešné uvedenie kompaktného crossoveru Alfa Romeo Tonale na trh. Termíny boli dodržané a ešte pred koncom roka sa verejnosti a novinárom predstavila plug-in hybridná verzia Q4 s pohonom všetkých štyroch kolies. Alfa toho stihla ešte oveľa viac a je snáď najaktívnejšou za posledné desaťročie.

Ešte pred koncom roka 2022 sme stihli spoznať modernizované verzie bezkonkurenčne jazdecky najzaujímavejších modelov Stelvio a Giulia. Ukázali sa s obnovenou ponukou výbav a motorizácií, a opätovne technologicky dobehli kľúčové prvky konektivity na palube. Pribudli moderné LED Matrixové svetlomety, vylepšený bol palubný infotainment a klasické budíky pred vodičom boli zamenené za konfigurovateľný displej.

Pre vynovenú dvojicu postavenej na exkluzívnej platforme Giorgio boli vo väčšine Európy otvorené už aj objednávky. Zatiaľ čo Giulia vo verzii Super začína na sume 47.050 € na domácom talianskom trhu s pohonnou jednotkou 2.2 MultiJet s výkonom 160 koní, Stelvio Super stojí v základnej verzii 53.150 € s rovnakým motorom ako menší súrodenec. K dispozícii sú celkovo štyri úrovne výbav - Super, Sprint, TI, Veloce a špeciálna akčná edícia Competizione. Debutu sa v priebehu roka 2023 dočkajú aj špičkové verzie Quadrifoglio osadené dvakrát preplňovaným motorom 2.9 V6 s výkonom 510 koní.

Jedna lastovička

Sto rokov spolupráce karosárne Zagato a automobilky Alfa Romeo bolo oslávených špeciálnym prototypom postaveným z modelu Giulia so skráteným rázvorom osí kolies o 12 centimetrov. Jedná sa o unikátny prototyp pre nemeckého zákazníka, ktorý bol zatiaľ vyrobený ako jediný kus. Pod kapotou má upravený dvakrát preplňovaný 2.9 litrový šesťvalec so zvýšeným výkonom na 540 koní, známym z verzie Giulia GTAm. Špecifikom techniky je použitá manuálna prevodovka z verzie Giulia Quadrifoglio spred modernizácie, čo odôvodňuje aj použitie staršieho stredového tunela.

Kupé má karosériu vyhotovenú z ultraľahkých uhlíkových vláken. Navrhli ju v milánskom prototypovom centre Zagato v spolupráci so štylistickým centrom Alfa Romeo, pričom použili osobitý štýl špecifický pre modely Zagato. Je mixom známych modelov 2600 SZ, Giulia TZ ale aj dvojice kupé a kabriolet SZ a RZ z deväťdesiatych rokov. Práve na posledné menované nadväzuje dizajn prednej časti aktuálneho modelu Tonale, z ktorého si prototyp prevzal dvojicu predných svetiel. Tie zadné kopírujú aerodynamickú siluetu zadnej časti karosérie v tvare kammback, pričom sú stvárnené veľmi jednoducho a elegantne. Interiér unikátneho kupé je osadený dvojicou športových sedadiel a je vyzdobený zelenými doplnkami.


Čo bude ďalej?

Špeciálnym automobilom však neodzvonilo. Už na jar roku 2023 by sme sa mali dočkať ďalšieho kroku k odhaleniu série šuperšportového automobilu Alfa Romeo. Najskôr spoznáme koncept alebo akúsi ukážku tohto superauta, neskôr by malo dôjsť k predstaveniu sériovej podoby a následne k výrobe. Pozeráme sa tak na horizont dvoch alebo troch rokov.

Vizualizácia možnej podoby nového supešportu Alfa Romeo (autor: Avarvarii)
Vizualizácia možnej podoby nového supešportu Alfa Romeo (autor: Avarvarii)

Konkrétne termíny výroby a ani presné čísla vyrobených kusov zatiaľ nie sú známe. Podľa doterajších informácií by malo ísť o prepracovaný technický základ, na ktorom aktuálne stojí superšportové kupé Maserati MC20. Výrobná séria bude veľmi malá, pôjde pravdepodobne len o 33 vozidiel, z čoho polovica automobilov má byť podľa doterajších informácií plne elektrická a polovica osadená spaľovacím motorom. Jeden exemplár by pritom mal byť vyrobený exkluzívne pre šéfa koncernu Stellantis - Carlosa Tavaresa. Špekulácie o cene modelu hovoria, že sa bude blížiť desaťnásobku sumy, ktorú záujemci utratili za Alfa Romeo Giulia GTAm.


Malé SUV

Zo špičkových takmer lietajúcich strojov sa presúvame k zemi. O prácach na novom malom SUV (projekt 966) vieme už niekoľko mesiacov. Známe je, že použije koncernové základy a teda prevezme podvozkovú platformu CMP 2. generácie, na ktorej bol ako posledný predstavený nový Jeep Avenger. Podľa zákulisných informácií by však Alfa mala použiť o niečo predĺženú verziu a dĺžkou by sa tak model mohol priblížiť hodnote 4,3 metra.

Rozmerové zaradenie modelu B-SUV Alfa Romeo
Rozmerové zaradenie modelu B-SUV Alfa Romeo

Použitie platformy CMP je opodstatnené tým, že sa bude jednať o masový model s nižšou nákupnou cenou. Malé SUV bude akýmsi reklamným nástrojom, nemá byť vyslovene reprezentatívnym modelom značky a bude predstavovať akýsi vstup do sveta Alfa Romeo. Práve preto nemožno očakávať, že pôjde o technologicky najvyspelejší model z hľadiska jazdnej dynamiky, značka si ním skôr chce získať nových zákazníkov a zaujať kupcov, ktorí o nej doposiaľ neuvažovali. Naopak kompromisy sa na palube konať nebudú, pretože model ponúkne špičkovú výbavu s plnohodnotnou konektivitou tak ako je to v prípade modelu Tonale.

Dobrému predajnému výsledku má pomôcť aj nový šéfdizajnér značky Alejandro Mesonero, pod ktorým už nový model vzniká v plnej réžii. Zatiaľ čo model Tonale vznikol ešte pod starším vedením, na novom SUV by sa mali predstaviť nové štylistické prvky, ktoré nadviažu na ďalšie smerovanie pre modely Alfa Romeo. Podľa predbežných informácií bude nové SUV štylisticky orientované k štvordverovej kupé karosérií s klesajúcou, ale prakticky zameranou zadnou časťou. Známe je, že predná časť kabíny okolo A stĺpika bude zhodná s modelom Jeep Avenger a pripravovaným Fiatom 600. Všetky panely karosérie však tieto modely budú mať úplne odlišné.

Z hľadiska výbav sa zachová aktuálna stratégia značky. V ponuke budú dve úrovne - vstupná a vyššia, pravdepodobne Super a TI. Z každej výbavy bude existovať rozširovací vizuálno-športový paket - zo slabšej Sprint, z vyššej Veloce. K dispozícii by mala byť aj úvodná špeciálna edícia tak ako to bolo pri modeli Tonale.

Nové mestské SUV bude poháňať jeden spaľovací a jeden elektrický pohon. V prípade spaľovacej verzie pôjde nový agregát, ktorý vzišiel zo spolupráce konštruktérov PSA a FCA. Ide o preplňovaný agregát 1.2 Pure Tech EURO 7 s mild-hybridnou technikou, ktorá pracuje na rovnakom princípe ako aktuálny model Tonale 1.5 e-hybrid. Výkon by mal začínať na hodnote 136 koní. Plne elektrický pohon bude kopírovať model Jeep Avenger a jeho výkon bude 156 koní. V oboch spomenutých prípadoch bude poháňaná len predná náprava. Ak očakávate pohon Q4, špekulácie naznačujú, že opačný koniec ponuky by mal reprezentovať prvý plne elektrický model Quadrifoglio s pohonom všetkých štyroch kolies. Povráva sa, že by mal mať 240 koní, avšak ak takáto verzia príde, jej príchod bude oneskorený.

Nové SUV zatiaľ nemá známe meno. Jean-Philippe Imparato, riaditeľ značky, zatiaľ poprel, že by sa nový model mohol volať Brennero, potvrdil však, že meno nového auta sa už v minulosti značky niekoľkokrát objavilo. Predstavenie modelu očakávame v marci roku 2024, pričom prvá komercializácia bude spustená koncom roka 2023. Vyrábať sa bude v poľskom závode Tychy popri modeloch Fiat 600 a Jeep Avenger. Cenovka je zatiaľ stanovená na úroveň začínajúcu tesne pod 30.000 eur, ako to však už v poslednom turbulentnom období býva, uvidí sa v deň uvedenia na trh.


Nové generácie modelov Stelvio a Giulia

V rokoch 2025 a 2026 nás čaká predstavenie nástupcov dvojice modelov Giulia a Stelvio. Množstvo fanúšikov značky, ktorí majú možnosť na platforme Giorgio jazdiť, má oprávnené pochybnosti, ak sa spomenie, že nástupcovia tejto dvojice dostanú plne elektrický pohon. Toto sú hlavné dôvody, prečo sa tejto budúcnosti netreba báť.

Nová technika, staré skúsenosti

Konštruktéri dostali do rúk úplne nové možnosti ladenia jazdných vlastností pre nový podvozok. Batérie znižujú ťažisko automobilu a poskytujú optimálne rozloženie hmotnosti. Neexistuje ani dôvod na to, aby všetky v praxi overené riešenia z platformy Giorgio konštruktéri nepresunuli do nových základov s názvom STLA Large pre tieto dva modely.

Vizualizácia možnej podoby Giulie pre rok 2026
Vizualizácia možnej podoby Giulie pre rok 2026

Úplne iný, špičkový level softvérového vybavenia

V rozhovore pre Automobile Propre sa Jean-Phillipe Imparato vyjadril nasledovne:

"Veľa pracujeme na využití umelej inteligencie a 5G a práve na tom, čo môžu priniesť do zážitku z jazdy. My, Alfa Romeo, nebudeme mať rozhranie, ktoré vám dá počasie na tri týždne. Našich zákazníkov to nezaujíma. My použijeme všetko, čo nám softvér poskytne z hľadiska technických údajov, aby sme vybral práve tie, ktoré ovplyvňujú efektivitu jazdy vodiča. Napríklad vieme naznačiť ideálnu trajektóriu pre ďalšiu zákrutu na ceste aj na trati, môžeme informovať vodiča o zdravotnom stave, keď si sadne za volant, aby sa pri jazde cítil pohodlnejšie a podobne.

My skrátka budeme prví v skupine Stellantise, ktorí použijú budúcu architektúru electric Brain STLA. To znamená, že budeme mať najlepšiu softvérovú technológiu, s 5G a umelou inteligenciou. Okrem toho budete v tomto aute jazdiť s rovnakými pocitmi a správaním sa na ceste ako súčasná Giulia či Stelvio. Výkon sa zvýši z 350 na viac ako 800 koní. Alfa Romeo sa už 112 rokov zameriava na vodiča. To sa nesmie zmeniť, ale značka sa musí vyvíjať s dobou. Motory a podvozok budú stále vyvíjať chalani z Balocco, ktorí vyvinuli Alfa Romeo Giulia GTAm."

Oveľa vyššia konkurencieschopnosť

Ako vyplýva z prezentácie nových platforiem koncernu Stellantis, modely, pre ktoré je platforma STLA Large určená, budú merať 4,7 až 5,4 metra na dĺžku a 1,9-2,03 metra na šírku. Bude určená pre vysokovýkonné a luxusné modely značiek Dodge, Chrysler, Jeep a Alfa Romeo.

V prípade varianty vyhotovenej pre európske modely budú využívať 800V architektúru, čo významne urýchli nabíjanie. Kapacita batérií sa bude pohybovať medzi 101 až 118 kWh. Kombinácia rýchleho nabíjania a vysokej kapacity batérií s efektívnymi motormi a karosériami by novým generáciám modelov mala priniesť dojazd až cez 800 kilometrov na jedno nabitie. Práve s týmito parametrami dokážu nové modely Alfa Romeo konkurovať špičkovým modelom Porsche Taycan, Audi e-Tron GT, ale postaviť sa efektívnosťou zoči-voči modelom ako Ioniq 5 a 6, či KIA EV6 a EV9. 

Voľnosť pre dizajn

Ralph Gilles, hlavný dizajnér Stellantis pre severnú Ameriku sa na Stellantis EV Day 2021 vyjadril nasledovne:

"Platforma STLA Large poskytuje vynikajúce základy vďaka nízkym batériám a EDM motorom na okrajoch podvozkov, čo umožňuje rôzne veľkosti kolies, výšky a šírky zavesenia. Všetky tieto komponenty sú variabilné, čo nám umožňuje robiť takmer čokoľvek, čo chceme. Umožňuje nám to vytvoriť luxusný sedan s dlhým dojazdom, muscle car, skvelo jazdiace SUV na trhu, veľmi schopné Jeep off-roadové vozidlo, ako aj nové nákladné vozidlo strednej veľkosti."

Z hľadiska dizajnu by sa malo jednať o uplatnenie nového dizajnérskeho smeru Alfa Romeo. Nové Stelvio a Giulia budú plne v réžii smerovania pod šéfdizajnérom značky Alejandrom Mesonerom. Ako prvé by v roku 2025 malo doraziť Stelvio, pričom rozmery by sa nemali zásadne zmeniť oproti súčasnej generácii. Popri zachovaní vonkajších rozmerov sa očakáva vďaka použitiu novej platformy výrazne lepšie využitie vnútorného priestoru. V prípade Giulie prebiehajú diskusie o tom, akú karosériu vlastne nová generácia použije, teda či pôjde o klasický sedan, štvordverové kupé alebo liftback. Na jasnejšie informácie si však budeme musieť ešte počkať a to vzhľadom k tomu, že sme stále viac ako tri roky pred výrobou, teda vo fáze, kedy sa stále ešte len upresňuje vonkajší dizajn karosérie.


Pozrite si krátku ukážku toho, čo môže vzniknúť na novej platforme STLA Large prostredníctvom konceptu Dodge Charger Daytona SRT.



Je úplne v poriadku, ak niekomu elektrický pohon skrátka "nereže". A práve preto má teraz ešte väčší dôvod zadovážiť si jeden exemplár z aktuálnej generácie tejto dvojice modelov a získať tak fantasticky jazdiace spaľovacie vozidlo.


Elektrická budúcnosť

V horizonte piatich rokov sa očakáva plná elektrifikácia modelového portfólia značky. Alfa Romeo totiž chce mať 100% plne elektrické portfólio počnúc rokom 2027. Ak sa na vec pozrieme z hľadiska súčasnej ponuky, pravdepodobne najbližšou obeťou ukončenia produkcie budú modely Stelvio a Giulia. Zatiaľ nie je známe, do kedy ich plánuje automobilka vyrábať, no po aktuálnom facelifte by mohli v ponuke vydržať ešte minimálne dva alebo tri roky, teda do príchodu ich nových generácií.

Plne elektrického modelu Tonale sa nedočkáme, pretože súčasná technika plnú elektrifikáciu neumožňuje. V predaji by teda model mal vydržať až do konca roku 2027 s pravidelnou modelovou aktualizáciou a faceliftom približne v roku 2025. Nová generácia zatiaľ nebola avizovaná a jej príchod je otázny. Isté však je, že súčasná generácia ešte neukázala všetky verzie, s ktorými zabojuje o ďalších zákazníkov.

Oproti modelu Tonale nastáva iná situácia so zatiaľ nepredstaveným B-SUV. Vzhľadom k tomu, že k dispozícii bude od začiatku aj plne elektrická verzia, model ostane v predaji aj po roku 2027. Bude záležať len na úspechu tohto modelu a vplyvu na imidž značky, či ho v ponuke ponechá alebo nie.

Aby značka zarábala, chce sa ešte viac zamerať na vysoko maržové obchody s veľkými modelmi. Schválený bol totiž vývoj veľkého SUV, s ktorým chce značka zabojovať a zapôsobiť z globálneho hľadiska. Príprava tohto SUV bola zatiaľ zverená do severoamerických vývojových centier a uvedenie na trh sa plánuje v roku 2027. Popri tomto SUV sa hovorí aj o prémiovom exekutívnom a taktiež globálnom sedane. V pláne sú pre rok 2028 aj ďalšie kupé a nový spider Duetto, ktorých príchod bol však už niekoľkokrát jasne podmienený ziskovosťou značky. Čo sa z toho nakoniec splní, uvidíme.


Z môjho pohľadu ide vedúcim osobnostiam automobilky v nasledujúcich rokoch o vytvorenie akýchsi kontrastov. Alfa Romeo bude na jednej strane zvyšovať imidž uvádzaním malých sérií športových modelov za nekresťanské peniaze, na strane druhej im tento imidž dovolí udržať marže bežných automobilov na veľmi uspokojivej úrovni a sústavne investovať do svojho rozvoja.

Ak by chcel niekto kritizovať použitie koncernových komponentov a platforiem, mal by vedieť, že Alfa Romeo v tomto nie je žiadnou výnimkou v automobilovom priemysle. Stačí si spomenúť na Alfu 164 zo známej štvorice Saab 9000, Lancia Thema a Fiat Croma na platforme Typu 4, alebo Alfy 147, 156 a GT, ktoré zdieľajú podvozkovú platformu s Lanciou Lybra alebo Fiatom Tipo z hlbokého konca 80-tych rokov. Alebo Alfa Romeo MiTo, ktoré vychádza z bežného Grande Punta, či Giuliettu, ktorá zdieľa základy s automobilmi Dodge Dart, Fiat Ottimo a Viaggio. Zdieľanie vždy bolo, je aj bude súčasťou automobilového priemyslu, preto nie je na mieste na takomto základe pokladať svoju kritiku k značke rovnako ako to, že nové Alfy budú prezlečenými Peugeotmi. Takéto informácie sa skrátka zakladajú na vode.

Po niekoľkých rokoch je automobilka konečne viditeľne aktívna, spolupracuje s tímom F1 Orlen, ale aj karosárňou Zagato. Má investície garantované na 10 rokov, k dispozícii platformy, podvozky a softvérové vybavenie kryté veľkým hráčom menom Stellantis. Strategicky má teda výborne namierené a neostáva nič iné, len jej držať palce a tešiť sa z jej úspechu.