Ako rozumieť štandardom WLTP pri spotrebe paliva?

28.10.2021

Aktuálne sa každý obracia na pumpe, či sa mu nádrž zväčšuje, alebo kde je vlastne problém, že platíme stále viac. Problém je v tom, že ceny palív idú vysokým tempom nahor a dolu sa tak skoro nechystajú. V horizonte najbližších dvoch mesiacov sa očakáva rast o ďalších 10 eurocentov na 1 liter paliva.

Preto sa každý viac pozeráme aj po spotrebe paliva a niektorí aj po hodnotách emisií nových alebo aj súčasných vozidiel. Výrobcovia majú povinnosť uvádzať spotrebu paliva predávaných vozidiel podľa prísnych štandardov. Ten najnovší - platný od roku 2017 má skratku WLTP - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Ako tomu rozumieť?

Doteraz platil cyklus merania NEDC

Hodnoty, ktoré sa dočítame v technických údajoch vozidiel obsahujú poznámku o tom, akým spôsobom boli nameraná spotreba paliva a emisie CO2. Až do roku 2020 bolo možné uvádzať spotrebu paliva podľa cyklu NEDC. Normovaný jazdný cyklus NEDC platil pre všetky osobné vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá. Európska komisia ho zaviedla v roku 1992 s cieľom zistiť spotrebu paliva a emisií a poskytnúť porovnateľné hodnoty. Tento cyklus meral spotrebu paliva určitým štandardizovaným spôsobom. Zahŕňal však dlhšie vzdialenosti a kratšie zastávky, preto sa niekedy líšil od reality. A ako sa vlastne meral?

Testovacie parametre:

  • Teplota v testovacej miestnosti sa pohybuje v rozsahu 20 - 30°C
  • Dĺžka trasy 11 km
  • Cyklus trvá 20 minút

Cyklus tvorili dve fázy:

  • 13 minút sa simulovala jazda v meste
  • 7 minút trvala simulácia jazdy mimo mesta

  • Priemerná rýchlosť bola 33 km/h

  • Doba, počas ktorej je vozidlo nečinné činí 25%

  • Maximálna rýchlosť bola 120 km/h

  • Pre modely s manuálnou prevodovkou bolo radenie rýchlostí presne definované

  • Cyklus NEDC nezohľadňoval doplnkovú výbavu a klimatizáciu.


Cyklus WLTP sa viac opiera o realitu

Cyklus WLTP je celosvetovo harmonizovaný štandard na testovanie osobných vozidiel a ľahkých úžitkových vozidiel. Zabezpečuje podstatne realistickejšie metódy na zistenie hodnôt spotreby paliva. Dynamické parametre sa výrazne odlišujú od pôvodného cyklu NEDC. Aké sú tieto parametre?

Testovacie parametre:

  • Teplota v testovacej miestnosti je 23°C
  • Dĺžka testovacej trasy je 23 km
  • Cyklus trvá 30 minút
  • Cyklus tvoria štyri fázy alebo záťaže - názka, stredná, vysoká, extra vysoká
  • Priemerná rýchlosť je 47 km/h
  • Podiel státia činí 13%
  • Maximálna rýchlosť je 130 km/h
  • Radenie rýchlostí je pre každé vozidlo vopred individuálne prepočítané
  • Hmotnosť vozidla a doplnková výbava sú zahrnuté do analýzy
  • Merané sú všetky možné kombinácie motorov a prevodoviek

Zatiaľ čo spotreba paliva bola doteraz meraná v laboratórnych podmienkach, nová metóda umožňuje vďaka vylepšeným testovacím parametrom presnejšiu prognózu skutočnej spotreby vozidla. Cieľom štandardu WLTP je simulovať čo najrealistickejšie jazdné vlastnosti. A dosiahnuť tak podstatne reálnejšie výsledky.

Nový štandard WLTP zabezpečuje celosvetovo porovnateľné výsledky testov. Jedným z hlavných cieľov štandardu WLTP je jednotné určovanie emisií a spotreby paliva pre rôzne druhy pohonu, ako napríklad benzín, nafta, CNG alebo elektrina. Pri korektnom dodržaní postupu merania podľa cyklu WLTP musí automobil rovnakého typu vykazovať kdekoľvek na svete rovnaké testovacie výsledky.


FIAT TIPO Hatchback

V prípade automobilu FIAT TIPO Hatchback je spotreba paliva kompletne vyplnená len pri motore 1.0 Firefly Turbo.

Pri nízkej záťaži jazdou v nízkych rýchlostiach od 0 do 56 km/h s častým zastavovaním je uvedená spotreba 7,2 až 7,3 litra benzínu na 100 kilometrov. Uvedené rozmedzie zahŕňa individuálne vybavené vozidlo obuté na rôznych pneumatikách, ktoré môžu vytvoriť rozdiel v spotrebe paliva.

Najnižšiu spotrebu a to 4,7 až 5,0 litrov na 100 kilometrov dosahuje Tipo vo vysokej záťaži, čo v bežnom živote znamená jazdu napríklad z priľahlej dediny cez cestu prvej triedy za prácou do mesta. V extra vysokej záťaži hovoríme o prudkej akcelerácii na diaľničné spojenie a to so spotrebou 5,6 až 6,1 litra benzínu na 100 kilometrov.

Zdroje: seat.sk, fiat.sk, reasearchgate.net