ALFA ROMEO JUNIOR - konečne Alfa, na ktorú sme čakali!
Automobilka Alfa Romeo pod krídlami koncernu Stellantis v stredu 10. apríla 2024 o 17. hodine priamo v talianskom Miláne svetu predstavila svoj úplne nový model - ešte v ten deň názvom odpovedajúci miestu predstavenia. Nový model je moderným crossoverom primárne určené pre Európu, kde B-segment, do ktorého novinka patrí, stále patrí na popredné miesta záujmu zákazníkov. A jeho meno sa pár dní po predstavení mení z Milano na Junior!
Zamierená na jasné ciele
"Jeho misiou je osloviť novú generáciu zákazníkov novými výrazovými prostriedkami dizajnu. Pri tom si zachováva športový charakter, typický pre automobily Alfa Romeo od založenia značky v roku 1910". Takto to hovorí tlačová správa a lepšie by som to nenapísal.
Alfa Romeo ako značka vždy vzbudzuje obrovský záujem pri predstavovaní noviniek. Nie je sa čo čudovať, je príťažlivá pre svoj dizajn, jazdné vlastnosti a typické charakterové črty, ktorými nadväzuje na svoje slávne historické, ale aj súčasné modely. Je preto mnoho diskutovaná a aj verejnosť, ktorá nepatrí medzi zákazníkov značky, kladie vysokú pozornosť na produkty, ktoré prináša.
Je potrebné si uvedomiť, že Alfa má ako značka obrovský potenciál a ako jediná na svete dokáže predávať autá za 2 milióny eur (33 Stradale), ale aj autá za 29.900 eur (Junior). A práve Junior je produktom na to, aby bolo spektrum ceny pokryté aj nadol a aby sa Alfa so svojimi typickými vlastnosťami mala potenciál dostať sa k novým zákazníkom, ktorí najmä pre svoj rozpočet doteraz o Alfe neuvažovali.
Aj medzi "pravými" Alfistami sú pragmaticky zmýšľajúci šoféri, ktorí si síce radi zajazdia trochu ostrejšie, milujú dizajn a krivky Alfy, ale preferujú menšie, či jednoduchšie postavené auto. Auto, ktoré je síce zamerané na modernu a digitálny svet, ale stále je to Alfa s ostrým riadením, zažmúreným pohľadom a sexy zadkom. Plne ich uspokojí preto model, na ktorom časom ocenia plne dostupný servis a prípadné riešenie aspektov spojených s dlhodobou prevádzkou vozidla.
Ako je vlastne Junior veľký?
V "domácej stajni" sa radí pod Tonale a je ekvivalentom k prémiovým konkurentom Lexus LBX alebo Volvo EX30. Junior je dlhý 4,17 metra, široké 1,78 metra a vysoké len 1,505 metra (Veloce), resp. 1,535 metra. Rázvor meria 2560 pri hybridnej, resp. 2562 milimetrov pri elektrickej verzii. S kompaktnými rozmermi je pripravené splniť všetky náročné podmienky mestskej premávky, a zároveň sa nestratiť pri okresných a diaľničných presunoch.
Kompromisy v prospech zákazníka
Aby mohla Alfa pokryť B-segment, bolo potrebné urobiť určité kompromisy. V prvom rade pre cenu. Hoci Taliani kričia, že auto s názvom Milano sa nemôže vyrábať v Poľsku pre ich chránené názvy a zákon z roku 2003, ktorý talianske označenia chráni, pre splnenie cenového požiadavku sa v Poľsku vyrábať musí. Medzičasom aj uspeli - momentálne hovoríme už o Alfe Junior. Až 10.000 eur cenníkovej ceny sa podarilo dosiahnuť ušetriť vďaka tomu, že Alfu Romeo Junior bude vyrábať poľský závod Tychy. 6000 eur je to pri špičkovej verzii Veloce. Junior
teda bude v Poľsku schádzať z výrobnej linky spolu s modelmi Fiat 600 a Jeep Avenger.
Alfa zvolila rovnaký postup, ako volí každá automobilka, ktorá chce dnes predávať menšie auto a zároveň naň nedoplácať "zo svojho vrecka". Využila koncernovú techniku - talianmi upravenú platformu CMP a e-CMP 2. generácie. Znamená to, že z hore menovaných modelov prevzala podlahový plech, sústavu káblov, softvérové vybavenie, motory a ďalšie komponenty. Rovnako ako v prípade MiTa, ktoré prevzalo základ z Fiatu Grande Punto a rovnako ako v prípade Alfy 145 a 146, ktoré prevzali základ z Fiatu Marea a Lancie Delta a Dedra.
DNA Alfa Romeo
Riadenie, zavesenie a nastavenie elektroniky a asistenčných systémov vzali do rúk špičkoví inžinieri Alfy. A na testovacom okruhu v talianskom Baloccu pod vedením Stefana Cereda, ktorý stál za naladením projektov platformy Giorgio, ladili Juniora
krok po kroku. Detaily geometrie, nastavenia riadenia, zavesenia, tlmičov a ESP dokázali Juniora
doviesť do stavu, že ide o najlepšie jazdiace auto v segmente, čo hovorí aj oficiálna tlačová správa a samotný CEO Alfy Romeo Jean Philippe Imparato.
Umožnili to aj pre Junior špecifické konštrukčné riešenia ako napríklad riadenie s najpriamejším prevodovým pomerom v segmente (14,6) a špeciálnym vyladením elektrického posilňovača.
Ak ste zvyknutí aj na jazdné režimy Alfa Romeo, Junior
nesklame. Preberá síce namiesto kruhového, klasický koncernový prepínač jazdných módov na stredovom tuneli, k dispozícii sú však tradičné režimy Dynamic, Natural a Advanced Efficiency. Prvý už tradične mení odozvu akcelerátora a prepne naladenie riadenia. Druhý menovaný poskytuje režim pre každý deň a optimálnu rovnováhu dynamiky a komfortu. Úsporný režim AE je určený pre energeticky najhospodárnejšiu prevádzku a to ako pre hybridnú, tak pre elektrickú verziu Juniora. Hybridné verzie Q4 s pohonom zadnej nápravy ponúknu aj režim Q4 pre momenty so zníženou priľnavosťou k povrchu.
A to naj v elektrickej verzii Veloce
Plne elektrická verzia vďaka najnižšej hmotnosti v segmente a jej optimálnemu rozloženiu na nápravy vstupuje do sveta elektrických automobilov ako pravý model Alfa Romeo. Verzia Veloce znížená o 25 milimetrov vychádza dokonca z platformy eCMP Performance, má teda športový podvozok so zmenšenou svetlou výškou o 25 mm, hrubšie stabilizátory vpredu a vzadu a vysoko výkonnú brzdovú sústavu s ventilovanými kotúčmi priemeru 380 mm so štvorpiestovými strmeňmi vpredu. Trakciu vozidla s pohonom predných kolies zlepšuje mechanický samosvorný diferenciál Torsen.
Ďalším prvkom zlepšujúcim jazdné vlastnosti sú 20-palcové disky na špecificky vyvinutých pneumatikách pre vysoko výkonný elektrický automobil. Všetky tieto prvky spolu vytvárajú základ jedinečného kompaktného automobilu s nefalšovaným športovým charakterom Alfa Romeo.
Tradične skvelý, svieži a do budúcna hľadiaci dizajn
Dizajn Alfy Romeo Junior
vznikal čiastočne ešte pod starým vedením značky. Po príchode nového šéfdizajnéra Alejandra Mesonera sa v Alfe menili už len detaily. Výsledkom je nová Alfa verná svojim tradíciám - odkazujúca na prvky historických modelov, ale prvýkrát veľmi odvážne posadená do budúcnosti.
Predná časť a jej svetelný podpis je vizuálnou evolúciou Stelvia, ale usporiadaním svetelných segmentov 3+3 dôverne odkazuje na Sprint Zagato. Vertikálne tri úrovne prednej masky zase odkazujú Alfy Romeo GTV 916. Je zamračená a tak trochu šokuje opätovným umiestnenim poznávacej značky na stred nárazníka, čím obnovuje symetriu a zároveň platí malú daň za zdieľanú techniku so súrodencami.
Tradičné Trilobo pozostávajúce z dvoch nasávacích otvorov nárazníka a typického Scudetta naberá novú formu. Najmä Scudetto sa nekonvenčne zmenilo a dostáva úplne novú interpretáciu. K dispozícii sú dve - Progresso a Leggenda. Zatiaľ čo prvá je názvu odpovedajúca veľmi progresívna v tvare kríža a hada, druhá odkazuje na historické modely s nádhernou kurzívou Alfa Romeo.
Bočná silueta Alfy Romeo Junior má vysokú stavbu, hladké línie a mohutné svalnaté blatníky. Nie sú tu žiadne imitácie hrán, ktoré by mali umelo navodzovať dojem robustnosti. Sú to práve svalnaté krivky, ktoré robia z Alfy automobil s podobou ľudských vlastností. Relatívne malá plocha bočných okien sa smerom dozadu dynamicky zužuje, zadné bočné dvere, majú kľučky integrované do rámu okien, čo karosérii dodáva vzhľad kupé a odkazuje na modely 156, 147 a Giulietta.
Výrazným prvkom na zadnom čele skrátený chvost Coda Tronca. Je to prvok, ktorý sme v minulosti mohli vidieť napríklad na modeli Giulietta SZ, ale niečo v tomto zmysle nesú aj modernejšie modely 146, Giulietta alebo Stelvio. V jednoduchosti povedané tento vystupujúci a prudko seknutý zadok dôkadne vylepšuje aerodynamiku a jej dopad na stabilitu jazdy. Nie len lepší aerodynamický koeficient odporu vzduchu, ale aj priamejšie vedenie jazdnej stopy pri vyšších rýchlostiach je dôvodom zástavby skráteného chvosta.
Skrátený chvost je doplnený o čierny pás po celej šírke dverí batožinového priestoru, vytvárajúci aerodynamicky priaznivú odtrhovú hranu. Vďaka tomu, že je plastová, môže byť skutočne hranou a dosiahnuť lepšie aerodynamické výsledky. V tomto čiernom páse sú integrované zadné svetlá, tvorené na každej strane troma segmentmi, ktoré pokračujú akoby do zeme a umocňujú stabilitu postavenia.
Určite v dizajne nového Juniora cítiť aj daň za zdieľanie niektorých komponentov so súrodencami Jeepom Avenger a Fiatom 600. Pozornému oku neújde, že autá majú rovnaké strechy, A-stĺpiky a čelné sklá. Na Alfe Junior
bude tento negatívny fakt umocňovať strecha v takej farbe, ktorá dá týmto prvkom vyniknúť. Naopak krásne tieto veci zamaskuje čierna strecha.
Naozaj krásna práca na interiéri
Zatiaľ čo exteriér dáva do povedomia typické prvky starších modelov značky, interiér je veľmi moderný a kombináciou najkvalitnejších materiálov dáva do povedomia prémiovosť značky. Alcantara na sedadlách, výplniach dverí, či palubnej doske, brúsený hliník a podsvietené vetracie "tubusy" s Alfáckym hadom, to sú jednoznačne dôkazy o dôkladnej starostlivosti o interiér.
Nechýba typický "ďalekohľad" alebo "teleskopický dizajn" budíkov pred vodičom, ktoré integrujú 10,25" displej, resp. plne konfigurovateľný kokpit. Palubná doska integruje aj rovnako veľký 10,25" displej infotainmentu v strednej časti. Pod ním sa už tradične nachádza lišta s mechanickými tlačidlami pre ovládanie základných funkcií. K dispozícii sú aj USB vstupy a bezdrôtové nabíjanie smartfónu. Trochu netradične na segment stredový tunel hostí aj štartovacie tlačidlo a starostlivo čalúnené časti.
Výrazným prvkom sú aj voliteľné predné športové sedadlá Sabelt škrupinového typu, ktoré kombinujú perfektnú ergonómiu s ľahkou konštrukciou a vysokou mechanickou odolnosťou.
Z praktického hľadiska potešia dve veci. V prvom rade je to batožinový priestor s dvojitým dnom a objemom 400 litrov, čo je najvyššia hodnota v prémiovom B-segmente. Len pre pripomenutie, MiTo malo objem 270 litrov a Giulietta, napriek tomu, že bola vo vyššom segmente, 350 litrov pri 20 centimetrov dlhšej karosérii.
A tá druhá vec.. Ak zvolíte plne elektrickú verziu, zabudnite na kábel obšmietajúci sa medzi vecami v kufri. V Alfe v rámci koncernu Stellantis prvýkrát netradične vyvinuli "frunk", teda slangovo pomenovaný predný kufor "front trunk", čo znamená, že pod prednú kapotu integrovali priestor pre nabíjací kábel.
Poďme konkrétne k technike
Všeobecne bude k dispozícii Junior Ibrida a Junior Elettrica. Prvá menovaná hybridná verzia je k dispozícii s pohonom prednej nápravy, ale aj s pohonom Q4. Plne elektrický Junior má pohon prednej nápravy.
Hybrid
Junior
využíva novo vyvinutý preplňovaný spaľovací motor 1.2 EB2 Turbo, ktorý obsahuje turbo s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek a obsahuje všetky moderné prvky spaľovacích motorov ako vysokotlakové vstrekovanie benzínu pod tlakom 350 barov alebo prevádzka v Millerovom cykle. Pre vyrovnanejší chod trojvalca je integrovaný aj vyvažovací hriadeľ kľukového mechanizmu. Motor má rozvod poháňaný reťazou, čím sa zásadne líši od jeho predchádzajúcej generácie.
Ako predokolka, tak štvorkolka hybridného Juniora 1.2 Turbo je kombinovaná s hybridnou automatickou prevodovkou od spoločnosti Punch. Má dve spojky v olejovom kúpeli a radenie šiestich stupňov elektromechanickými členmi. Práve táto prevodovka Juniora dodáva schopnosti full hybridu. Princíp spočíva v tom, že v tejto prevodovke sa nachádza elektromotor s výkonom 21 kW (29 koní), ktorý v určitých režimoch dokáže posielať výkon na kolesá sám bez pomoci trojvalca.
Elektromotor využíva energiu pomocou 48V sústavy z batérie umiestnenej pod sedadlom vodiča. Jej dobíjanie zabezpečuje rekuperácia pri brzdení a elektronika nepustí, aby jej kapacita klesla pod polovicu. Výsledkom tohto nastavenia je vždy rovnaký výkon pri požiadavke na plný výkon, kedy Junior
používa pohon elektromotora a zároveň spaľovacieho motora naraz. Mimochodom výkon sústavy je 100 kW, teda 136 koní.
Q4 hybrid
Situácia sa mení pri štvorkolke, kedy do sústavy spaľovacieho motora a hybridnej prevodovky prichádza ďalší elektromotor umiestnený na zadnú nápravu. Hoci o tejto verzii už hovorí tlačová správa, neuvádza detaily. Vieme však, že na zadnej náprave bude umiestnený elektromotor s výkonom 21 kW, teda 29 koní. Tento elektromotor dokáže krátkodobo dodať krútiaci moment 1900 Nm na zadné kolesá, ktoré využije v prospech lepšej priľavosti a zdokonaleniu jazdných vlastností.
Vďaka technológii "power looping" zaručuje Junior Q4 hybrid trakciu pohonu všetkých kolies bez ohľadu na stav nabitia batérie, čím poskytuje neustály pohon všetkých štyroch kolies.
Naladením elektroniky a pribrzďovaním jednotlivých kolies pohonu Q4 možno očakávať veľmi dobré športové jazdné vlastnosti tohto druhu pohonu. Celkový výkon bude aj tu rovnaký a to 100 kW, teda 136 koní. Tu chcem ale upozorniť na to, že číselná hodnota výkonov pri týchto architektúrach hybridných systémov už nepredstavuje úplne smerodajnú informáciu. Vzhľadom k tomu, že elektromotory poskytujú svoje maximum takmer okamžite a nezávisle na výkonovej špičke spaľovacieho motora, výkon sústavy síce môže byť 136 koní, no prejav sústavy pri jazde môže byť zásadne odlišný medzi dvojkolkou a štvorkolkou - uvidíme v praxi.
Z praktických vlastností treba vyzdvihnúť, že tam, kde je Junior primárne určený - v meste, dokáže jazdiť reálne aj viac ako 50% času bez použitia spaľovacieho motora. Rozjazdy často realizuje len elektromotor v prevodovke, ku ktorému sa až sekundárne pridáva spaľovací motor. Plachtiť alebo veľmi štekliť akcelerátor znamená jazdiť len za použitia elektromotora a to až do rýchlosti 150 km/h.
Voľbou Juniora ide zároveň o ekonomickú voľbu, pretože Alfa udáva, že trojvalcový hybrid skonzumuje v kombinovanom režime len 5,2 litra benzínu na 100 kilometrov. To je naozaj pekná hodnota.
Prvá elektrická Alfa Romeo
Junior
je prvou elektrickou Alfou a prichádza rovno v dvoch verziách. V oboch prípadoch využíva na uskladnenie energie batériu v podlahe s kapacitou 54 kWh. To vystačí na dojazd v kombinovanom jazdnom režime 410 kilometrov, ktorý sa v meste môže vyšplhať až na 590 kilometrov. Výrobca o maximálnej rýchlosti elektrickej verzie oficiálne neprehovoril, no predpokladám, že maximálka bude tradične obmedzená na 150 km/h.
K dispozícii budú dve výkonové verzie - konvenčná verzia má 115 kW, teda 156 koní, druhou je špičková verzia Veloce s výkonom 176 kW, teda až 240 koní. Nabíjanie je riešené pomocou trojfázovej palubnej nabíjačky s dobíjacím výkonom 11 kW, ale nabíjať sa dá aj na rýchlonabíjacej stanici výkonom 100 kW, čo znamená, že z 10 na 80% využiteľnej kapacity sa nabije do 30 minút. Spotreba energie verzie 156 je uvedená 15,2 kWh na 100 kilometrov.
K elektrickej verzii je k dispozícii aj nová navigácia, ktorá trasu automaticky prepočítava vzhľadom k úrovni nabitia batérie, podmienok cesty a aj vzhľadom k dostupným nabíjacím staniciam. Akékoľvek ciele preto Alfa odporúča vyhľadávať prostredníctvom novej prepracovanej navigácie.
Úvodná edícia SPECIALE
Tak ako pri modeli Tonale je na úvod dostupná špeciálna edícia Junior
Speciale. K dispozícii je už na talianskom trhu a tak vieme aj miestne ceny. Ale najprv k výbave.
Štandardným prvkom vonkajšieho vybavenia je predná maska vyhotovení "Progresso", matné športové detaily na karosérii s akcentmi v novej červenej farbe Arese a 18-palcové disky z ľahkej zliatiny "Petali". V interiéri sú exkluzívne športové prvky ako kombinované poťahy "Spiga" z vinylu a látky, kožou potiahnutý volant a elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou.
Pozornosť venovanú detailom dokumentuje elegantné ambientné osvetlenie s 8 nastaviteľnými farbami, zvýrazňujúce mriežky ventilácie, stredový tunel a tubusy prístrojov. Bohaté štandardné vybavenie série Junior Speciale dopĺňajú asistenčné systémy umožňujúce autonómnu jazdu úrovne 2, navigácia s online podporou, cúvacia kamera so záberom 180°, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru aktivované senzorom a systém odomykania a štartovania bez kľúča (keyless access).
K edícii Speciale možno voliť aj balík Sport Speciale so športovým volantom a krásnymi športovými sedadlami Sabelt škrupinového typu, balík Techno Speciale s 360° parkovacími senzormi, bezdrôtovým nabíjaním smartfónu a plne LED diódovými svetlometmi s martix funkciou.
Voliť možno aj panoramatické strešné okno s možnosťou otvárania a zaujímavosťou je nové tepelné čerpadlo pre batériu za príplatok 850 € pre plne elektrickú verziu.
Cenníková cena za Junior
Speciale Hybrid 136 štartuje v Taliansku na hodnote 31.900 eur s akčným zvýhodnením na 29.900 eur, plne elektrická verzia štartuje v cenníku na sume 41.500 eur, resp. v akčnej cene 39.500 eur, čo je o približne 5000 eur menej ako si Jeep pýtal za plne vybavený Avenger.
Ďalšie verzie neskôr
V priebehu roka 2024 ponuku rozšíri aj základná hybridná verzia, verzia hybrid Q4 a top verzia Veloce. Pochopiteľne rozšíria cenové spektrum nahor, ale samozrejme aj nadol. Zatiaľ nevieme ich základné výbavy, tlačová správa však už hovorí o tom, že k dispozícii budú takto nastavené balíky. Prvý balík Techno združuje najlepšie prvky z oblasti bezpečnosti, techniky a funkčnosti ako asistenčné systémy umožňujúce autonómnu jazdu úrovne 2, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru aktivované senzorom, adaptívne svetlomety LED Matrix a navigačný systém s online službami a virtuálnym asistentom.
Balík Premium združuje najlepšie prvky k oblasti komfortu a dizajnu ako poťahy sedadiel z kombinácie vinylu a látky, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou, ambientné osvetlenie v kabíne, ako aj hliníkové pedále a opierku ľavej nohy. Balík Sport zahŕňa rozličné športové doplnky na karosérii a športové sedadlá Sabelt potiahnuté alcantarou, rovnako ako zadné sedadlá.
Junior
je už tradične ako väčšina európskych modelov vybavený množstvom bezpečnostných asistentov jazdy. Nechýba čítanie dopravných značiek, vedenie v jazdnom pruhu, automatické núdzové brzdenie a mnoho ďalších. Tradične už počnúc modelom Tonale je k dispozícii aj pre Junior
služba NFT pre správnu evidenciu záznamov počas životnosti automobilu a zároveň ochranu zostatkovej hodnoty.
Farby, kolesá, interiéry
Alfa vždy dbala na pestrý výber tradičných farieb a zliatinových diskov. V prípade Juniora sa situácia trochu prispôsobuje zaradeniu k segmentu. Ak hovoríme o farbách, tak okrem top červenej metalíze s názvom Brera sú k dispozícii už dobre známe odtiene od súrodencov Jeep Avenger a Fiat 600.
Reč je o odtieňoch Avorio Galleria (béžová metalíza), Grigio Arese (sivá metalíza), Blu Navigli (tmavomodrá metalíza) a pastelové farby biela Bianco Sempione a čierna Nero Tortona. Junior
je možné dostať aj v dvojfarebnom vyhotovení s čiernou strechou, ktorá je kombinovateľná so všetkými menovanými farbami.
Na úvod sú k dispozícii dva dizajny kolies. Prvým sú 18" Fori určené pre hybridnú verziu, ktoré nesú v súčasnosti populárny trojlúčový dizajn. Stred je netradičný trojuholníkový. Pre elektrickú verziu sú na úvod dostupné 18" disky Petali s päťkruhovým dizajnom typickým pre staršie Alfy. Možno si napríklad všimnúť dôkladnejšie uzavretie plochy kolesa z dôvodu preferencie aerodynamických vlastností.
Základná hybridná verzia, ktorá bude k dispozícii od júna, obuje 17" disky s atypickým trojlúčovým dizajnom a naopak top verzia Veloce bude mať krásny štvorlúčový dizajn otvorených diskov s veľkosťou 20". K dispozícii bude ešte základné nastavenie elektrickej verzie s výkonom 156 koní, nižšie od Speciale, ktoré obuje rovnako 17" disky kolies s päťkruhovým dizajnom a takmer uzavretou plochou otvorov. Ak by ste uvažovali o obutí týchto kolies na staršie Alfy, tak vás sklamem, všetky disky využívajú rozteč skrutiek 4x108.
Aby ste v tom nemali bordel, tak všetko nájdete názorne na obrázkoch v tejto galérii.
Ak sa pozrieme na interiéry, základná verzia má čalúnenie výplní dverí, palubnej dosky a stredového tunela v klasickej látke Techno Alfa. Z hľadiska farieb budú k dispozícii ladené do červenej a do modrej farby podľa vybavenia setu. Prvým setom je Icona ladený do modrej farby, druhým Spiga ladený do červenej farby a top verzia Corsa z balíčku Sport do červenej.
Sedadlá základných verzií Icona, Spiga sú konvenčne tvarované. Balíkom Sport však zmeníte čalúnenie interiérových častí ako palubná doska, časť volantu a stredového tunela na alcantaru, čo výrazne zlepší dojem a zvýrazní pocit prémiovosti. A v neposlednom rade vymeníte konvenčné sedadlá za naozaj krásne športové "Sabelty".
Kedy príde Alfa Junior na Slovensko?
Žiaľ, až koncom roka 2024. Prioritou sú majoritné trhy Európy.